Hardware/mediecenter i nybyggeri
Fra : SB

Dato : 27-03-07 11:52

Hejsa

Lidt nørd er man vel, så her kommer lidt spørgsmål til installation af
IT i et hus vi skal til at bygge.

Ønsker:
Central placeret server i teknikrummet (i bryggers ved gulvvarme osv. )
Trådløst netværk med dækning i hele huset - ca 180 kvm.
Fladskærm i stuen, der er koblet sammen med serveren
Mulighed for betjening af serveren, fra stuen m. trådløst tastatur/mus
Højttalere i køkken og bad, der kan spille musik fra serveren

Spørgsmål:
1. Kan man få en trådløs router der er kraftig nok til dækning af et
helt hus? Model?

2. Kan man få et HDMI- kabel, man kan skille ad når det skal trækkes
igennem vægge mv.?

3. De trådløse tastaturer - hvor langt rækker de? Er Bluetooth bedre?
Andre alternativer?

4. Går ud fra at man kobler lydkortets udgang i en form for
fordelingsforstærker og så videre til diverse højttalere. Men kan man få
en anordning, så man kan tænde/slukke samt skrue op/ned i de
forskelleige rum?

//Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-03-07 14:18

> [...]
> Mulighed for betjening af serveren, fra stuen m. trådløst tastatur/mus
> Højttalere i køkken og bad, der kan spille musik fra serveren

Trådløst? Jeg ville aldrig bruge trådløst. Det er noget skrammel og man
bruger alt for meget tid på at det ikke virker ordentligt. Bare se på de
trådløse tastaturer og mus, som ikke giver andet end bøvl, og de bruger
endda minimalt strøm.

Der findes i øvrigt en gruppe med hardware. Måske kan du få hjælp der, hvis
du insisterer på det trådløse.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 27-03-07 14:32

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> bruger alt for meget tid på at det ikke virker ordentligt. Bare se på de
> trådløse tastaturer og mus, som ikke giver andet end bøvl, og de bruger

Deri er vi så uenige. Jeg har i over tre år brugt trådløs mus og
tastatur, og jeg har oplevet INGEN problemer OVERHOVEDET. Det er skønt
at slippe for ledningerne på bordet.

I samme periode har jeg haft trådløst internet i hjemmet, og min
trådløse router dækker fint mit hus på næsten 160 m^2. Dog skal det
siges, at routeren er placeret stort set centralt i huset. Den trådløse
internetforbindelse virker dog knap så godt som tastatur/mus, idet det
indimellem sker, at forbindelsen tabes eller ikke genoprettes efter
standby/dvale. I disse tilfælde højreklikker jeg blot på ikonet og
vælger 'Reparer'.

> Der findes i øvrigt en gruppe med hardware. Måske kan du få hjælp der, hvis
> du insisterer på det trådløse.

Så er det nok bedre at prøve news:dk.edb.netvaerk.traadloest

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-03-07 16:49

> Deri er vi så uenige. Jeg har i over tre år brugt trådløs mus og tastatur,
> og jeg har oplevet INGEN problemer OVERHOVEDET. Det er skønt at slippe for
> ledningerne på bordet.

Aldrig batteriskift, aldrig bøvl med at den ikke lige "fanger", aldrig bøvl
med at hvis man er lidt hurtigt på tasterne, så stopper den?
Jeg ser dagligt mus og tastatur hos mine kunder, og de bander det langt væk.
Mest over bøvlet med batterier, der ikke er tilstede i rette størrelse eller
er så gamle at de ikke dur. Og så over at de skal skiftes alt for tit og de
ulemper der er fra de begynder at gå døde til de skiftes.

> [...]
> indimellem sker, at forbindelsen tabes eller ikke genoprettes efter
> standby/dvale. I disse tilfælde højreklikker jeg blot på ikonet og vælger

Hvilket er meget lidt smart ved hjemmearbejdspladser med opkobling til
firmaet. Desuden ved rigtig mange mennesker ikke hvordan man gør det
trådløse netværk bare nogenlunde sikkert.

Mvh Maria

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 27-03-07 17:38

> [...]
> størrelse eller er så gamle at de ikke dur. Og så over at de skal skiftes
> alt for tit og de ulemper der er fra de begynder at gå døde til de

Jeg har oplevet de samme problemer som du, men efter at jeg så købte en mus
med "docking station" hvor den oplades, så er det intet problem. Det der
sædvanligvis er galt, det er at der er for lidt strøm på. Det kan man nu
komme uden om.
Hidtil har jeg også brugt ledning, da det bare virker. Det er også fint til
en arbejdsplads, men til et mediecenter som skal styres fra sofaen (ikke at
jeg har sådan et), der dur ledninger ikke.

> Hvilket er meget lidt smart ved hjemmearbejdspladser med opkobling til
> firmaet. Desuden ved rigtig mange mennesker ikke hvordan man gør det
> trådløse netværk bare nogenlunde sikkert.

Sikkerheden er et problem, da default er pivåben, men det er et emne for
sig. Måske op godt kan finde ud af at slå kryptering til og evt begrænse
bruger-macs. At systemet ikke genopretter forbindelse efter standby, det
handler mere om computeren/os end om det trådløse net. Jeg har ingen
problemer med den slags.
Jeg ser dog intet problem i et have kabel til mediecenter. Den skal jo ikke
flyttes rundt. Det er mere bærbare computere der taber i værdi hvis de skal
fortøjres.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-03-07 19:55

On Tue, 27 Mar 2007 17:48:33 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>er så gamle at de ikke dur. Og så over at de skal skiftes alt for tit og de
>ulemper der er fra de begynder at gå døde til de skiftes.

Jeg har trådløs mus/tastatur og har ikke de problemer. Mit sæt er et
Logitech et eller andet, 3 år gammel. Tastaturet har fået skiftet
batteri een gang (bagefter opdagede jeg at det var computeren som var
låst, og slet ikke batteriet som var brugt op.) Musen (trackball,
rettere) holder strømmen ca. 3 måneder.
Jeg er sikker på det har en hel del med kvalitet at gøre - billige
"noname" sæt fra bilka er ikke kendt for at være pålidelige.

Jeg overvejer for tiden at købe et nyt tastatur/mus-sæt, fordi det jeg
har nu er slidt helt glad på nogle taster. Nogle taster virker helt
højglans-poleret der hvor fingrene rammer
Men skifter jeg bliver det til et af samme mærke og model som det
nuværende.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Holst

Dato : 27-03-07 20:41

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> Jeg er sikker på det har en hel del med kvalitet at gøre - billige
> "noname" sæt fra bilka er ikke kendt for at være pålidelige.

Det er næsten skrevet, som jeg ville have gjort.

Jeg har også haft min trådløse mus/tastatur i en smule over tre år nu.
Jeg har skiftet batteri i tastaturet én gang i den periode - nok for et
års tid siden.

Musen har sådan en ladestation, hvor den kan sættes til opladning. Jeg
var bare ikke god til at sætte den til ladning hele tiden, men på et
eller andet tidspunkt, begynder den at blinke, fordi den trænger til
opladning. Når det sker, kan den fortsat bruges i indtil flere dage,
førend den går helt død. Det vil sige, at når blinkeriet starter, er der
rigelig tid til at huske at få den sat til opladning natten over.

For et års tid siden blev de opladelige batterier lidt "trætte", og
holdt ikke så længe på ladningen mere. Så jeg satte i stedet almindelige
batterier i - indtil jeg fik købt nogle nye genopladelige batterier. Det
har jeg bare ikke fået gjort endnu. Så jeg bruger stadig almindelige
batterier i den. Et par batterier holder i flere uger, men på ingen måde
sammenligneligt med tastaturets udholdenhed.

Måske er det også et spørgsmål om at vælge ordentlige batterier. Jeg
bruger altid Duracell.

Jeg har heller ingen problemer med tastaturet med hensyn til at skrive
på det. Det kan uden problemer følge med, når jeg skriver på det - og
jeg har ry for at skrive mange tegn meget hurtigt.

Så du har sikkert ret i, at det drejer sig om at købe kvalitet. Mit er
også Logitech.

> [...]
> højglans-poleret der hvor fingrene rammer
> Men skifter jeg bliver det til et af samme mærke og model som det

Ja, man kan godt se på tastaturet, at det er brugt Skulle jeg finde
på at udskifte det, så bliver det helt sikkert også til et andet Logitech.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-03-07 21:25

> [...]
> batteri een gang (bagefter opdagede jeg at det var computeren som var
> låst, og slet ikke batteriet som var brugt op.) Musen (trackball,

Jeg er nok bare fagligt skadet.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-07 06:59

On Tue, 27 Mar 2007 22:24:52 +0200, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>Jeg er nok bare fagligt skadet.

Tja... hvis man flere gange i træk har haft problemer med trådløst
tastatur/mus, så holder man sig nok fra dem - uden at tænke nærmere over
det med kvaliteten.
Min chef købte en spritny acer-computer sidste efterår. Med en kablet
mus med kugle i! Det er simpelthen det arveste l.... Den pc vi har på
kontoret har også kablet mus - med kabel som er for kort. Det er også
skide træls.. I min dagligdag er jeg altså mere irriteret over kablede
mus, så dem ville jeg helt sikkert holde mig fra.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 07:49

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> skide træls.. I min dagligdag er jeg altså mere irriteret over kablede
> mus, så dem ville jeg helt sikkert holde mig fra.

Ulemperne ved en trådløs mus - og jeg har svært ved at se nogle
egentlige ulemper - er efter min mening langt, langt mindre end
ulemperne ved en mus med en ledning på.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-03-07 19:30

> Ulemperne ved en trådløs mus - og jeg har svært ved at se nogle
> egentlige ulemper - er efter min mening langt, langt mindre end ulemperne
> ved en mus med en ledning på.

Ulempen er også kun at de ikke altid virker som de skal. På en ordentlig
arbejdsplads er ledning til mus og tastatur intet problem.

Mvh Maria

Fra : Holst

Dato : 28-03-07 19:56

Maria Frederiksen wrote:

> Ulempen er også kun at de ikke altid virker som de skal.

Min mus og mit tastatur virker ALTID.

> På en ordentlig
> arbejdsplads er ledning til mus og tastatur intet problem.

Næh, et problem er det vel ikke ligefrem, men ikke desto mindre en ulempe.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-03-07 16:50

> 1. Kan man få en trådløs router der er kraftig nok til dækning af et
> helt hus? Model?

Ja, navnlig hvis du kører med en hacket/tilpasset firmware. Spørg specifikt
i den trådløse netgruppe, de kender alle detaljer. Alternativt kan de fleste
routere "bridgets", men det skal være samme produkt, hvis det skal være
optimalt.

> 2. Kan man få et HDMI- kabel, man kan skille ad når det skal trækkes
> igennem vægge mv.?

Næppe, men du lodder bare et nyt stik på. De fleste plejer at være støbte
efter samling, så de kan næppe adskilles og samles igen. Læs også lidt på
spec for hdmi kabler. Det kan hurtigt blive noget møg med lange kabeltræk.

> 3. De trådløse tastaturer - hvor langt rækker de? Er Bluetooth bedre?
> Andre alternativer?

BT standarden er længere, men tænk grundigt over *sikkerheden*!
Eller gælder det om at købe kvalitetshardware, f.eks. logitech. Jeg synes,
kabler er bedst alt taget i betragtning.

> [...]
> fordelingsforstærker og så videre til diverse højttalere. Men kan man
> få en anordning, så man kan tænde/slukke samt skrue op/ned i de

Du kobler lydkortet til din surroundforstærker.

I øvrigt er der en gruppe beregnet tspecielt til dine spørgsmålt. Søg på
www.usenet.dk jeg kan ikke huske, hvad den hedder. Det er nogen med HPPC
eller deromkring

Undlad venligst at krydsposte, det er helt unødvendigt i dette tilfælde.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-03-07 16:54

> I øvrigt er der en gruppe beregnet tspecielt til dine spørgsmålt. Søg
> på www.usenet.dk jeg kan ikke huske, hvad den hedder. Det er nogen
> med HPPC eller deromkring

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.teknik.htpc

Claus

Fra : SB

Dato : 27-03-07 19:19

Claus Tersgov skrev:

> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.teknik.htpc

> Claus

Takker - gode input - tjekker lige den gruppe

//Søren

Fra : SB

Dato : 27-03-07 19:17

SB skrev:
> [...]
> fordelingsforstærker og så videre til diverse højttalere. Men kan man få
> en anordning, så man kan tænde/slukke samt skrue op/ned i de

Tak for jeres foreløbige input. Bruger selv trådløst netværk og har
gjort det en del år! Det er ikke lige i sikkerheden/daglig brug
problemet ligger Mere angående dækning, da jeg nu bor i et lille
2-plans rækkehus, hvor der er fuld gas på i hele huset!

Nogen erfaring med rækkevidden af tråløst/bluetooth tastatur? Det er
meningen at mediecentret skal gemmes væk i brygges/teknikrum!

//Søren

Fra : Holst

Dato : 27-03-07 20:43

SB wrote:

> Nogen erfaring med rækkevidden af tråløst/bluetooth tastatur? Det er
> meningen at mediecentret skal gemmes væk i brygges/teknikrum!

Jeg har et Motorola headset, der bruger Bluetooth. Kommer jeg mere end 5
meter eller så fra modtageren, begynder forbindelsen af svigte. Går jeg
ind i et andet rum, er der ingen forbindelse.

Som sagt et headset. Jeg har aldrig prøvet et BT-tastatur.

Fra : hifiall@gmail.com

Dato : 28-03-07 19:52

> [...]
>
> Spørsmål:
> 1. Kan man få en trådløs router der er kraftig nok til dækning af et

Måske, afhænger af husets konstruktion (armeret beton osv.) og vægges
placering. Derudover betyder det også noget om dinde naboer alle har
trådløst net, hvilket kan give lidt forstyrrelse på dit. Disse ting er
dog noget som kan løses ved at sætte en repeater op eller bruge
proffesionelt grej som fx Cisco.

Jeg vil dog kraftigt anbefale dig også at trække kabler når det er nu
er nybyg (minimum gigabit-kabler - og snak med en elektriker med
FORSTAND på datakabler så du får de rigtige som også kan levere de
hastigheder som de lover over så længe træk som du har brug for). Det
er så lækkert når det hele er skjult i væggen. Du vil få meget gavn af
det når du overfører/streamer store datamængder (DVD'er, HD-tv osv)
fra server til klienter. Det trådløse kan du så bruge til en bærbar
eller to. Husk som andre har sagt, at sikre det grundigt.

Det kan også være at der er et "data-tilvalgsmodul" hvis du skal have
en IHC installation.

> 2. Kan man få et HDMI- kabel, man kan skille ad når det skal trækkes
> igennem vægge mv.?

Glem det med at skille de kabler af. Det skal laves 'ab fabrik'. Snak
evt. med elektrikeren om han har nogle fif til det her problem, hvis
det absolut skal igennem en væg. De fleste løser det ved at have en
lydløs klient stående meget tæt på fladskærmen.

> 3. De trådløse tastaturer - hvor langt rækker de? Er Bluetooth bedre?
> Andre alternativer?

Aner det ikke, men Bluetooth rækker vel en 8-10m under optimale
forhold, men er ikke sikker.

> [...]
> fordelingsforstærker og så videre til diverse højttalere. Men kan man få
> en anordning, så man kan tænde/slukke samt skrue op/ned i de

Du kan evt. have en central server med masser af lagerplads til musik
og film. Så kan du have en lille klient (PC/Mac) stående der hvor der
skal vises billede og lyd. Den henter så filerne fra serveren og
sender dem til tv'et eller stereoanlægget alt efter opgaven.

I de rum hvor der kun skal være lyd kan du fx. have en Squeezebox som
har indbyget D/A converter og kan derfor få signalet digitalt fra din
server (enten kabel eller trådløst netværj) og så omsætte det til et
analog signal, som du så smider direkte ud i et sæt aktive højtalere
(som er højttalre med indbygget forstærker). Der nemlig både
volumenkontrol og 'gain' kontrol i Squeezeboxen og så følger der en
fjernbetjening med. Du kan søge i hele din musiksamling (skal være
lagt ind på serveren), afspille tilfældige numre og den viser
selvfølgelig også hvad der spilles i øjeblikket på sin lille skærm
samt der er mulighed for at høre netradio incl. alle dab-stationer.
Den har også indbygget RSS reader hvis du er til den slags.

Fra : Philip Tietje

Dato : 28-03-07 20:45

Er selv igang med nybyggeri og har valgt at smide nogle tusinder kroner i
cat6 kabling med et krydsfelt i brygges (teknikskab plads til server og
lign.). Det dejlige er at cat6 kan bruges næsten til alt:

tlf. rj45 - rj11
usb forlænger (trådløs bluetooth tastatur)/
http://www.euronetside.com/shop/index.php?target=products&product_id=29811&sl=EN
hdmi http://sewelldirect.com/Intelix-HDMI-balun.asp
vga forlænger

Altså dejlig flexibel.
Philip

Med hensyn til HDMI kablet vil jeg overveje store tomrør 30 mm - kan
hovedet ikke passe igennem?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-03-07 20:11

On Tue, 27 Mar 2007 12:51:31 +0200, SB <bay@cool.dk> wrote:

>3. De trådløse tastaturer - hvor langt rækker de? Er Bluetooth bedre?
>Andre alternativer?

Et alternativ kunne være sådan en IR forlænger fra det/de rum det skal
bruges i. Hverken bluetooth eller alm trådløs er vist beregnet til at
række i andet end nær de enheder der skal bruges sammen.

Eller eventuelt træk et keyboard/mus kabel fra maskinen, i
el-installationen og sæt trådløs modtageren til i det rum hvor du
skal bruge det.

> [...]
>fordelingsforstærker og så videre til diverse højttalere. Men kan man få
>en anordning, så man kan tænde/slukke samt skrue op/ned i de

Ja. Der findes en del Medie løsninger efterhånden. Philips har noget
der ser ret raffy ud (søg på Philips Streamium) - men det er kun lyd.

Men det afhænger meget af hvad du skal bruge, hvis du f.eks. vil have
fuld surround hvor dit TV er så kræver det nok noget ekstra der.

Jeg ville nok overveje at placere mit mediecenter mv i det primære TV
rum og så lave en løsning med lyd og eventuelt billede til de øvrige
rum.

** Lars

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-03-07 09:16

On 28 Mar., 20:29, "Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote:

> Ulempen er også kun at de ikke altid virker som de skal. På en ordentlig
> arbejdsplads er ledning til mus og tastatur intet problem.

Det er der så igen mange forskellige meninger om.
Alle mine kollegaer (incl mig selv) bruger trådløse optiske logitech
mus og vi har ingen problemer.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk