dhcp3 - fixed-routers?
Fra : Kasper Johansen

Dato : 26-03-07 04:53

Hej gruppe.

Jeg sidder og leger lidt med en DHCP3-server, som jeg har sat op for det
kollegie, hvor jeg bor.

Nu er det sådan, at nogle har deres egne gateway-servere stående, og de
gerne vil bruge dem til internettet (uden at bruge det delte net), men
de vil stadig gerne have IP-addresser osv af den fælles server - hvilket
er fint nok.

Mine programmer (som jeg selv har skrevet) laver automatisk en
dhcp-config, som jeg bruger. Hvordan får jeg den til at give en
fixed-gateway? (jeg har prøvet med fixed-routers, men den findes vidst
ikke (jeg får en config-error, tænkte det måske virkede som fixed-address)).

Er det muligt at dele en fixed-routers-lignende ud til vidse computere?

Her er et lille udsnit af min dhcpd.conf:
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.0.115 192.168.0.253;
option routers 192.168.0.254;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 192.168.0.255;
option domain-name-servers 193.162.153.164, 194.239.134.83;
option domain-name "matrix";
default-lease-time 7200;
max-lease-time 36000;

host static_10 {
hardware ethernet 00:13:8f:7e:f9:5c;
fixed-address 192.168.0.113;
}

host static_8 {
hardware ethernet 00:11:d8:d9:c7:aa;
fixed-address 192.168.0.111;
}

   ...snip...
}

Jeg har sat en midlertidig løsning op, hvor jeg bare smider pakkerne
videre til deres egne routere, men så skal de jo også have mulighed for
at forwarde porte osv. igennem min server, hvilket jo slet ikke er optimalt.

Kasper Johansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-07 07:10

On Mon, 26 Mar 2007 05:53:20 +0200
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> [...]
> fixed-gateway? (jeg har prøvet med fixed-routers, men den findes
> vidst ikke (jeg får en config-error, tænkte det måske virkede som

Hvilke fejl får du? og hvilke fejl får routerne?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Johansen

Dato : 26-03-07 09:09

Michael Rasmussen skrev:

> Hvilke fejl får du? og hvilke fejl får routerne?

Som sagt gættede jeg bare på kommandoer. Men den fortæller mig faktisk
kun, at der er en config-error - jeg får ikke en egentlig fejlbeskrivelse.

knj@server:/etc/apt$ sudo /etc/init.d/dhcp3-server restart
dhcpd self-test failed. Please fix the config file.
The error was:
knj@server:/etc/apt$

Kasper Johansen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-07 09:28

On Mon, 26 Mar 2007 10:09:03 +0200
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> knj@server:/etc/apt$ sudo /etc/init.d/dhcp3-server restart
> dhcpd self-test failed. Please fix the config file.
> The error was:
Hvad der står i loggen?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-07 16:56

On Mon, 26 Mar 2007 17:16:01 +0200
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> I logget stod der bare, at der manglede et semikolon - hvilket ikke
> var tilfældet.
>
> Jeg fandt dog ud af, at jeg bare skulle skrive "option routers
> 192.168.0.4;" under hosten (altså ved fixed-address) - og så virkede
> det fint.

Det lyder besynderligt. Denne option findes jo i superklassen, og burde
derfor som sådan være nedarvet til alle subklasser. Det kunne tyde på
en mindre bug. Jeg har haft et tilsvarende setup, der virkede som det
skulle.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-07 23:15

On Mon, 26 Mar 2007 23:14:15 +0200
Kasper Johansen <kaspernj@gmail.com> wrote:

> Der skulle selvfølgelig smides "option" på. Altså "option routers
> 192.168.0.4;". Ved ikke hvorfor den snakkede om et manglende
> semikolon.

Option parameteren fandtes da også i dit oprindelige indlæg. Morale:
Copy/paste altid det der rent faktisk står, i stedet for at skrive hvad
man tror, der står

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen