Compaq hjælp
Fra : Troels Barreth

Dato : 22-03-07 22:22

Hej med jer,

Når jeg tænder min bærbare compaq får jeg meddelelsen:

Cmos Checksum invalid, default values loaded
f1 to save changes

Og windows vil ikke starte.

Kan det være tegn på at batteriet i bundkortet der styrer bios er fladt?

Mvh
Troels

Fra : Jama

Dato : 23-03-07 09:55

"Troels Barreth" <barreth_1@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f1 to save changes
>
> Og windows vil ikke starte.
>
> Kan det være tegn på at batteriet i bundkortet der styrer bios er fladt?

Den Compaq jeg havde med flat batteri, skulle dato og tid sættes hvergang v.
start. Det brugte jeg software til, så uret auto blev sat ved start, altså
Softwaren skulle startes op med dit OS. Mht. F1 du har ikke lavet om på
noget, evt. fået ny Hardware?Ram etc. Ellers må du rep dit OS og se om det
hjælper.
Mvh.Jama

Fra : Troels Barreth

Dato : 23-03-07 20:48

"Jama" <non-paed@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på noget, evt. fået ny Hardware?Ram etc. Ellers må du rep dit OS og se om

Hmmm nej jeg har ikke fået nyt hardware til den. Og har ikke ændret noget
ved opsætningen i bios.
Har også målt på 3V batteriet. Den måler 2,9V - så det burde vel være fint.
Men nu er den begyndt at skrive "No system disk og disk error" når jeg
prøver at åbne. Den når lige nøjagtigt at vise xp opstart og så rebooter
den.

Det lyder i mine ører mere som en hard disk fejl efterhånden.

Troels

Fra : Pico

Dato : 24-03-07 00:21

Troels Barreth wrote:
> [...]
> så rebooter den.
>
> Det lyder i mine ører mere som en hard disk fejl efterhånden.

Det tror jeg nu ikke det er. Vi havde en Compaq bærbar der var ca. 7 år, så
den var ikke verdens hurtigste, men den kunne da bruges til at tage med.
For ca. ½ år siden begyndte den på nøjagtig det samme som du beskriver, jeg
skiftede så backup batteriet, det hjalp ikke. Jeg kunne altid starte den op
men skulle hvergang indstille tid og dato. Så kunne den sommetid starte
korekt 2 - 3 gange, hvorefter det samme gentog sig. Vi har nu foræret den
væk, men hvis du finder en løsning må du gerne skrive om det. Vedkommende
der har fået den vil sikkert blive glad for ikke at skulle stille tiden ved
opstart.
--
MVH
Pico

Fra : Troels Barreth

Dato : 24-03-07 12:30

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> foræret den væk, men hvis du finder en løsning må du gerne skrive om det.
> Vedkommende der har fået den vil sikkert blive glad for ikke at skulle

Ja det kunne godt være man bare skulle forære den væk til et eller andet
barn, der kunne splitte den ad. Den er fra 1999 og dermed ikke verdens
hurtigste - men den kan gå på nettet og det er meget rart at kunne de steder
man ikke lige er ved en stationær.

Jeg har prøvet lidt forskelligt med den - blandt andet at prøve at reparere
windos ved hjælp af xp-cd'en. Men den insisterer på ikke at ville noget som
helst.

Men meldingen No system disk og disk error kan jeg ikke lide. Det er som om
den ikke har rigtigt fat i disken - har haft disken ude og vrikket den på
plads igen. Stadig uden held.

Troels

Fra : Anders Pedersen

Dato : 24-03-07 13:08

Troels Barreth skrev:
> [...]
> den ikke har rigtigt fat i disken - har haft disken ude og vrikket den på

Meldingen No system disk betyder der ikke er instaleret noget
styresystem på den overhovdet.
Som jeg ser det er den eneste udvej ar rede de data du har på harddisken
som du vil have gemt og så derefter formatere disken og installere
Windows helt forfra.
formateringen kan gøres direkte fra winxp-cden

Er ret sikker det er en software fejl.

Fra : Troels Barreth

Dato : 25-03-07 11:21

"Anders Pedersen" <anders.boeghNOSPAM@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt forfra.
> formateringen kan gøres direkte fra winxp-cden

Okay, det vil jeg forsøge så - tak