hvad er metric ? (gateway i win 2 k)
Fra : Crane

Dato : 02-07-01 14:21

hvis man sætter sin win2k op til dhcp og tilføjer en gateway,
f.eks. 90.1.1.1 hvad skal man skrive i metric - og hvad betyder det

Jens

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 02-07-01 16:27

"Crane" <jh@thrane.cc> skrev i en meddelelse
> hvis man sætter sin win2k op til dhcp og tilføjer en gateway,
> f.eks. 90.1.1.1 hvad skal man skrive i metric - og hvad betyder det

Aner det ikke, men lavere nummer har højere prioritet, standardgateway bør
have laveste nummer.
Jørgen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-07-01 18:57

Crane wrote:

> hvis man sætter sin win2k op til dhcp og tilføjer en gateway,
> f.eks. 90.1.1.1 hvad skal man skrive i metric - og hvad betyder det

Du kan bruge metric til at lave routes med forskellig prioritet.

Hvis du f.eks. kan nå nettet 192.168.100.0/24 via både 172.16.10.7 og
10.200.9.2, kan du med metrics sikre, at den første altid bliver valgt,
hvis den er gyldig (f.eks. fordi den har større båndbredde):

Destination Mask Gateway Metric
192.168.100.0 255.255.255.0 172.16.10.7 1
192.168.100.0 255.255.255.0 10.200.9.2 5

Dynamiske routingprotokoller benytter også metric-værdier til at finde
den bedste vej, normalt den med laveste metric. Nogle protokoller har
kun én metric-værdi (f.eks. RIP), andre har flere (f.eks. EIGRP).

RIP-protokollen sætter metric-værdien til hop count, altså antallet af
routerhop frem mod destinationen. På den måde vil et RIP-netværk, hvor
man ikke har konfigureret noget specielt, altid vælge den vej, der giver
færrrest routerhop, uanset liniernes hastigheder.

--
Jens

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-07-01 19:09

Hej Jens Fallesen <jf@avic.gg>

> [...]
>man ikke har konfigureret noget specielt, altid vælge den vej, der giver
>færrrest routerhop, uanset liniernes hastigheder.

Fin forklaring. Må jeg sakse den til net-faq.dk?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : t.bop@image.dk

Dato : 02-07-01 19:02

On Mon, 02 Jul 2001 20:08:39 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Fin forklaring. Må jeg sakse den til net-faq.dk?

Måske med en tilføjelse/uddybning til første afsnit vedr. gyldighed.
At den anden rute vil blive valgt hvis første rute af en eller anden
grund er 'nede'.

Ikke at det ikke implicit står der i forvejen, blot så det bliver helt
klart for enhver.

T.BoP.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 02-07-01 21:49

Lars Kim Lund wrote:

> Fin forklaring. Må jeg sakse den til net-faq.dk?

Go right ahead. Det er jo ikke ligefrem statshemmeligheder, der er
sluppet løs her.

--
Jens

Fra : Crane

Dato : 03-07-01 07:05

Tak for det gode svar

Mvh
Jens

> Go right ahead. Det er jo ikke ligefrem statshemmeligheder, der er
> sluppet løs her.

Hvis man bedømmer efter hvor svært det var at finde en forklaring på
microsoft og i windos help om emnet, så skulle man faktisk tro det var en
statshemmelighed.

Mvh
Jens

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-07-01 07:14

Hej "Crane" <jh@thrane.cc>

>Hvis man bedømmer efter hvor svært det var at finde en forklaring på
>microsoft og i windos help om emnet, så skulle man faktisk tro det var en
>statshemmelighed.

Kender du google.com?

En søgning på 'metric routing windows 2000' gav fornuftige resultater.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-07-01 20:18

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Kender du google.com?
>
> En søgning på 'metric routing windows 2000' gav fornuftige resultater.

Jeg elsker google, specielt deres site parameter er genial:
metric routing windows 2000 site:microsoft.com

Skal det være fra en anden kilde end MS selv så:
metric routing windows 2000 -site:microsoft.com

site:dk fungerer også glimrende.

- Ulrik Lunddahl

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-07-01 20:37

Hej "Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk>

>Jeg elsker google, specielt deres site parameter er genial:
>metric routing windows 2000 site:microsoft.com

Google er voldsomt imponerende. Et godt eksempel på at man opnår de
bedste resultater hvis man fokuserer på det væsentlige; i dette
tilfælde at søge og at søgningen giver brugbare resultater.

>site:dk fungerer også glimrende.

Kendte ikke tricket, så tak for det. Kender du flere?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-07-01 23:11

"Lars Kim Lund" <larskim@mail.com> wrote:

> Kendte ikke tricket, så tak for det. Kender du flere?

Tja, hvem linker til x
link: www.proconsult.dk -site:proconsult.dk

Der er et par stykker mere der fungerer, og nogen der ikke gør, check:

http://www.google.com/help/operators.html

- Ulrik Lunddahl

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-07-01 23:31

Hej "Ulrik Lunddahl" <lunddahl@mail.dk>

>Tja, hvem linker til x
>link: www.proconsult.dk -site:proconsult.dk

Og så fik du lige gjort lidt rekvalme. Fyyy ..

>Der er et par stykker mere der fungerer, og nogen der ikke gør, check:
>http://www.google.com/help/operators.html

Kewl!

--
Lars Kim Lund