lav opret.php i mit loginsystem
Fra : Christian Jørgensen

Dato : 23-03-07 18:01

Hej.

På en hjemmeside jeg laver, har jeg et login system, sådan så
medlemmer kan læse oplysninger som kun medlemmer skal kunne læse.
Siden er www.tp5700.frac.dk. Tryk på login og så kan man logge
ind. Men hvordan kan jeg lave en opret.php, så folk kan lave en
bruger ?

login systemet har jeg fundet på hjemmesideskolen.dk -> phplogin
-> flere brugere.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-03-07 18:16

"Christian Jørgensen" <superfisker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger ?
>
> login systemet har jeg fundet på hjemmesideskolen.dk -> phplogin

Prøv med nogle toturals det er jo ikke os der skal lave der for dig prøv evt
og kigge på phpartikler.dk

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-03-07 18:22

> [...]
> bruger ?
>
> login systemet har jeg fundet på hjemmesideskolen.dk -> phplogin

Har ikke testet det men her er noget

<form method="POST" action="opret.php">
</form>

<?

if(isset($_POST['opret'])) {

$username="mysql_brugernavn";

$password="mysql_password";

mysql_connect(localhost,$username,$password);

mysql_select_db('mysql_db');

mysql_query("INSERT INTO html_cat (brugernavn,password)
VALUES ('".$_POST['brugernavn']."','".$_POST['password']."')");

}

?>

husk og ændre brugernavn kode og db

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 23-03-07 21:59

Rettelse havde det fra noget kode jeg selv brugte glemte lige og ændre en
ting

[...]

mysql_query("INSERT INTO users(brugernavn,password)

Fra : Dan Storm

Dato : 24-03-07 08:51

Nikolaj Svendsen skrev:
> [...]
>

> mysql_query("INSERT INTO users(brugernavn,password)
> VALUES ('".$_POST['brugernavn']."','".$_POST['password']."')");

Det der er en skidt kode.
Ovenstående kode kan give rekursive rækker i databasen. Det betyder du
kan have tre rækker med brugernavn og kodeord lig thomas:qwerty
Hvordan vil du kunne skelne mellem hvilken af de tre brugere der logger
ind med de data?

Hvad med eventuel validering imod sql injection?

Udover det er det ikke god skik at gemme brugerens kodeord uden
envejskryptering. For mange brugere vil det komme sig naturligt at
indtaste en generel kode, som samtidig også kan være personlig for brugeren.

if(isset($_POST['opret']))
{
   mysql_connect('localhost', 'root', 'rootpassword');
   mysql_select_db('min_db');

   $username = mysql_real_escape_string($_POST['brugernavn']);
   $password = md5($_POST['password'];

   $query = mysql_query("SELECT username FROM users WHERE
username='".$username."'";

   if(mysql_num_rows($query) > 0)
   {
      echo 'Brugernavnet er desværre optaget';
   }
   else
   {
      mysql_query("INSERT INTO users (username, password) VALUES
('".$username."', '".$password."')");
   }
}

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!