mdadm med raid5
Fra : Martin

Dato : 22-03-07 20:23

Hej gruppe

Jeg har fået bygget mig et lille fint Raid5 array, og det virker såmænd også
som det skal. Umiddelbart i hvert fald.
Jeg har fint hul til det, igennem en samba, fra mine windows klienter, og
kan bruge det som man nu skal kunne.

Blot har jeg en lille undren over noget output fra mdadm --detail /dev/md0

---------
debian# mdadm --detail /dev/md0

Active Devices : 8
Working Devices : 7
Failed Devices : 1
Spare Devices : 0

Number Major Minor RaidDevice State
0 8 0 0 active sync /dev/sda
1 8 16 1 active sync /dev/sdb
2 8 32 2 active sync /dev/sdc
3 8 48 3 active sync /dev/sdd
4 8 64 4 active sync /dev/sde
5 8 80 5 active sync /dev/sdf
6 8 112 6 active sync /dev/sdh
7 8 96 7 active sync /dev/sdg
---------
(Jeg har forkortet lidt af det overflødige tekst væk)

Jeg undrer mig over at den melder "Failed Devices : 1", når der senere i
samme output står active sync ved alle mine diske....
Er det noget jeg skal være bekymret over?

Som sagt, så virker raid'et som det skal, men ville jo gerne at det
fortsatte med det, skulle der nu stå en disk (mere) af....
Har googlet lidt rundt på nettet nogle gange, men har ikke rigtig været i
stand til at finde noget konkret om det...

Er der mon en venlig sjæl, med lidt mere forstand på netop dette, der er i
stand til at hjælpe lidt?

Skriv endelig hvis der skal bruges mere info.

På forhånd tak
Mvh
Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-03-07 21:21

On Thu, 22 Mar 2007 20:22:49 +0100, Martin wrote:

> Jeg undrer mig over at den melder "Failed Devices : 1", når der senere i
> samme output står active sync ved alle mine diske....

Spøjst. Hvordan ser uddata fra "cat /proc/mdstat" ud?

Mvh.

--
"Jeg har den regel, at jeg altid laver fuld install. Adam Sjøgren
Dvs. _alle_ pakker." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin

Dato : 22-03-07 22:13

Hej
Adam "Sjøgren" wrote:
> Spøjst. Hvordan ser uddata fra "cat /proc/mdstat" ud?

Det ser sådan her ud.:

debian# cat /proc/mdstat
Personalities : [raid5]
read_ahead 1024 sectors
md0 : active raid5 scsi/host0/bus0/target0/lun0/disc[0]
scsi/host6/bus0/target0lun0/disc[7] scsi/host7/bus0/target0/lun0/disc[6]
scsi/host5/bus0/target0/lun0/isc[5] scsi/host4/bus0/target0/lun0/disc[4]
scsi/host3/bus0/target0/lun0/disc[3 scsi/host2/bus0/target0/lun0/disc[2]
scsi/host1/bus0/target0/lun0/disc[1]
2051400960 blocks level 5, 64k chunk, algorithm 2 [8/8] [UUUUUUUU]

unused devices: <none>

Mvh
Martin