Tilmeldingsfunktion med listevisning
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 22-03-07 00:24

Hej NG

Jeg skal have lavet en funktion til min skoles hjemmeside, hvor gamle elever
kan gå ind og tilmelde sig et jubilæumsarrangement.

Det skal gerne være sådan, at man udfylder div. felter i en form, som så
gemmer det i en database. Så skal der genereres en liste på baggrund af
databasen, sorteret efter jubilarens årgang.

Jeg har ikke praktisk erfaring med ASP, men har læst lidt om det.

Er der nogen, der kan henvise mig til en løsning, som jeg kan bygge videre
på/ombygge?

Mvh

Rasmus

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 22-03-07 00:27

>Så skal der genereres en liste på baggrund af databasen, sorteret efter
>jubilarens årgang.

Pointen er, at man skal kunne se på hjemmesiden, hvem der har tilmeldt sig
fra éns årgang.

Det er ikke nødvendigt, at der sendes en bekræftelsesmail, hvis man bare kan
se sit eget navn på listen på hjemmesiden.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-03-07 03:05

On Thu, 22 Mar 2007 00:23:50 +0100, "Rasmus Jakobsen" <ingen@spam.tak>
wrote:

> [...]
>databasen, sorteret efter jubilarens årgang.
>
>Jeg har ikke praktisk erfaring med ASP, men har læst lidt om det.

Jeg vil foreslå, at du starter med at gennemgå ASP-tutorialen på
html.dk:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>
- du skal bruge langt det meste fra den og stort set ikke andet. Spring
evt. over lektion 13-16 (dem får du ikke nødvendigvis brug for).

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 22-03-07 18:17

Jørn Andersen skrev:
> [...]
> - du skal bruge langt det meste fra den og stort set ikke andet. Spring
> evt. over lektion 13-16 (dem får du ikke nødvendigvis brug for).

Tak! Og tak for henvisningen. Det er netop den glimrende tutorial, jeg har
læst. Det ville stadig være en hjælp for mig, hvis nogen kunne henvise til
noget kode for en tilmeldingsfunktion, som jeg kan bygge videre på.

Mvh

Rasmus

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-03-07 19:02

On Thu, 22 Mar 2007 18:17:23 +0100, "Rasmus Jakobsen" <ingen@spam.tak>
wrote:

>Tak! Og tak for henvisningen. Det er netop den glimrende tutorial, jeg har
>læst. Det ville stadig være en hjælp for mig, hvis nogen kunne henvise til
>noget kode for en tilmeldingsfunktion, som jeg kan bygge videre på.

Du kan sikkert godt finde nogle stumper rundt omkring, som du kan stykke
sammen. Men da du alligevel skal tilpasse en masse, tror jeg du får mest
ud af at lave det "fra scratch".

Prøv at starte med "udlæsningen":
- Laen database med lidt eksempel-data - find ud af, hvilke data, du har
behov for. En fornuftigt konstrueret database er en af de vigtigste
elementer i dit projekt.
- Lav en side, som viser dine data.

Når den del kører, kan du så begynde at lave selve tilmeldingen. Her har
du behov for:
- en formular-side
- en databehandling (modtage input, validering og svar)

Spørg endelig videre til de dele, du har problemer med.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

Stop Bush's krige - og Foghs støtte til dem
www.nejtilkrig.dk

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 22-03-07 22:37

Jørn Andersen skrev:
> Du kan sikkert godt finde nogle stumper rundt omkring, som du kan stykke
> sammen. Men da du alligevel skal tilpasse en masse, tror jeg du får mest
> ud af at lave det "fra scratch".

Jeg tror, du har ret. Det skal også nok blive sjovt. Det kniber bare lige
med at få tid til det, så derfor håbede jeg på, at der var en hurtig genvej

> [...]
> du behov for:
> - en formular-side
> - en databehandling (modtage input, validering og svar)

Det vil jeg gøre!

> Spørg endelig videre til de dele, du har problemer med.

Tusind tak!

Rasmus

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 23-03-07 02:46

Jørn Andersen skrev:
> Spørg endelig videre til de dele, du har problemer med.

Det vil jeg gøre nu!

Jeg lavet de dele, du foreslog. Nu skal jeg have det til at hænge sammen.
1. Brugeren går ind på skolens hjemmeside og ser den aktuelle liste over
tilmeldte, som genereres vha. asp
2. På samme side kan man klikke "Ny tilmelding"
3. Så skal siden skifte til en tilmeldingsside.
4. Når tilmeldingen er fuldført, skal brugeren automatisk vende tilbage til
pkt. 1

Hvordan er det lige, at jeg får siderne hægtet sammen, så de skifter
automatisk?

/Rasmus

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-03-07 06:10

On Fri, 23 Mar 2007 02:46:10 +0100, "Rasmus Jakobsen" <ingen@spam.tak>
wrote:

> [...]
>1. Brugeren går ind på skolens hjemmeside og ser den aktuelle liste over

Hvis du har fået den del til at virke, så ved du fx, at du kan
kommunikere med databasen - det er ofte en af første hurdler at komme
over

> [...]
>pkt. 1
>
>Hvordan er det lige, at jeg får siderne hægtet sammen, så de skifter

Fra 2 til 3 er bare et alm. link.

Fra 3 til 4:
En formular "lander" på den side, der er angivet i "action" - fx:
<form action="default.asp" method="post" name="tilmeldform">

Her ville jeg nok lave en "Tak for tilmeldingen", så den enkelte bruger
får en slags "kvittering" på, at man er tilmeldt.
Her kan du også fange evt. fejl ved indtastningen og give tilbagemelding
om, at "Navn er ikke udfyldt" (eller hvad der nu er galt.

Om man vil lave både formular og validering/svar på samme side eller på
hver sin er lidt smag og behag. Der kan være den fordel ved at have det
på samme side, at du let kan vise formularen igen med de indtastede
værdier + en fejlmeddelelse, hvis det nødvendigt.
Du kan evt. også "mellem-lande" på en bekræft-side (som også kan være
den samme), hvis du synes det er passende.

En måde at opbygge en sådan side (uden bekræft) kunne være
(pseudo-kode):

--------------------
strNavn = ""
strAdresse = "" osv.

strErr = ""
If (form er sendt) Then
- Hent værdier (Request.Form("navn") osv.)
- Validér efter behov
- Tilføj fejl-medd. ved hver mulig fejl:
strErr = strErr & "Navn ikke udfyldt<br>"
If strErr = "" Then
- Indsæt i database
- Skriv "Tak for tilmelding" + link til opdateret liste
Else
Response.Write "Formular er ikke udfyldt korrekt:<br>" & strErr
End If
End If

If (form er ikke sendt) Or (strErr <> "") Then
- Skriv formular (med allerede udfyldte værdier, hvis der er nogen)
fx:
<input type="text" value="<%= strNavn %>" name="navn">
End If

--------------------

Start med at springe over valideringen og nøjes med et par enkelte
felter til at starte med. Tilføj så resten af felterne - fx skal man vel
kunne *vælge* årgang og ikke selv indtaste

Når det virker, kan du tilføje validering - fx at obligatoriske
tekst-felter (navn, adresse osv.) skal være mere end 1 (eller flere)
tegn. Eller at tal-felter ikke er udfyldt med bogstaver osv.
Check, at din validering rent faktisk virker.

Når din ASP-validering virker, kan du hjælpe brugeren ved at tilføje
noget clientside JScript/JavaScript-validering, men vent med det, indtil
du er sikker på, at resten virker.
Lad være med at nøjes med JScript-validering - ikke alle har JScript
aktiveret.

Håber det giver dig lidt at arbejde med.
Ellers spørg bare videre.

Good luck,
Jørn

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 26-03-07 10:06

Jørn Andersen skrev:
> Håber det giver dig lidt at arbejde med.
> Ellers spørg bare videre.

Tusind tak, Jørn, for din hjælp! Nu har jeg et resultat, som jeg er tilfreds
med. Det har været sjovt at lave.

Venlig hilsen

Rasmus