Skærme
Fijala 3554
Ny skærm til fotobrug
Fra : Hans Kruse

Dato : 23-03-07 17:25

Jeg står for at skulle købe en ny skærm. Emnet er naturligvis blevet
diskuteret mange gange her i gruppen, men alligevel vil jeg gerne høre fra
andre, som måske fornyligt har lavet en tilsvarende investering og
erfaringer. Mit behov er at få en højkvalitetsskærm, som kan vise farver
korrekt (efter kalibrering) og vise intensiteter gennem skalaen korrekt,
altså både i highlights og i skygger.

Jeg har set på Eizo's serie og startprisen i deres Coloredge serie er
CE210WK, som i størrelse matcher, hvad der er minimum for mig. Opløsning på
1680x1050 er også fin. Prisen ligge lige lidt over 9000kr, som også er ok.

Men er der andre bud på hvad jeg skal se på? Min prisramme ligger omkring de
ca. 10000. Jeg har allerede kalibreringsudstyr.

Ser så også på deskside PC, men det er jo en anden sag, som jeg ikke vil
belemre gruppen med.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 23-03-07 18:07

> [...]
> ca. 10000. Jeg har allerede kalibreringsudstyr.
>
> Ser så også på deskside PC, men det er jo en anden sag, som jeg ikke vil

Nu kan jeg ikke hjælpe dig ret meget eller rettere intet, men jeg forstår
ikke du vil have en wide skærm når nu en standardskærm giver et større
areal. Den valgte 21" skærm er fra Samsung med et S-PVA panel, den samme
paneltype fra Samsung sidder i en Dell 2707 WFP til samme pris dog også en
Wide skærm men en del større.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-03-07 18:30

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> paneltype fra Samsung sidder i en Dell 2707 WFP til samme pris dog også en

21" er fint. Wide passer perfekt til billder i 2:3 format fra dslr. NU er
panelet jo ikke det eneste, der er jo også elektronik og software i Eizo's
produkt. Du får ikke et professionelt Eizo produkt i Dell indpakning.

Fra : Bruno

Dato : 23-03-07 19:59

Hans Kruse wrote:
> [...]
>
> Men er der andre bud på hvad jeg skal se på? Min prisramme ligger omkring de
> ca. 10000. Jeg har allerede kalibreringsudstyr.

Hvis du har mulighed for det, så vent lidt med at købe. Der er skærme på
vej der bruge LED's som baggrunsbelysning og de skulle give meget bedre
kontrast og større farveområde. Det er vist bl.a. Samsung og NEC der
kommer med den slags.

Mvh
Bruno

Fra : Per Nielsen

Dato : 23-03-07 20:23

Bruno wrote:
> [...]
> på vej der bruge LED's som baggrunsbelysning og de skulle give meget
> bedre kontrast og større farveområde. Det er vist bl.a. Samsung og

Er der nogen ca tidshorisont og prisniveauer?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 22:44

Bruno skrev:

> Hvis du har mulighed for det, så vent lidt med at købe. Der er
> skærme på vej der bruge LED's som baggrunsbelysning og de skulle
> give meget bedre kontrast og større farveområde.

Så længe vi kun kan sparke 8-bit afsted til dem pr. kanal, kan jeg
ikke se den helt store fordel i at få skærme med enorme farveområder
og kontrast. Det eneste man får ud af det er, at der bliver længere
imellem hvert trin i en farveskala, hvilket gør det meget sværere
at foretage fine justeringer visuelt.

Den dag vores styresystemer, programmer, grafikkort og skærme
"snakker" mere end 8-bit pr. kanal, begynder det at blive noget ved,
men jeg tør ikke holde vejret indtil det sker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 23-03-07 23:29

> [...]
> "snakker" mere end 8-bit pr. kanal, begynder det at blive noget ved,
> men jeg tør ikke holde vejret indtil det sker.

OK, men har du en mening omkring mit spørgsmål, som du vil dele?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 23:43

Hans Kruse skrev:

> OK, men har du en mening omkring mit spørgsmål, som du vil dele?

Stod jeg med et lignende beløb til skærmkøb lige nu, ville jeg nok
vælge: <http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=159747>
medmindre selvfølgelig at du absolut ikke vil højere op end 21" og
1680 x 1050, men hvorfor skulle man ikke ville det? :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-03-07 01:53

> [...]
> medmindre selvfølgelig at du absolut ikke vil højere op end 21" og
> 1680 x 1050, men hvorfor skulle man ikke ville det? :)

Begrundelse for denne, som ikke er Coloredge?
Mvh,
Hans

Fra : Peer K

Dato : 29-03-07 20:13

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> medmindre selvfølgelig at du absolut ikke vil højere op end 21" og
> 1680 x 1050, men hvorfor skulle man ikke ville det? :)

Den anbefaling vil jeg godt bakke om (igen). Købte den skærm for et år
siden, og vi har nu skiftet 2 stk. Apple Cinema Display ud på arbejdet
til fordel for den her.

Ja, ColorEdge er selvfølgelig bedre, men med mindre du virkelig er
feinschmekker (sp?) - og resten af dit workflow iøvrigt er af samme
meget høje standard - så vil du sagtens kunne "nøjes" med S2410 (som
vist iøvrigt hedder S2411 nu?).

--
Peer

Fra : Peter Holm

Dato : 27-04-07 18:13

Peer K wrote:

> [...]
> feinschmekker (sp?) - og resten af dit workflow iøvrigt er af samme
> meget høje standard - så vil du sagtens kunne "nøjes" med S2410 (som

er der forskel på den eizo der linkes til og så denne:

peter

Fra : Peer K

Dato : 27-04-07 19:32

Peter Holm wrote:

> er der forskel på den eizo der linkes til og så denne:
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308732

2411 er den nye version af 2410. Den er på 6ms mod 2410's 7ms og så har
den USB 2.0 porte istedet for USB 1.1

--
Peer K

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-03-07 13:09

Hans Kruse skrev:

> Begrundelse for denne, som ikke er Coloredge?

Udelukkende størrelsen og dermed den højere opløsning.
Jeg tror ikke på at ColorEdge CE210WK er så meget bedre at det
retfærdiggør dens pris sammenlignet med S2410W-BK eller S2410W-WS og
da slet ikke, når det i begge tilfælde drejer sig om et S-PVA-panel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-03-07 14:44

> [...]
> ca. 10000. Jeg har allerede kalibreringsudstyr.
>
> Ser så også på deskside PC, men det er jo en anden sag, som jeg ikke vil

Jeg har nu bestilt en 30" HP skærm HP LP3065 efter at have set den i
arbejde. Fantastisk! Den koster lige under 12.000kr.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-07 14:40

Hans Kruse skrev:

> Jeg har nu bestilt en 30" HP skærm HP LP3065 efter at have set
> den i arbejde. Fantastisk! Den koster lige under 12.000kr.

Jeg har købt en Dell 3007WFP-HC til jobbet, som har samme S-IPS-panel
fra LG Philips som din HP LP3065. Sammenlignet med den tidligere Dell
3007WFP med et S-IPS-panel fra LiteOn, ser det umiddelbart ud til
at være et tilbageskridt. I 2560 x 1600 er Mac OS X-opstartsbilledet
nærmest blålilla. Det burde være gråt og når systemet er startet op,
er der også et blålilla skær over det hele, som jeg ikke kan justere
mig ud af. Desuden er der blå og røde skygger på bogstaverne og hele
billedet giver et indtryk af, at man kigger ind gennem et finmasket
gitter.

Det er forhåbentlig en fejl ved denne ene skærm, for hvis alle Dell
3007WFP-HC har det problem, så er de ikke pengene værd efter min mening.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 01-04-07 15:27

> [...]
>
> Det er forhåbentlig en fejl ved denne ene skærm, for hvis alle Dell
> 3007WFP-HC har det problem, så er de ikke pengene værd efter min mening.

Jeg har læst lidt hos Dell og faldet over dette *The DellT UltraSharpT
3007WFP-HC monitor requires a dual-link DVI-D graphic card to support the
WQXGA (2560x1600) resolution. Dette forstår jeg sådan at det kræver et gfx
med en Duallink ellers kan man ikke forvente at skærmen yder sit optimale.
Nu ved jeg så ikke om du har sådan et kort selvom du jo plejer at have styr
på det
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-04-07 18:46

> [...]
> mig ud af. Desuden er der blå og røde skygger på bogstaverne og hele
> billedet giver et indtryk af, at man kigger ind gennem et finmasket

Som sagt så har jeg set på denne HP skærm før købet (altså ikke samme
eksemplar) og kan kun sige det så meget flot ud og med rigtige farver
subjektivt bedømt ud fra mine egne billeder. Skærmen var kalibreret og kørte
under Windows XP Pro. Jeg har fået min skræm leveret men har ikke PC'en
endnu, så kan ikke sige noget om den endnu. Men når jeg får den op at køre
og har kalibreret den, så kan jeg selvfølgelig sige om jeg er tilfreds med
den. En test er her
http://www.anandtech.com/displays/showdoc.aspx?i=2950&p=6.

> Det er forhåbentlig en fejl ved denne ene skærm, for hvis alle Dell
> 3007WFP-HC har det problem, så er de ikke pengene værd efter min mening.

Hvis alle skærme med dette panel havde denne "egenskab" ville der nok ikke
blive solgt nogen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-07 15:36

Paul Østerby Sørensen skrev:

> Dette forstår jeg sådan at det kræver et gfx med en Duallink
> ellers kan man ikke forvente at skærmen yder sit optimale.

Det er korrekt forstået.

> Nu ved jeg så ikke om du har sådan et kort selvom du jo plejer
> at have styr på det

Man ville slet ikke kunne få den op i 2560 x 1600 med et single-
link kort, så det er et dual-link jeg forsøger med. Det er et
Nvidia Geforce 6600 med 1 stk. single-link og 1 stk. dual-link-
udgang. Maskinen er en Apple 2.5 Ghz G5 Quad.

Inden jeg sender skærmen retur til Dell, vil jeg dog lige have
prøvet med en anden Mac. Det har jeg ikke haft tid til at prøve
af endnu, men det ligner nu mest et skærmproblem.

Ellers tak for tippet, Paul :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-04-07 18:48

> [...]
> prøvet med en anden Mac. Det har jeg ikke haft tid til at prøve
> af endnu, men det ligner nu mest et skærmproblem.

En Mac ville jeg uden tvivl sætte en 30" Apple Cinema display til. Jeg går
ud fra du har kalibreret Dell skærmen og at der ikke er fundemanetale
problemer med det skærmkort.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-07 20:22

Hans Kruse skrev:

> Jeg går ud fra du har kalibreret Dell skærmen

Jeg har haft en EyeOne2 på den ja, men selv den kan ikke fjerne
det blålilla skær og siden der ikke er mulighed for at skrue på
noget som helst andet end lysstyrken på skærmen, er jeg rimelig
lost.

> og at der ikke er fundemanetale problemer med det skærmkort.

Det er så det jeg vil teste ved at koble en anden Mac til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-07 18:48

Thomas G. Madsen skrev:

> Det er så det jeg vil teste ved at koble en anden Mac til.

Og den anden Mac resulterede i et fint billede, så noget tyder på
at det er grafikkortet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 03-04-07 22:01

> Og den anden Mac resulterede i et fint billede, så noget tyder på
> at det er grafikkortet.

Så nyd skærmen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-07 15:47

Hans Kruse skrev:

> Så nyd skærmen

Det gør jeg også lige så snart jeg får et nyt grafikkort for det
var det. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 04-04-07 15:57

> Det gør jeg også lige så snart jeg får et nyt grafikkort for det
> var det. :)

Jeg kan jo så fortælle, hvad jeg synes om min HP skærm, når jeg får
stumperne til min nye PC og får den samlet. Afsendt i dag fra Getmore, så
lige efter påske

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-07 18:30

Hans Kruse skrev:

> Jeg kan jo så fortælle, hvad jeg synes om min HP skærm, når jeg
> får stumperne til min nye PC og får den samlet. Afsendt i dag
> fra Getmore, så lige efter påske

Det gælder jeg mig til at høre mere om. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 12-04-07 00:10

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Det gælder jeg mig til at høre mere om. :)

Den nye maskine er nu samlet og software installeret og har kørt nu i et par
dage. Skærmkortet er et XFX GeForce 7600 GS som trækker HP 30" Skærmen
(LP3065) i 2560x1600 opløsning. Jeg har kalibreret skærmen og må sige det er
meget imponerende at se fotos på denne skærm. Specielt fra min Canon 5D.
Fysisk er det større end et A3+ print, men selvfølgelig ikke samme
opløsning.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-07 16:42

Hans Kruse skrev:

> Jeg har kalibreret skærmen og må sige det er meget imponerende
> at se fotos på denne skærm. Specielt fra min Canon 5D.

Det lyder godt.
Jeg er spændt på at se Dell 3007WFP-HC'en i funktion, når der
engang kommer et nyt grafikkort til Mac'en.

Hvad bruger du til at kalibrere den med?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-04-07 19:09

--

> Det lyder godt.
> Jeg er spændt på at se Dell 3007WFP-HC'en i funktion, når der
> engang kommer et nyt grafikkort til Mac'en.
>
> Hvad bruger du til at kalibrere den med?

Jeg bruger en Spyder2 Pro. Men jeg color management problemer under Windows,
desværre. Der er pæn forskel på hvordan et samme billede bliver vist i color
managed og ikke color managed applikationer, som f.eks. mellem PS, Lightroom
og Internet Explorer. Jeg har fundet en dialog på dpreview, hvor en der har
den samme Dell monitor som du også har samme problem som mig med min HP.
Efter at have checket det nærmere har min gamle maskine også det problem,
hvorimod min laptop er meget tæt på. Der er åbenbart mange, der har
problemer med color management under Windows.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-07 21:41

Hans Kruse skrev:

> Jeg bruger en Spyder2 Pro.

Ok. Jeg har også brugt den første udgave af Spyder, men den blev
senere udskiftet med en EyeOne2 Display.

> [...]
> er pæn forskel på hvordan et samme billede bliver vist i color
> managed og ikke color managed applikationer, som f.eks. mellem

Det er der ja, men stol på det du ser i de farvestyrede programmer.
Det samme vil i øvrigt være tilfældet under OS X, hvis man sidder
med et farvestyret og et ikke-farvestyret program. Der er blot flere
programmer til OS X, som er farvestyrede, så man oplever det ikke så
ofte som på Windows-platformen.

> Jeg har fundet en dialog på dpreview, hvor en der har
> den samme Dell monitor som du også har samme problem som mig med
> min HP.

Alle som har kalibreret og profileret sin skærm har stort set det
problem, hvis de har en kvalitetsskærm.

> Efter at have checket det nærmere har min gamle maskine også det
> problem, hvorimod min laptop er meget tæt på.

Din laptop-skærms farveskala er sikkert meget begrænset i forhold
til din 30" HP.

> Der er åbenbart mange, der har problemer med color management
> under Windows.

Tricket går ud på at bede sine farvestyrede programmer om at vise
hvordan farverne vil se ud i et ikke-farvestyret program /på ens
egen skærm/, og det gør man ved at slå 'Monitor RGB' til som
korrekturvisning (Proof Color), men jeg har svært ved at få øje
på, hvad man skal bruge den visning til.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-04-07 23:02

--

> Din laptop-skærms farveskala er sikkert meget begrænset i forhold
> til din 30" HP.

Ja,d et er der ingen tvivl om. Den nye skærm viser visuelt vurderet meget
nuanceret. Det er nærmest som at se ud af vinduet (altså ikke Windows
)

> [...]
> korrekturvisning (Proof Color), men jeg har svært ved at få øje
> på, hvad man skal bruge den visning til.

Ja, jeg ahr prøvet proofing i PS med monitor profilen. Man kan også assigne
monitor profilen og det giver samme resultat, men det kan jeg jo ikke bruge
til noget, når jeg ikke redigerer udelukkende i PS. Jeg vil gerne undgå PS.
Altså at lave så meget ikke-destruktiv editering som muligt og dermed i
Lightroom og/eller i ACR. Det sidste sker i PS, når det er nødvendigt, men
eller ikke. Så derfor....er problemet nok ikke løst før alle applikationer
i fødekæden er farvestyrede incl. det man lægger på nettet. Lige nu er det
frustrerende og det er måske nok blevet det med den nye monitor, som viser
billeder på en måde jeg ikke har set før.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-04-07 23:13

Hans Kruse skrev:

> Jeg vil gerne undgå PS. Altså at lave så meget ikke-destruktiv
> editering som muligt og dermed i Lightroom og/eller i ACR.

Både Lightroom og ACR er vel begge farvestyrede, så hvorfor vil
du vide, hvordan dine billeder ser ud udenfor disse i et ikke-
farvestyret program?

PS. Kan jeg ikke lokke dig til at lade være med at starte dine
indlæg med en signaturadskiller (-- ) ? Den kan faktisk bruges
til noget fornuftigt i en rigtig newsreader ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-04-07 23:21

> Både Lightroom og ACR er vel begge farvestyrede, så hvorfor vil
> du vide, hvordan dine billeder ser ud udenfor disse i et ikke-
> farvestyret program?

Mit problem er med billeder, som jeg lægger på mit website eller på andre
websites. Det er lidt underligt at justere billeder i et farvestyret program
og så se dem blive anderledes på en ikke styret måde.Selvom jeg ikke er
meget for at indrømme det er det blevet noget mere synligt for mig med den
nye skærm Som man siger : there is no free lunch

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-04-07 11:31

Hans Kruse skrev:

> [...]
> på andre websites. Det er lidt underligt at justere billeder i
> et farvestyret program og så se dem blive anderledes på en ikke

Nå derfor. Så forstår jeg bedre :)

Der siger man jo, at det stadig er klogest at målrette billederne
til sRGB, så længe vi ikke har farvestyrede browsere, men det vil
nu sjældent resultere i et 100 % identisk match på moderne skærme
og da slet ikke, hvis de er kalibrerede, har jeg erfaret så man er
næsten pisket til at ignorere det man ser på skærmen udenfor sine
farvestyrede programmer, selvom det er svært.

> Selvom jeg ikke er meget for at indrømme det er det blevet noget
> mere synligt for mig med den nye skærm Som man siger : there
> is no free lunch

Nej, det kan man lige så godt indse først som sidst.

--
Hilsen
Madsen