download af dokumentpakke
Fra : rasmus

Dato : 19-03-07 10:36

Hejsa,

På en hjemmeside er der en del pdf-dokumenter til download. De kan
downloades en af gangen, men måske det ville være en god ide at tilbyde en
"hent alle dokumenterne"-knap.

Hvordan laves såden en fidus? Der er tale om 5-7 pdf-filer på i alt 500 kb
(sådan cirka). Kan de pakkes og zippes eller er der andre metoder?

ras

Fra : Brian Joergensen

Dato : 19-03-07 12:24

rasmus wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Hvordan laves såden en fidus? Der er tale om 5-7 pdf-filer på i alt 500 kb
> (sådan cirka). Kan de pakkes og zippes eller er der andre metoder?

Kan du lave en zip-fil af dine dokumenter, uploade zip-filen til serveren og
lave et link til den..?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : rasmus

Dato : 19-03-07 19:36

"Brian Joergensen" <webdesign123@webdesign123.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du lave en zip-fil af dine dokumenter, uploade zip-filen til serveren
> og
> lave et link til den..?

- ja jo ... sorry, har brug for en ikke-zip-metode ...

ras

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-03-07 20:12

"rasmus" skrev i en meddelelse...

> - ja jo ... sorry, har brug for en ikke-zip-metode ...

Men med WinZIP gratis version (og sikkert også andre) kan du jo bare lave en
fil, som er selvudpakkende, ovenikøbet med directories, hvis nødvendigt?

Hvis du vil have en "pakkeløsning", men ikke en ZIP, så er der f.eks.
RAR-format. Selvom jeg ikke kan se, formatet skulle spille rolle

Eller hvordan skal dit spørgsmål forstås?

MVH
Rune Jensen

Fra : rasmus

Dato : 20-03-07 09:51

"Rune Jensen" <runeofdenmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> RAR-format. Selvom jeg ikke kan se, formatet skulle spille rolle
>
> Eller hvordan skal dit spørgsmål forstås?

- hvis zippen kan selvudpakkes er det vist fint nok. Spekulerede på om man
kunne downloade en mappe med indhold

ras

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-03-07 12:53

"rasmus" skrev i en meddelelse...

> - hvis zippen kan selvudpakkes er det vist fint nok. Spekulerede på om man
> kunne downloade en mappe med indhold

Ja, du kan med WinZIP. I gamle dage, var der mulighed for at merge
dokumenter på flere måder, så man kunne få hele directories over på f.eks.
diskette, uden at ZIPpe (ZIP var ikke så brugt dengang). Men siden, så kom
jo netop WinZIP mfl. og jeg har aldrig set den funktion udnyttet siden,
andet end i netop ZIP-programmer - bortset fra, det så også var et program,
som skulle bruges til det dengang. Kan heller ikke se, hvorfor man ikke
skulle udnytte, at man kan ZIPpe samtidigt

Men altså, jo, indhegn dit directory hvor det hele ligger i, pak det med dit
ZIP-program, og bed det lave en selvudpakkende .exe fil. Sværere er det, så
vidt jeg husker ikke. Når det selvudpakker, så har du hele mappestrukturen
indtakt. Har selv brugt det flittigt til at sende hele websteder i én fil
(som så kunne navigeres, når de var udpakkede), for de skal jo have
billeder, CSS mv. med sig.

Jeg kan ikke forestille mig, det er muligt at uploade et directory, og så
hente hele directoriet ad én gang - uden brug af specielt program, f.eks.
FTP. I hvert fald er det ikke muligt med ren HTML. Hvis det var det, du
mente. Du kan så vidt jeg husker udnytte stifinder til FTP nedhentning, men
jeg synes, det er så uendeligt besværligt. Bla. skal brugeren så have et
password til din server mm.

Der er én løsning, som jeg dog vil opfatte som mulig i teorien, men meget
besværlig og ikke nødvendigvis brugervenlig, nemlig et javascript (eller
evt. en serverside ditto), som sætter gang i nedhenting af flere filer på én
gang. Synes nu lidt, det er at gå over åen efter vand... Og hele directories
vil jeg stadig ikke tro kan lade sig gøre med disse metoder, uden jeg dog
ved med sikkerhed. Hvis det er meget vigtigt, hvordan dokumenterne hentes,
kan du prøve at spørge i clientside eller serverside grupperne. Jeg er ikke
nok inde i det endnu til at kunne besvare netop den idé fyldestgørende.

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-03-07 13:08

"Rune Jensen" skrev i en meddelelse...

> Der er én løsning, som jeg dog vil opfatte som mulig i teorien, men meget
> besværlig og ikke nødvendigvis brugervenlig, nemlig et javascript (eller
> evt. en serverside ditto)...

<Snip>

Og så faldt jeg over:
http://www.motobit.com/tips/detpg_multiple-files-one-request/

Det lader til at være lidt hen ad det, du søger.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-03-07 15:06

Rune Jensen skrev:

> Ja, du kan med WinZIP. I gamle dage, var der
> mulighed for at merge dokumenter på flere
> måder, så man kunne få hele directories over

Det kan man også i dag - jeg bruger Total Commander
til formålet, den kan lave en selvudpakkende exe-fil. Så
er spørgsmålet naturligvis om man kan få nogen til at
hente en exe-fil og eksekvere den, der er ingen der
kender indholdet før den er kørt.

Jeg ville hellere lægge en zip-fil til download.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-03-07 17:04

"Allan Vebel" skrev i en meddelelse...

> Det kan man også i dag - jeg bruger Total Commander
> til formålet, den kan lave en selvudpakkende exe-fil.

Men Total Commander er vel i og for sig også fra de gode gamle DOS dage

> Så
> er spørgsmålet naturligvis om man kan få nogen til at
> hente en exe-fil og eksekvere den, der er ingen der
> kender indholdet før den er kørt.

Jeg overvejede den del, uden egentlig at komme til anden konklusion, end at
nye Antivirusprogrammer godt kan scanne inden i både zippede og zippede
selvudpakkende filer. Fordelen ved selvudoakning er jo, du behøver ikke
ZIPprogrammet.

Men det kommer jo an på ens brugere. Hvis de stoler på det, man lægger ud,
så er der vel ingen problemer. Og med stoler, der mener jeg også. at man
ved, den som lægger det ud, ved hvad han gør. Som sagt har selv brugt idéen
med både zippede og selvudpakkende filer uden problemer. En selvudpakkemde
fil, eller .exe-fil er jo ikke farlig i sig selv, for ellers ville man slet
ikke kunne installere nogle programmer.. Det er når man er usikker på
indholdet, eller den, som har lavet programmet/sendt det, man skal holde
igen.

Men du har da ret, hvis det ikke lige er faste brugere, så er der nok nogle
som ikke vil downloade .exe filer.

Noget andet er så, at der så vidt jeg kan se er en indbygget ZIP-udpakker i
Windows XP. Passer dette?

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-03-07 22:13

Rune Jensen skrev:

> Men Total Commander er vel i og for sig også fra
> de gode gamle DOS dage

Ja, bortset fra at det er et windows-program. Jeg har
købt en registreringsfil den 7. august 1997, og har så
opdateret programmet mange gange siden.

Jeg har faktisk også en Norton Commander, den bruger
jeg når jeg er i dos-mode.

> Fordelen ved selvudpakning er jo, du behøver ikke
> ZIPprogrammet.

Jeg kender ikke nogen der ikke har et zip-program, gør
du?

> En selvudpakkende fil, eller .exe-fil er jo ikke farlig i
> sig selv

Ikke før man eksekverer den, og jeg har set virkelig
mange uheldige kunder der har kørt en exe-fil de har
hentet fra nettet, så har de pludselig installeret noget
spyware de ikke selv kan komme af med igen.

> for ellers ville man slet ikke kunne installere nogle
> programmer.

De fleste programmer man henter på nettet, ligger i
zip-filer, her skal man blot udpakke og lægge indholdet
i en mappe - og stole på at det er reelt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 20-03-07 23:33

"Allan Vebel" skrev i en meddelelse...

> Rune Jensen skrev:
(...)
> Jeg har faktisk også en Norton Commander, den bruger
> jeg når jeg er i dos-mode.

DOS... det er lang tid siden. Troede ikke folk brugte det mere

> Jeg kender ikke nogen der ikke har et zip-program, gør
> du?

Jeg er ikke sikker... Jeg plejer nu altid at lave den som selvudpakkende,
hvis jeg ikke ved, om vedkommende har et ZIP-program. Men det var nu også
derfor jeg spurgte, om XP har en indbygget ZIP-funktion. Mener ikke, jeg har
installeret ZIP selv på min XP, og jeg kan da både zippe og unzippe...

> Ikke før man eksekverer den, og jeg har set virkelig
> mange uheldige kunder der har kørt en exe-fil de har
> hentet fra nettet, så har de pludselig installeret noget
> spyware de ikke selv kan komme af med igen.

Også her. Men jeg giver dig jo også helt ret, siger bare, der er visse
risikoer (eller hedder det køer i fletal) man må leve med, hvis man vil ha
en udvikling. Man kan jo ikke sige nej til alle bestemte filtyper på nettet,
så får man aldrig noget i maskinen.

> De fleste programmer man henter på nettet, ligger i
> zip-filer, her skal man blot udpakke og lægge indholdet
> i en mappe - og stole på at det er reelt.

Ja... det er rigtigt nok. Man kan vel sige, at det, at man stoler på
"udgiveren" har stor betydning. Bare tænk på, når du opdaterer din Windows.
Den er jo reelt i MS´ hænder mens det foregår, og de kan gøre med den
nøjagtigt som de vil. Men så vælger man jo bare at stole på gode gamle Bill.

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-03-07 00:08

Rune Jensen skrev:

> der er visse risikoer (eller hedder det køer i fletal)

Det hedder normalt risici i flertal, men i dag er det
også tilladt at sige risikoer, se:

http://dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=risiko

> Den er jo reelt i MS´ hænder mens det foregår, og
> de kan gøre med den nøjagtigt som de vil.

Ja, men det gør de ikke - der er ingen grund til at se
spøgelser her. En pc kører faktisk mest stabilt hvis
der kun er installeret microsoft-programmer på den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : rasmus

Dato : 20-03-07 15:29

> [...]
> dit ZIP-program, og bed det lave en selvudpakkende .exe fil. Sværere er
> det, så vidt jeg husker ikke. Når det selvudpakker, så har du hele

- mange tak. Det gør jeg.

ras

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-03-07 20:36

On Tue, 20 Mar 2007 12:53:24 +0100, "Rune Jensen"
<runeofdenmark@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som skulle bruges til det dengang. Kan heller ikke se, hvorfor man ikke
>skulle udnytte, at man kan ZIPpe samtidigt

Det kan der være flere grunde til:
- det går i nogle situationer langt hurtigere kun at pakke uden at zip'e
(fx hvis der er tale om store binære filer)
- hvis filerne alligevel ikke kan komprimeres væsentligt, hvorfor så
bruge ressourcer på det? Fx kan PDF-filer sjældent komprimeres
væsnetligt.)

Svjh fra mit korte bekendtskab med Unix, så har man her (oprindeligt)
opdelt de to i hver din funktion (tar og gz, svjh).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj