Fejl ved nedtælling.
Fra : Søren Mathiasen

Dato : 20-03-07 11:24

Hej

Jeg har indsat dette lille script til nedtælling på en side:

<!--webbot bot="PurpleText" PREVIEW="Start kode til nedtælling" -->
today = new Date()
countdown = new Date("May 5, 2007")
countdown.setYear = today.getYear;
daysLeft = (countdown.getTime() -
today.getTime()) / (1000*60*60*24);
daysLeft = Math.round(daysLeft);
document.write ("Nu er der ");
document.write (daysLeft);
document.write (" dage til den 5. maj 2007");
</script>
</b>
<!--webbot bot="PurpleText" PREVIEW="Slut kode til nedtælling" -->

Jeg har nu opdaget, at antallet af dage tilbage skifter kl. 11:00. Jeg
havde ventet at skiftet blev foretagaet til midnat.

Hvad kan fejlen i scrpitet være?

Mvh
Søren Mathiasen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-03-07 14:04

Søren Mathiasen (slet BU63C) wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Jeg har nu opdaget, at antallet af dage tilbage skifter kl. 11:00. Jeg
> havde ventet at skiftet blev foretagaet til midnat.

Sommertid måske?
Der er ikke fejl i scriptet.
Men 5. maj ligger efter skiftet til sommertid, så på en måde er det
rigtigt at skifte kl. 23:00 ( som jeg antager du mener..;>)) - indtil vi
går til sommertid, kommer 5. maj faktisk en time tidligere...
Eller måske går uret i din PC forkert...??

Birger

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Søren Mathiasen

Dato : 20-03-07 14:23

Birger Sørensen <sdcXfjernX@bbsorensen.com> skrev:
> [...]
>går til sommertid, kommer 5. maj
>faktisk en time tidligere...
>Eller måske går uret i din PC forkert...??

Hej Birger

Tak for din hjælp, men skiftet sker kl. 11:00 (om formiddagen).

Mvh
Søren

Fra : Holst

Dato : 20-03-07 14:37

Søren Mathiasen wrote:

> Tak for din hjælp, men skiftet sker kl. 11:00 (om formiddagen).

Mon det kan være noget afrunding, måske kombineret med noget sommertid.

Lige omkring frokosttid går den jo fra X,51 dage til X,49 dage, og ved
korrekt afrunding bliver det jo et skift omkring frokost tid fra X+1 til X.

For jeg vil jo næste gå ud fra, at du beregner tiden frem til kl.
0:00:01 på den pågældende dag.

Jeg har ikke studeret din kode nærmere, og jeg kender ikke noget til
funktionerne, så jeg gætter bare løs.

Fra : John S. Thomsen

Dato : 21-03-07 04:22

> [...]
>
> Jeg har nu opdaget, at antallet af dage tilbage skifter kl. 11:00. Jeg
> havde ventet at skiftet blev foretagaet til midnat.

Årsagen skyldes disse to fejl i scriptet

1) Sommertid <> Normaltid

Tiderne lægges ind som lokale danske tider, dvs normaltid mht today og
sommertid mht countdown. Tiderne opbevares som antallet af millisekunder
siden 1.1.1970. Metoden getTime virker på disse tider, der er uafhængige
af de lokale tider. Den ekstra time glider derfor ikke ud af
tidsforskellen og medfører forskydning fra midnat til kl 23.

2) Afrunding

Math.round() lægger et halvt døgn til inden den afrunder, så kl 23 om
aftenen bliver til kl 11 om formiddagen.

Venlig hilsen
John S. Thomsen