Hvilken harddisk?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 25-03-07 20:52

Hej

Mit d-drev opfører sig ofte lidt uderligt og jeg kunne egentligt godt tænke
mig en større HD.

Det er en Maxtor DiamondMax10 på 200 GB. Den kører Ultra ATA 133.
Tror ikke mit bundkort kan klare andet - eller kan det? Bundkortet er Asus
A8N-E (fra 2005)

Skal jeg købe et nyt bundkort med det samme også? Eller skal alt andet så
også skiftes?

CPU: AMD Athlon 64 4000+
Grafikkortet er et Geforce 7800 GT -
RAM er 2 x 1 gb Kingston PC3200 DDR SDRAM

mvh
Rune

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 25-03-07 21:12

"Rune Vestergaard" <runev@REMOVErunev.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Mit d-drev opfører sig ofte lidt uderligt og jeg kunne egentligt godt
> tænke mig en større HD.

Du kan roligt få en nye IDE133 harddisk.

Der er ingen ydelsesforskel på IDE og SATA, ved den samme model.

Men hvis du vil have en sata harddisk, kan du købe en løs
controller for ca 100 kr.

Der er ingen grund til at skifte din hardware. Den er jo top-nice.

Fra : J. E.

Dato : 26-03-07 00:21

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en meddelelse
> "Rune Vestergaard" <runev@REMOVErunev.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan roligt få en nye IDE133 harddisk.

Der kan være gode grunde til ikke at gøre det hvis han har en
i forvejen da 2 ATA diske på den samme kontroller vil mindske
overførselshastigheden mellem dem. Dette elimineres ved at
købe en SATA disk som i øvrigt også har en højere overførsels-
hastighed.
I øvrigt er ATA uddøende, så disse diske vil sikkert ikke være meget
værd i et eventuelt nyt system.
Alt i alt vil det være dumt at købe ATA diske umiddelbart.

> Der er ingen ydelsesforskel på IDE og SATA, ved den samme model.
>
> Men hvis du vil have en sata harddisk, kan du købe en løs
> controller for ca 100 kr.

Det vil da være dumt, når bundkortet som standard understøtter
SATA2 ? og sikkert 2 diske.

Fra : Karl Erik Nielsen

Dato : 25-03-07 21:17

> [...]
>
> CPU: AMD Athlon 64 4000+
> Grafikkortet er et Geforce 7800 GT -
> RAM er 2 x 1 gb Kingston PC3200 DDR SDRAM

Du kan da også bruge Sata II harddisk.

Fra : Hans

Dato : 26-03-07 02:13

Rune Vestergaard wrote:
> [...]
>
> CPU: AMD Athlon 64 4000+
> Grafikkortet er et Geforce 7800 GT -
> RAM er 2 x 1 gb Kingston PC3200 DDR SDRAM

Dit bundkort har da også 4 Sata-udgange.

Hans

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 26-03-07 09:40

Tak for alle jeres svar.

Jeg kan forstå at jeg kan bruge en SATAII harddisk på mit bundkort. Eller 2
af den slags.

Hvis det er det fornuftigeste, hvilken en skal jeg så købe? Vil gerne op
over 300 GB.

Desuden har jeg også en Maxtor DiamondPlus9 80GB i min PC. Den fungerer
upåklageligt og kører som c-drev med WinXP.

Er det så smartest at køre den nye SATAII harddisk som c-drev (Windows XP)
og så bruge min 80 GB som et ekstra lille lager.

Eller skal den på 80 GB også skiftes når nu jeg er igang? De koster jo ikke
ret meget sådan nogle harddiske.

mvh
Rune

Fra : not@home.se

Dato : 26-03-07 16:01

On Mon, 26 Mar 2007 10:40:05 +0200, "Rune Vestergaard"
<runev@REMOVErunev.dk> wrote:

> [...]
>upåklageligt og kører som c-drev med WinXP.
>
>Er det så smartest at køre den nye SATAII harddisk som c-drev (Windows XP)

jeg har lige købt en sata2 disk, det er iøvrigt ligemeget om det er en
sata eller sata2 der er ingen forskel i overførsel det er kun
teoretisk de vil heller ikke være hurtigere end idedisken du har i
forvejen, hvis den nye disk er hurtigere så er det fordi det er en
nyere model ikke fordi den hedder sata eller sata2 i forhold til ata,
men jeg har brugt næsten 3 dage på at få min nye sata2 disk som c-drev
med win xp det er absolut ikke nemt jeg opgav og beholdt min atadisk
som cdrev

du kan læse meget mere om det i drevgruppen

men det er noget med at xp ikke kender så mange satadrivere så man
skal til at instalere et diskettedrev hvor driverne skal ligge på ved
instalationen eller lave om på xp instalationscden (streame driverne
ind på den) hvis jeg var dig ville jeg ikke gide at lægge
styresystemet ind på satadisken det bliver ikke hurtigere og det er
ikke nemt, det var det i hvert fald ikke for mig der er sikkert
forskel på bundkortene

Fra : Nicolai L

Dato : 25-03-07 19:41

<not@home.se> skrev i en meddelelse

> men jeg har brugt næsten 3 dage på at få min nye sata2 disk som c-drev
> med win xp det er absolut ikke nemt jeg opgav og beholdt min atadisk
> som cdrev

Med min Sata2 disk gik det uden problemer første gang.

Nicolai

Fra : not@home.se

Dato : 27-03-07 18:55

On Sun, 25 Mar 2007 20:41:15 +0200, "Nicolai L" <news2004@mailme>
wrote:

><not@home.se> skrev i en meddelelse

>Med min Sata2 disk gik det uden problemer første gang.
>
>Nicolai

ja det kommer jo nok an på hvilket bundkort og dermed hvilke
satadrivere man har, så dit er nok nyere end mit