Andet multimedie
bentjuul 3670
Alfa kanal
Fra : Nederbasse

Dato : 22-03-07 08:01

Hej

Er der ikke er der kan give mige en forklaring 'For Dummies' på hvordan men
laver en alfa kanal i PS CS2
Jeg skal lave en GMax texture til et træ der skal bruges i MS flysimulator.
træet skal være grøn/brunt med en sort baggrund der skal være gennemsigtig i
Ms FS, og det er den sorte baggrund der skal være en alfa kanal.
Jeg har lavet et træ der virker men selve træet er hvidt !
Er der en der kan hjælpe ?

LarsN

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-03-07 21:11

Nederbasse skrev:

> [...]
> der skal være gennemsigtig i Ms FS, og det er den sorte baggrund
> der skal være en alfa kanal. Jeg har lavet et træ der virker men

Så du ønsker at lave en alfakanal, hvor baggrunden rundt om træet
er sort, så den ikke vises i flysimulatoren?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Nederbasse

Dato : 26-03-07 10:27

> Så du ønsker at lave en alfakanal, hvor baggrunden rundt om træet
> er sort, så den ikke vises i flysimulatoren?

> [...]

Jeps
Og jeg har prøvet flere programmer der skulle kunne lave uden held

LarsN

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-07 17:54

Nederbasse skrev:

> Og jeg har prøvet flere programmer der skulle kunne lave uden held

Har du prøvet i Photoshop at markere træet (eller baggrunden og så
vende markeringen med Ctrl + i) og vælge Select > Save Selection, som
Elle forklarer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Elle

Dato : 23-03-07 22:45

wrote:46022991$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> en forklaring 'For Dummies' på hvordan man
> laver en alfa kanal i PS CS2

Joh, altså - udover de almene kanaler (rød, grøn, blå eller CMYK + en
kompositionskanal) kalder Adobe en ny valgt kanal for en ALPHAkanal.

Hvis du gemmer en selektion, så vil den i kanalpaletten vise sig som en
alpha-kanal. Hvad der er selekteret er hvidt, og hvad der ikke er selekteret
er sort.

Så lav din selektion og "gem det valgte" (select>save selection). Så har du
en alphakanal.

Hilsen Elle

Fra : Nederbasse

Dato : 28-03-07 19:45

> [...]
> selekteret
> er sort.
>
> Så lav din selektion og "gem det valgte" (select>save selection). Så har

Nu har jeg leget lidt (meget) med det og uanset hvad jeg gør bliver træet
sort på hvid baggrund.
Jeg har prøvet at gemme i flere forskellige formater uden held
Hvilke formater kan gemme en alpha kanal ?

Lars

Fra : Elle

Dato : 29-03-07 09:40

wrote:460ab797$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> [...]
> sort på hvid baggrund.
> Jeg har prøvet at gemme i flere forskellige formater uden held
> Hvilke formater kan gemme en alpha kanal ?

Helt rigtigt. En alfakanal ER sort og hvid, når den oprettes med en
selektion. Ellers kan den ikke regne ud, hvor selektionen går. Der kan jo
også være andre gråtoner i en kanal, men så skal den regne
"skærings-nuancen" (treshold) ud.

Det er lidt langhåret at fortælle om. Faktisk ville det være bedre, om du
fortalte, hvad du skulle bruge det til. For er det i virkeligheden en
klippesti (vektor) eller lagmaske (som i virkeligheden ER en alfakanal), du
har brug for?

Hilsen Elle

Fra : Nederbasse

Dato : 29-03-07 09:55

SNIP

> [...]
> fortalte, hvad du skulle bruge det til. For er det i virkeligheden en
> klippesti (vektor) eller lagmaske (som i virkeligheden ER en alfakanal),

Billedet eller texturen skal bruges i Gmax hvor jeg er ved at lave et
scenery (landskabt) til MS Flight simulator.
Jeg vil tage et billede som dette
http://www.phong.com/tutorials/mask.tree/tree.jpg
fritlægge alt det uden om træt spm så skal være en ny kanal der skal være
gennemsigtig.

Der findes masser af tutorials på nettet men jeg kan ikke få dem til at
virke
Det er lykkes mig at lave et træ der havde en gennemsigtig alfa kanal men
træet var hvidt!!

Lars

Fra : Elle

Dato : 29-03-07 19:36

wrote:460b7ed4$0$90268$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
> virke
> Det er lykkes mig at lave et træ der havde en gennemsigtig alfa kanal men

Hvis du bruger dette træ, som jo sagtens (- eller næsten sagtens) kan
fritlægges, så SKAL du gemme det i et format, der kan vise gennemsigtighed.
Og det kan JPG ikke.

I sådan et tilfælde skal en alfakanal med over, men så skal prog.
naturligvis kunne forstå denne info. Jeg kender ikke de prog. du bruger, så
jeg må desværre stå af her.

Jeg er kun PS mand.

Hilsen Elle