Sådan støjdæmper du PCen BILLIGT!
Fra : Finn Holger

Dato : 02-07-01 13:52

Hej alle jer derude!

Her er en lille guide i måske kan bruge til støjdæmpning for ingen penge.

I mit kabinet er mange metalflader påklistret pap og/eller stof fra gl.
sokker mm.! hehe. Også fronten fik en tur på indersiden af plastiken. Det
virker.

1. CPU: CeleronA 450 - Satte for 3 år siden en inaktiv Stereo
Amplifier-lamel køleblok på cpuen, og kølede den med en 6 cm blæser med
tragt-styring af luftstrøm. Nu sidder der en neddroslet 10cm 12V (5-10V)
blæser, der overlapper køleblokken i øverste halvdel med 1/3 del. Det er
RIGELIG køling til CPU og skaber samtidig luft blanding i kabinettet.

2. PSU-blæser: "low noise" (NOT) neddroslet til 6-10 V gætter jeg. Styres
lidt af Watt-belastningen. Jeg har overvejet en tunnel-udblæsning som din!
Jeg vil nok lave en lille blød-vinkel afretter nedad med pap(?), og derved
skærme for støj.

3. Den ene HD er lukket inde i en papæske fra et modem. I den ene ende er
der en neddroslet blæser på 6 cm til at køle HDen. Blæseren er limet fast
til pappet på toppen af æsken. I den anden ende er der et rektangulært
udblæsningshul i samme størrelse som et PCI-korts stik-ende. Det er fordi
æsken ligger i bunden af kabinettet, og suger luft ud af kabinettet samtidig
med den køler HDen!!!
Selve HD er pakket let ind i sammenpresset æggebakke og to sokker er pålimet
låg, bund og side. HDen er yderligere afskærmet med vinklet pap inde i
æsken.
Vær opmærksom på at MIN løsning krævede mindst to båse (ISA/PCI) frie!!

4. Den anden HD (IBM 10.1 GB jetjager) er lagt på liste-gummi. GOD løsning,
om end kun fordi æsken kun havde plads til een HD..

5. Når min PC går standby, er det KUN PSU-blæseren der kører svagt, da de
andre er forbundet til CPU-connectoren på bundkortet!

6. Grafikkort er et CLGB-TNT1 overclocket til 108/121 MHz, med neddroslet
blæser fra en Cyrix. En lille tragt på 1x3x4cm får luften ind i centrum af
køleblokken.

MATERIALER: Lim, gl. sokker/stof, bølgepap, 4 timers sjov eksperimenteren og
NUL kroner. (husk at vaske sokkerne ;<).
RESULTAT: Heftig mangel på støj i mit værelse.
En finger sat på den store CPU-blæser gør ikke den store støj-forskel.

Jeg skal snart opgradere til T-bird eller Duron system, hvilket kræver god
køling. Men mit kabinet er ikke varmere end før operationen, da der nu er 2
udblæsninger.
DivX playeren er snart hjemme...ha en go sommer! -Og sid nu ikke og rod med
computer hele tiden vel?

/ Emil C Nielsen

Fra : Hans Hansen

Dato : 03-07-01 13:49

On Mon, 02 Jul 2001 12:51:49 GMT, "Finn Holger" <ecrusell@hotmail.com>
wrote:

> [...]

>RESULTAT: Heftig mangel på støj i mit værelse.
>En finger sat på den store CPU-blæser gør ikke den store støj-forskel.

Kan det lad sig gøre at man fik et par billeder at se???

Brian

Fra : Jöinz

Dato : 03-07-01 19:36

Det lyder rimelig hardcore det der.