Langsomt netværk
Fra : John V.

Dato : 27-03-07 17:26

Hvad kan jeg gøre for at få mit netværk til at køre hurtigere.

Det består af 2 stk. XP-pro på henholdsvis:
AMD2100+
og P4 3Ghz

Router Speedstreem
Hub: Edimax Dual speed (8 porte)
Lacie: Extern harddisk til backup 500Gb.
OKI Laserprinter, der kun er tændt af og til.

Jeg bruger Nero BackitUp til mine backups.

Problemet er at det tager adskillige dage at lave en backup af sølle 250GB.

Kan jeg ændre noget i computerens opsætning så det går hurtigere, eller skal
jeg købe noget bedre netværks hardvare, hvis det sidste, hvad skal jeg så
købe, eventuelt trådløst.

John

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-03-07 17:43

John V. wrote:
> [...]
>
> Jeg bruger Nero BackitUp til mine backups.
>
> Problemet er at det tager adskillige dage at lave en backup af sølle 250GB.

Hvor hælder du backuppen hen? Hvis den eksterne Lacie er en USB-harddisk
- og kører USB 1,1 - ja så er det nok en sej død..

Fra : John V.

Dato : 27-03-07 18:09

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor hælder du backuppen hen? Hvis den eksterne Lacie er en USB-harddisk -
> og kører USB 1,1 - ja så er det nok en sej død..

Den kan både køre USB 2 og Netværk, jeg bruger netværk på den.

John Vedsegaard

Fra : Gert Krabsen

Dato : 27-03-07 18:22

John V. wrote:
> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan både køre USB 2 og Netværk, jeg bruger netværk på den.

Ok.
Men det er rigtigt, at første backup tager _lang_ tid. Jeg bruger en
Synology, og der måtte den stå natten igennem den første gang med 50 GB.
Men herefter er det kun ændrede filer, og det er noget helt andet..

Men hvis nettet er 10 mBit, ja så kan du jo regne:

250 GB svarer i runde tal til ca. 2.500.000 megabits. Med 10 pr. sekund
siger vi 69 timer. Og så har jeg ikke taget hensyn til overhead m.v...

Fra : John V.

Dato : 27-03-07 18:28

> [...]
>
> 250 GB svarer i runde tal til ca. 2.500.000 megabits. Med 10 pr. sekund
> siger vi 69 timer. Og så har jeg ikke taget hensyn til overhead m.v...

Nettet skulle være 10/100 men den externe harddisk kan også Gigabit.
I Windows Jobliste står der forbindelse 100 Mbps.
Men forbindelsen ser kun ud til at bruge op til 12% max men for det meste
kun 1%.

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-07 20:13

"John V." <nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote in message
> Router Speedstreem
> Hub: Edimax Dual speed (8 porte)
> Lacie: Extern harddisk til backup 500Gb.

Det essentielle er hvordan du har bundet det sammen. Kan din hub køre 100
mbit? Din router kan formentlig ikke, så hvis din trafik runder den, kan du
starte med at lave det om.

I et andet sted i tråden skriver du, at du kan køre gigabit på din Lacie -
det vil helt sikkert hjælpe på din performance at køre rent gigabit mellem
computer og den. Jeg har selv en NAS-enhed og ganske vist udnytter jeg ikke
alle gigabit, men mit throughput ligger ret ofte over 100 mbit.

> Jeg bruger Nero BackitUp til mine backups.

Prøv lige at lave en måling af throughput i Nero og sammenlign med to andre
(fx. Windows kopiering og FTP-overførsel). Er din hastighed i Nero på højde
med de andre programmer? Hvis du mangler et måle-program kan jeg anbefale
"BitMeter" fra Codebox som er freeware. Den resource-måling du omtaler i
Jobliste/Taskmanager er ikke noget værd med mindre du går ind og vælger
andre enheder under View-menuen (jeg går udfra du kører XP - i Vista er den
blevet lidt bedre).

> Kan jeg ændre noget i computerens opsætning så det går hurtigere,

Det kommer an på om du på nuværende tidspunkt f.eks har noget udstyr der
performer elendigt, eksempelvis hvis du kun kører halv duplex man kunne køre
fuld (i gamle dage var det ofte tilfældet med hubs). Men for det meste vil
du kun kunne hente et par procent ved at tweake windows og netkort. På
gigabit er der mere at hente hvis udstyret er kompatibelt.

> eller skal jeg købe noget bedre netværks hardvare

Jeg ville bytte hub'en ud med en gigabit switch (med tilhørende netkort hvis
dine pc'ere ikke har gigabit)

mvh
///M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-03-07 20:33

On Tue, 27 Mar 2007 18:25:47 +0200, "John V."
<nyhedsgrupper.sparm@loveletters.dk> wrote:

> Hvad kan jeg gøre for at få mit netværk til at køre hurtigere.

> Hub: Edimax Dual speed (8 porte)

Hvis det faktisk er en hub (halv duplex), kan der være en del at hente
ved at skifte til en switch (fuld duplex). Test evt. med et krydset
kabel direkte mellem pc og server. Hvis det er markant hurtigere, så
smid den ud.

> Lacie: Extern harddisk til backup 500Gb.

Jeg kender den ikke, men nogle produkter i samme stil (bl.a. Synology)
er ikke ligefrem kendt for god performance.

> Jeg bruger Nero BackitUp til mine backups.

Prøv at teste med en almindelig kopiering af en stor fil. Tag tid på
det og send resultatet.

> Kan jeg ændre noget i computerens opsætning så det går hurtigere,
> eller skal jeg købe noget bedre netværks hardvare, hvis det sidste,
> hvad skal jeg så købe, eventuelt trådløst.

Hvilke kabler bruger du? Hvis de er hjemmelavede så smid dem ud og køb
nogle færdiglavede kabler i god kvalitet.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : John V.

Dato : 01-04-07 14:11

Jeg har nu løst problemet på følgende måde.

1 stk. Nyt Gigabit netkort
1 stk. Ny 5 Port Svitch HawKing
1 stk. Ny Zyxel router, da strømforsyningen brændte af i den gamle

Data går ikke gennem routeren..

Hastigheden kan nu registreres til max. 200Mbit med BitMeter, det er en
væsentlig forbedring men måtte godt have været endnu bedre.
Jeg har forsøgt med at trække filer via stifinder, Windows Commander og
BackItUp (uden komprimering).

Windows Commander er klart hurtigst, op til 290Mbit.
BackItUp bruger en del tid på at lave en form for log, op til 180Mbit.
Stifinder er meget lang tid om at beregne noget med størrelsen og tid på
kopiering, derfor væsentligt langsommere, op til 190Mbit - beregningstiden.

John