Hvad bruges en netmaske/subnet til?
Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 02-07-01 14:10

Hej

Det er endnu ikke lykkedes mig at finde ud af hvad en net maske bruges
til.
Der findes masser af beskrivelse af hvad det er; netværksdelen i en
IP-adresse.
Men hvad bruges den til?

Succesivt:

Hvilke fordel har man ved at splitte et fyssik net på f. eks 200
maskiner op i
lad os sige 20 subnets?

En hub broadcaster, en Switch bruger MAC-adressen, en router bruger
IP-adressen Men hvem gør brug af netmasken?

Der er mange sider om netmasker og subnet på nettet, men de er alle
sammen fixeret på alt dette binærer hurlumhej, hvilket også er meget
godt da det tydeligthvis er noget folk har lidt svært ved at forstå, men
jeg savner virkelig et sted der starter med hvad jeg synes er det mest
logiske, nemlig "hvad bruges det"

Poul-Erik

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 02-07-01 14:21

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> writes:

> En hub broadcaster, en Switch bruger MAC-adressen, en router bruger
> IP-adressen Men hvem gør brug af netmasken?

Det gør arbejdsstationerne. Når din maskine der hedder 192.168.42.42
har fundet ud af den vil tale med 192.168.77.18, så bruger den netmasken
til at afgøre om de to maskiner sidder på samme net. Hvis de gør så
ARP'er den efter en fysisk adresse, eller så sender sine pakker til
gateway'en.

Det jeg godt kunne tænke mig at vide om netmasker er hvorfor man
nogensinde har fundet på at angive dem i dotted quad-notation, hvem kan
brug for en netmaske der ikke binært er på formen 11...110...0?

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-07-01 14:37

Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> writes:

> Det jeg godt kunne tænke mig at vide om netmasker er hvorfor man
> nogensinde har fundet på at angive dem i dotted quad-notation, hvem kan
> brug for en netmaske der ikke binært er på formen 11...110...0?

Det er vel fordi det så ligner IP-adresser og kan passe ind i de samme
datastrukturer som IP-adresser. Egentlig burde man jo bare have kunnet
angive dem som et 5 bits tal (eller til nød et 8 bit tal da de jo er
ret udbredte i computersammenhæng :).

--
Jacob
"An NT server can be run by an idiot, and usually is." -- Tom Holub

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-07-01 14:44

On 02 Jul 2001 15:37:12 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Egentlig burde man jo bare have kunnet
>angive dem som et 5 bits tal (eller til nød et 8 bit tal da de jo er
>ret udbredte i computersammenhæng :)

5 bits er vel lige præcis for lidt til både at kunne dække /0 og /32
(host)?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-07-01 15:36

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> 5 bits er vel lige præcis for lidt til både at kunne dække /0 og /32
> (host)?

Ja, du siger noget ... så lad os sige 6 bits.

32 bits er i hvert fald spild af plads, men garanteret hurtigere at
lave de relevante bitoperationer på, hvilket sikkert også er grunden
til at det er 32 bits man bruger (Anyone?).

--
Jacob
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : cr

Dato : 02-07-01 15:48

32 bit er alt for lidt idag, med 64 bit (tror jeg det er) kan der blive en
god håndfuld IP adresser til hver enkelt på kloden, så både køleskab,
fjersyn og vufferen osse kan få et.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-07-01 16:05

On Mon, 2 Jul 2001 16:48:07 +0200, "cr" <a@b.dk> wrote:

>32 bit er alt for lidt idag, med 64 bit (tror jeg det er) kan der blive en
>god håndfuld IP adresser til hver enkelt på kloden, så både køleskab,
>fjersyn og vufferen osse kan få et.

Eh...

1. Vi snakker om notation af subnetmasken, ikke om IP-adresser.

2. IPv6 omfatter 128bits-adressering (dog med 64bit til
host-adresserummet)

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 02-07-01 16:16

"cr" <a@b.dk> writes:

> 32 bit er alt for lidt idag, med 64 bit (tror jeg det er) kan der blive en
> god håndfuld IP adresser til hver enkelt på kloden, så både køleskab,
> fjersyn og vufferen osse kan få et.

Hvis du tænker på IPv6, så er de adresser på 128 bit, så løber vi ikke
tør så længe vi holder os på jorden.

..Henrik

Fra : RaYmAn

Dato : 08-07-01 22:37

> Hvis du tænker på IPv6, så er de adresser på 128 bit, så løber vi ikke
> tør så længe vi holder os på jorden.
Tjaaa....det kommer da så sandeligt andpå hvor mange hver person bruger :)
I øjeblikket kan man uden problemer (gratis) få en tunnel til en provider og
dermed få et /48 prefix hvilket er en pæn samling addresser....
(helt præsist 1,208,925,819,614,629,174,706,176 addresser hvilket egenligt
burde være rigeligt for en enkelt person :))
(taget fra http://hs247.com/ipv6space.html)
-Jens

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-07-01 22:44

On Sun, 8 Jul 2001 23:36:51 +0200, "RaYmAn" <rayman@skumler.net>
wrote:

> [...]
>(helt præsist 1,208,925,819,614,629,174,706,176 addresser hvilket egenligt
>burde være rigeligt for en enkelt person :))

/48 vil ikke være en overraskende tildeling, idet der typisk bruges 64
host-bits til automatisk tildeling af IP-adresser til sig selv.

http://www.onlamp.com/pub/a/onlamp/2001/05/24/ipv6_tutorial.html?page=2

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-07-01 14:33

Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk> writes:

[ subnetmaske ]
> Men hvad bruges den til?

Den bruges til at finde ud af om den host man vil sende data til er på
samme subnet som en selv. Er den det kan man sende direkte til den ved
at man vha. ARP får MAC-adressen på den og sender hvad man nu vil
sende.
Er den derimod ikke på samme subnet sender man data til sin default
gateway (eller en anden gateway, hvis man har andre ruter angivet i
sin routetabel). Man finder så MAC-adressen på sin gateway vha. ARP og
sender så data til den, og derfra er det så gatewayens (og de
efterfølgende routeres) ansvar at får dataene frem.

> Hvilke fordel har man ved at splitte et fyssik net på f. eks 200
> maskiner op i
> lad os sige 20 subnets?

Man får mindre broadcastdomæner, men 200 hosts i 20 subnet lyder nu
lidt vildt, hvis der ikke også ligger andet bag (det kunne fx være
noget sikkerhedsrelateret).

> En hub broadcaster, en Switch bruger MAC-adressen, en router bruger
> IP-adressen Men hvem gør brug af netmasken?

Alle der bruger IP. Det vil typisk sige computere og routere (og L3
switche).

--
Jacob
"Talk sense to a fool and he calls you foolish" -- Euripides

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 02-07-01 17:01

Poul-Erik Andreasen wrote:

Tak for de mange fine svar, så er jeg blevet meget klogere. Jeg har
aldrig været i tvivl om at man fakstisk kunne bruge netmasken til noget,
det er jo relevat information den indeholder. Men hvad, det har jeg kun
haft ideer om.
At det skulle være arbejdstationen er dog sjovt nok lige akkurat ikke
faldet mig ind. Sådan er der så meget.

Men når der er så enkelt så det undrer mig nu alligevel at en forklaring
er så svær at støve op nettet.

Poul-Erik