Opera fejlkonsoler ?
Fra : not@home.se

Dato : 29-03-07 15:21

hej jeg syntes tidt at jeg får fejlkonsoler når jeg bruger Opera 9.1
hvad kan jeg gøre ved det ? hvordan er det nu at jeg opdaterer java ?
og hvad er det lige præcist at jave gør for Opera ? og gør java noget
for andre programmer ?

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 29-03-07 16:49

not@home.se posting:

>hej jeg syntes tidt at jeg får fejlkonsoler når jeg bruger Opera 9.1
>hvad kan jeg gøre ved det ?

Du har sikkert sat den til at åbne sig, når Opera bemærker en
JavaScript-fejl. Slå den fra under Funktioner > Indstillinger >
fanen Avanceret > Indhold > knappen Indstilling af JavaScript >

>hvordan er det nu at jeg opdaterer java ?

Det gør du helt uafhængigt af Opera. Om du har behov for det, er en
anden sag. Du kan se, hvilken Java-version der er installeret og
anvendt af Opera i Opera: Menuen Hjælp > Om Opera. Jeg kan se, jeg
selv har 1.5

Se ellers http://java.sun.com/javase/6/webnotes/install/index.html

>og hvad er det lige præcist at jave gør for Opera ?

Java er et programmeringssprog. Programmer skrevet i dette sprog
oversættes ikke -- som normalt -- til såkaldt maskinkode for at
blive kørt, men til en art mellemkode. For at udføre denne og i
mangle af en "rigtig"[1] Java-maskinen skal man have slags fortolker
til at køre det. Denne kaldes et "Java Runtime Environment" (JRE).

I forhold til Opera og andre browsere gør JRE det muligt at køre
"Java-webside-programmer" (såkaldte Java-applets) på ens computer.
Når en webside indeholder sådan et program, hentes den oversatte
Java-kode ned til ens computer og udføres i JRE.

Et par eksempler på sådanne "Java-webside-programmer":
http://java.sun.com/applets/jdk/1.4/index.html

>og gør java noget for andre programmer ?

Måske. Det skal forstås på den måde, at programmer kan være skrevet
i Java, og er de det, skal de have JRE for at blive udført. Har du
ingen sådanne programmer (og er du ligeglad med
"Java-webside-programmer"), behøver du ikke JRE på din computer.

Et par eksempler på programmer skrevet i Java
http://www.jcvs.org/
http://www.jedit.org/

__________
[1] Var der ikke engang tale om, at sådan en var på vej?

--
What is life, except excuse for death,

SimCity - med fisk: http://widgets.opera.com/widget/5040

Fra : not@home.se

Dato : 29-03-07 19:21

>Du har sikkert sat den til at åbne sig, når Opera bemærker en
>JavaScript-fejl. Slå den fra under Funktioner > Indstillinger >
>fanen Avanceret > Indhold > knappen Indstilling af JavaScript >

jeg har lige været inde og kigge den var ikke slået til....

> [...]
>anden sag. Du kan se, hvilken Java-version der er installeret og
>anvendt af Opera i Opera: Menuen Hjælp > Om Opera. Jeg kan se, jeg

det er også den jeg har...
jeg ved ikke hvorfor at der kommer fejlkonsoler hver dag hos mig, men
jeg vil prøve at skrive op hvad der står i den næste gang.
tak for linkene nu er jeg da blevet lidt klogere på java