MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
boot skærn
Fra : [Danmark] 4 mibts

Dato : 27-03-07 18:02

Efter at jeg har slættet vista fra min computer, kommer der stadigvæk den
der skærm op hvor man skal vælge xp eller vista.

De han hver været indstaleret på hver sin disk.

Hvordan slipper jeg af med den?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-07 18:49

[Danmark] 4 mibts skrev:

> Efter at jeg har slættet vista fra min computer, kommer der stadigvæk den
> der skærm op hvor man skal vælge xp eller vista.

> De han hver været indstaleret på hver sin disk.

> Hvordan slipper jeg af med den?

Du kan gøre det ved at tage en diskette eller cd med DOS og fdisk
og så skrive:

   fdisk /mbr

--
Bertel

Fra : [Danmark] 4 mibts

Dato : 27-03-07 18:59

DOS........ahem ja ser du.......og en disk............uha det er sku svære
ord du bruger.......

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-07 19:57

[Danmark] 4 mibts skrev:

> DOS........ahem ja ser du.......og en disk............uha det er sku svære
> ord du bruger.......

Alternativt skal du sørge for at du kan se skjulte filer. Så kan
du i roden på C-drevet finde filen boot.ini. Den kan du rette (i f.eks. Notesblok) så
der kun refereres til ét system.

Min ser sådan ud:

   [boot loader]
   timeout=30
   default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
   [operating systems]
   multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect

Teksten inden i anførselstegnene kan man selv skrive. Resten er
systembestemt.

Når der kun står ét system under [operating systems], starter det
uden bootmenu.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 02-04-07 15:32

Hjælper ikke. Det er Vista der tales om (og XP i dual boot).
Se de indlæg jeg tidligere har skrevet om fjernelse af Vistas
bootloader.

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 19:30

>Du kan gøre det ved at tage en diskette eller cd med DOS og fdisk
>og så skrive:
>
>    fdisk /mbr

Næppe, det er nok nærmere boot.ini der skal tilrettes?

Fra : jørgen

Dato : 27-03-07 21:43

Bertel Lund Hansen wrote:
>    fdisk /mbr

Programkoden i mbr er ikke bestemt af operativsystemet; funktionen er
den samme om det er 98, 2k, xp eller vista.

Det er programkoden i den aktive partitions bootsektor, som bestemmer
hvilken OS loader der indlæses. Så det er fixboot fra xp's
genoprettelseskonsol der skal benyttes

Fra : [Danmark] 4 mibts

Dato : 27-03-07 22:11

Giver du lige en lyn forklaring på det, for der er ikke noget af det andet
der virker....tak

Fra : [Danmark] 4 mibts

Dato : 27-03-07 23:01

Har fikset det, tak for tipset

Fra : Henning

Dato : 27-03-07 23:14

On Wed, 28 Mar 2007 00:01:08 +0200, "[Danmark] 4 mibts"
<carsten-phillip@mail.tele.dk> wrote:

>Har fikset det, tak for tipset

Vil du fortælle os andre hvordan?

Fra : [Danmark] 4 mibts

Dato : 28-03-07 09:58

Ja da.

Smed xp cdrom i, startede op på den, valgte rep af system.
valgte det system "c:\windows" og skrev fixboot.

Pling problemet var løst.

Fra : Daniel

Dato : 28-03-07 09:12

Højre klik på denne computer>>egenskaber>>Avamceret>>Start og genoprettelse

Der kan du fjerne boot screen og boote rent på XP

fjern krydset i "vis en liste over operativ systemer i" X antal sekunder

Genstart din computer og boot menuen er væk og den booter rent på XP

Fra : [Danmark] 4 mibts

Dato : 28-03-07 09:59

Den virkede ikke hos mig, man fuldte anvisningen med fixboot og nu virker
det

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-03-07 17:12

"Daniel" <1@2> skrev :

>Højre klik på denne computer>>egenskaber>>Avamceret>>Start og genoprettelse
>
>Der kan du fjerne boot screen og boote rent på XP

Nej, Vista bruger sin egen bootfil og ikke bot.ini, så evt.
ændringer her vil ikke virke.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)