Core2duo E4300...hvilket board?
Fra : co@ch [4130]

Dato : 24-03-07 08:27

Hvilket board understøtter E4300 CPU?

Jeg synes kun at kunne se E6300 og opefter understøttet?

Mvh
Bri@n

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 24-03-07 11:38

"co@ch [4130]" <coach"_fjern_"ad"_fjern_"lite.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvilket board understøtter E4300 CPU?
>
> Jeg synes kun at kunne se E6300 og opefter understøttet?

Jeg tror alle dem der understøtter E6300 også tager E4300. Eneste forskel er
FSB og x-faktor.

Jeg kører selv med E4300 i et Giabyte GA-965P-DS4 ude problemer.
Jeg har overclocket fra 1,8 -> 3,35GHz uden at presse den.
Det er 86%...ikke dårligt af en CPU til 1200 kr.
Den er faktisk hurtigere end en Core 2 Extreeme X6800 som korster over 7000
kr

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Nicolai L

Dato : 24-03-07 12:32

"Ole Frederiksen" <baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er 86%...ikke dårligt af en CPU til 1200 kr.
> Den er faktisk hurtigere end en Core 2 Extreeme X6800 som korster over

Men den har vel ikke lige så meget cache som C2E? Det er jo ikke kun
clockfrekvensen der tæller.

> M.v.h. Ole Frederiksen

Nicolai

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 24-03-07 13:41

"Nicolai L" <news2004@mailme> skrev i en meddelelse

> Men den har vel ikke lige så meget cache som C2E? Det er jo ikke kun
> clockfrekvensen der tæller.

Nej det er rigtigt at cachen er mindre, men det er begrændset hvad den
ekstra cache giver sammenlignet med forskellen i frekvenserne.

Se evt. http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2903&p=4

Den slår X6800 overbevisende i renderings og kodningsopgaver, hvor cache
ikke er af så stor betydning. I den test jeg henviser til er det faktisk kun
Quake 4 der kører væsenlig hurtigere end E4300 ved 3,38GHz.

M.v.h. Ole Fredriksen.

Fra : co@ch [4130]

Dato : 24-03-07 15:24

> [...]
> ikke er af så stor betydning. I den test jeg henviser til er det faktisk
> kun Quake 4 der kører væsenlig hurtigere end E4300 ved 3,38GHz.

Nu har jeg ikke meget forstand på overclock, men når I gør det...hvad og
hvilke justeringer skal jeg koncentrere mig om...og er det bare at clocke op
til max af en gang eller gøres det i små tempi?

Mvh
Bri@n

Fra : Nicolai L

Dato : 24-03-07 15:52

> [...]

> hvilke justeringer skal jeg koncentrere mig om...og er det bare at clocke
> op til max af en gang eller gøres det i små tempi?

Nu har jeg samme bundkort som Ole, og der følger software med fra Gigabte
der ordner det nemt efter dine henvisninger. Ved dog ikke om Ole bruger det.
Men jeg kan bestemt anbefale det bundkort, super godt og med dual bios og en
masse andet.

> Mvh
> Bri@n

Nicolai

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 26-03-07 16:50

> [...]
> hvilke justeringer skal jeg koncentrere mig om...og er det bare at clocke
> op til max af en gang eller gøres det i små tempi?

Kort fortalt, så hæver hastigheden på bussen til den bliver til den bliver
ustabil.
Vil man have mere hæver man spændingen og prøver igen.
Alt sammen kombineres med en cpu-køler efter behøv og ambitionsniveau.
Der er mange andre faktorer der skal holdes øke med. Der er masser af guids
på nettet.

Uddybende forklaringer på bl.a.:

http://www.techspot.com/review/40-core2-e4300-vs-e6300-overclocking/
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-e4300.html
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/oc-guide.html

Fortsat snak før flyttes til dk.edb.hardware.overclocking

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Nicolai L

Dato : 24-03-07 15:54

> [...]

> ikke er af så stor betydning. I den test jeg henviser til er det faktisk
> kun Quake 4 der kører væsenlig hurtigere end E4300 ved 3,38GHz.

De andre er jo så også uclocket. Men klart, til prisen er den da bestemt
interessant. Jeg har ikke lige tjekket op på den, men jeg troede først det
var den mobile version af C2D, men det er det så ikke. Tror lige jeg skal
have set hvad forskellen er. Jeg har selv en E6600, men har ikke OC den,
da jeg ikke endtil nu har haft behovet.

> M.v.h. Ole Fredriksen.

Nicolai

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 26-03-07 16:41

> [...]
> have set hvad forskellen er. Jeg har selv en E6600, men har ikke OC
> den, da jeg ikke endtil nu har haft behovet.

Forskellen er:

E4300: 2Mb cache, kører 9x200 MHz = 1800 MHz
E6300: 2Mb cache, kører 7x266 MHz = 1862 MHz
E6600: 4Mb cache, kører 9x266 MHz = 2400 MHz

Forskellen i standardydelse på E4300 og E6300 er minimal. E4300 er tænkt som
en discountudgave, men den er i bund og grund magen til E6300 bort set fra
gangefaktoren.
Netop gangefaktoren er E4300´s fordel. Hvis jeg skulle kører 3,3 GHz på en
E6300 skulle jeg kører 7x235MHz hvilket stiller meget store krav til rammen.
Normal PC3200 ram er jo kun beregnet til 200MHz. E6600 har samme fordel samt
dobbelt mængde cache, men koster en del mere.

Min CPU har ikke fået vredet armen helt om endnu, så jeg vil tro 3,5GHz er
realistisk, men jeg vægter en stabil PC højt.