Hvor sikker er IE 7
Fra : Anita Roddick

Dato : 20-03-07 11:09

Hvor følsom/sikker er IE 7 mht. ad-ware, spy-ware osv. sammnelignet med
Firefox?

Har længe brugt Firefox, da IE 6 var en katastrofe mht. sikkerhed. Men har
lidt problemer med Firefox på det sidste, så jeg overvejer at skifte til IE
7, men kun hvis den er noglelunde sikker. :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-07 14:26

Den 20-03-07 11.08 skrev Anita Roddick følgende:

> Hvor følsom/sikker er IE 7 mht. ad-ware, spy-ware osv. sammnelignet med
> Firefox?

Sikkerheden /er/ forbedret, men jeg er ikke sikker på, om den er på
højde med Firefox' med hensyn til spyware m.m., hvis der er tale om
Windows XP. I Windows Vista kan Internet Explorer køre i Sikker
tilstand, og der slipper spyware ikke ind, medmindre man selv slipper
det ind.

> Har længe brugt Firefox, da IE 6 var en katastrofe mht. sikkerhed. Men har
> lidt problemer med Firefox på det sidste, så jeg overvejer at skifte til IE
> 7, men kun hvis den er noglelunde sikker. :)

Hvilke problemer? Måske de kan løses.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lav flotte fotomosaikbilleder med Centarsia.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-07 15:28

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> Windows XP. I Windows Vista kan Internet Explorer køre i Sikker
> tilstand, og der slipper spyware ikke ind, medmindre man selv slipper

Du mener Xp Home, eller Xp Pro uden NTFS og hvor brugeren kører som
administrator, ikke?

Bruger man Xp Pro (og har denne og IE fuldt opdateret) med NTFS og kører
med en begrænset konto er Windows Xp da lige så sikker. Så vidt jeg har
forstået, så er det netop Vista's User Account Protection der gør
forskellen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-07 16:03

Den 20-03-07 15.27 skrev Axel Hammerschmidt følgende:

> Bruger man Xp Pro (og har denne og IE fuldt opdateret) med NTFS og kører
> med en begrænset konto er Windows Xp da lige så sikker.

Og hvor mange er der så lige, der gør det? Jeg vil blive overrasket,
hvis over én procent af hjemmebrugerne kører med sådan en opsætning. Ja,
egentlig vil jeg blive overrasket, hvis antallet ligger over én promille.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-03-07 16:34

> [...]

> egentlig vil jeg blive overrasket, hvis antallet ligger over én promille.

Jamen det er muligt - højst sandsynlig - at du har ret. Det bliver det
ikke bedre af!

Givet, at det er besværligt. Min erfaring er, at der findes programmer
(som jo bliver installeret med Administrator kontoen) der ikke virker
ordenligt fra en begrænset bruger konto i Windows 2000 Pro med NTFS.

Min Klient til mit trådløse PC Card kort fra Philips er et eksempel. Det
endte så med, at jeg afvikler selve programmet (det skal jo bare kører
en gang i mellem når man leder efter og/eller forbinder til et trådløst
netværk) som som anden bruger i W2K Pro - i dette tilfælde som
Administrator. Det er så en slags hjemmelavet UAP løsning.

Men er det så blevet bedre i Vista? Eller bliver facit der, at folk
slukker for User Account Protection fordi det er besværligt? - for så er
Vista ikke spor mere sikker end Home var det.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-07 18:47

Den 20-03-07 16.33 skrev Axel Hammerschmidt følgende:

> Jamen det er muligt - højst sandsynlig - at du har ret. Det bliver det
> ikke bedre af!

Det kan vi så kun være enige om - sådan da. Se nedenfor.

> Men er det så blevet bedre i Vista? Eller bliver facit der, at folk
> slukker for User Account Protection fordi det er besværligt? - for så er
> Vista ikke spor mere sikker end Home var det.

Vista har jo den opsætning som mange i sikkerhedsgruppen har gået og
sukket efter i årevis. Men jeg er bange for, at det er spildte kræfter,
og at du gætter rigtigt i ovenstående, at i hvert fald alle de lidt mere
nørdede brugere vil slå advarslerne fra. Og slår man dem fra, slukker
man også for Sikker tilstand i IE! Den sammenkobling er decideret
tåbelig, medmindre der er en rigtig god teknisk grund til den - og i så
fald er det den tekniske implementering, der er tåbelig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-03-07 18:16

"Anita Roddick" <no@spam.plz> posting:

>Hvor følsom/sikker er IE 7 mht. ad-ware, spy-ware osv. sammnelignet med
>Firefox?

Mht. antal kendte sårbarheder 'vinder' IE 7 med følsomhed foran FF 2
og med Opera på en 'sidsteplads':

Opera 9.x:
Unpatched 25% (1 of 4 Secunia advisories)
http://secunia.com/product/10615/

FF 2.x:
Unpatched 50% (3 of 6 Secunia advisories)
http://secunia.com/product/12434/

IE 7:
Unpatched    78% (7 of 9 Secunia advisories)
http://secunia.com/product/12366/

>lidt problemer med Firefox på det sidste, så jeg overvejer at skifte til IE
>7, men kun hvis den er noglelunde sikker. :)

Der er nu også andre browsere end FF og IE.

--
What is life, except excuse for death,

http://www.youtube.com/watch?v=8YtpJaEHrlY

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 20-03-07 22:01

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>Mht. antal kendte sårbarheder 'vinder' IE 7 med følsomhed foran FF 2
>og med Opera på en 'sidsteplads':

Og denne her kan også være interessant at læse:
http://weblog.200ok.com.au/2007/01/browser-security-by-fix-rate.html