Statsborgerskabsprøven
Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-07 08:16

Jeg har lige prøvet statsborgerskabsprøcen på:

<http://www.jp.dk/forside/>

Jeg har åbenbart taget mig lidt for god tid. Den tog mig 6 minutter og
et sekund. Jeg mener at andre har været hurtigere - men ansøgerne om
indfødsret har da også en time til den.

Jeg fik 40 rigtige og ingen forkerte svar, men mener selv at jeg
'bevidst' svarede forkert mindst en gang, da jeg mente at
spørgestillerne ønskede et forkert svar.

Det er nemlig muligt at foretrække et bestemt køn til et job. Som til at
føre opsyn med kvindernes omklædningsrum i de offentlige svømmehaller.

Menighedsråd må også kræve mandlige præster, når medlemmernes teologiske
overbevisning kræver det, lige som den tidligere regering på et
tidspunkt fik indført nogle 'professorindestillinger', som mænd ikke
kunne få adgang til ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 17-03-07 12:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> overbevisning kræver det, lige som den tidligere regering på et
> tidspunkt fik indført nogle 'professorindestillinger', som mænd ikke

Nu stilles jo spørgsmålet generelt:

Er det lovligt i Danmark at forskelsbehandle en person på grund af køn?
A: Ja
B: Nej

Det du taler om er undtagelser som formentligt kun kan lade sig gøre ved
dispensation fra loven.

--
Jesper

Fra : Per Rønne

Dato : 17-03-07 12:25

> [...]
> A: Ja
> B: Nej
>
> Det du taler om er undtagelser som formentligt kun kan lade sig gøre ved

Medmindre de står i selve lovgivningen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : El Trabajador

Dato : 17-03-07 12:53

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i

> Er det lovligt i Danmark at forskelsbehandle en person på grund af
> køn? A: Ja
> B: Nej

Den svarede jeg »Ja« til og fik derfor kun 39 rigtige. Et af de tydeligste
eksempler på forskelsbehandling af mænd og kvinder er jo værnepligten. Da
loven selv laver forskelsbehandling af personer på baggrund af køn, må det
da være lovligt (eller er loven ulovlig?).

Hvis det korrekte svar til ovenstående er »Nej«, er der da visse love der
må laves om.
--
El Trabajador

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 17-03-07 13:51

On Sat, 17 Mar 2007 12:15:33 +0100, Jesper skrev:

> Nu stilles jo spørgsmålet generelt:
>
> Er det lovligt i Danmark at forskelsbehandle en person på grund af køn?
> A: Ja
> B: Nej

Medmindre svaret er ja, så er f.eks. Grevindedannerstiftelsen
ude i noget snask.

> Det du taler om er undtagelser som formentligt kun kan lade sig gøre ved
> dispensation fra loven.

Altså kan det være ganske lovligt. Ligesom det som bekendt kan
være ulovligt. Danmark har ikke en lov, der generelt forbyder
kønsdiskrimination.

Det tætteste vi kommer er nok ligestillingsloven af 1988, hvor
det dog f.eks. fastsættes, at der skal foretages usminket
kønsdiskrimination, når det kommer til udvælgelsen af
ligestillingsrådets medlemmer idet 4 af medlemmer skal komme
fra Dansk Kvindesamfund og Danske Kvinders Nationalråd.

Der er ikke tilsvarende lovkrav om, at mænd skal have sæde i
Rådet.

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Konrad

Dato : 17-03-07 16:29

Jesper wrote:

> [...]
> A: Ja
> B: Nej

> Det du taler om er undtagelser som formentligt kun kan lade sig gøre

Men spørgsmålet afhænger jo helt og aldeles af hvad der er indeholdt i det
lille ord "forskelsbehandle". Menes der i juridisk forstand, så A -
selvklart. Handler det om at kræve en kvindelig læge, fordi man er genert -
så B.

Jeg lagde mærke til ved testen - altså den lange version - at du slet ikke
skal kære dig om lovgivning eller praksis - det er idealverdenen
spørgsmålene skal svares ud fra.

Fra : Konrad

Dato : 17-03-07 16:24

Per Rønne wrote:
> Jeg har lige prøvet statsborgerskabsprøcen på:

Jeg har taget 195-spørgsmålversionen, sendt ud til relevante brugere/testere
til test/evaluering.

> [...]
> teologiske overbevisning kræver det, lige som den tidligere regering
> på et tidspunkt fik indført nogle 'professorindestillinger', som mænd

Ja - og man kunne nævne 25 andre eksempler. Ved et enkelt spørgsmål var ALLE
tre svarmuligheder i en hvilken som helst for stand korrekte, men 2 af dem -
ifølge testen - altså forkerte at svare. I andre tilfælde skal man
gennemskue den bagvedliggende pædagogiske intention med spørgsmålet, for at
vælge hvilke af de 3 HALVE korrekte svar der åbenbart ønskes krydset af.
Regulær misinformation.

Testen er katastrofal. For det første kræver det detailkendskab i en grad
jeg finder temmelig utrolig. Skal man virkelig vide *hvornår*
håndboldkvinderne vandt guld, for at kvalificere sig til dansk
statsborgerskab? En marginalsport stort set ukendt udenfor norden? De kunne
for 99.9% af jordens befolkning lige så godt spørge hvem der pt er
verdensetter i luftguitar. For det andet er testen ugennemarbejdet og
enkelte steder decideret fejlbehæftet.

Det er en om'er.

Fra : El Trabajador

Dato : 17-03-07 18:55

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i

> [...]
> er verdensetter i luftguitar. For det andet er testen ugennemarbejdet
> og enkelte steder decideret fejlbehæftet.

Nej, man skal virkelig ikke vide *hvornår* håndboldkvinderne vandt guld,
for at kvalificere sig til dansk statsborgerskab. Man skal jo ikke have
alle 40 spørgsmål rigtige.
--
El Trabajador

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 13:11

El Trabajador wrote:
> "Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i

> Nej, man skal virkelig ikke vide *hvornår* håndboldkvinderne vandt
> guld, for at kvalificere sig til dansk statsborgerskab. Man skal jo
> ikke have alle 40 spørgsmål rigtige.

Det har altså kun 1/40 betydning? Det katastrofale er, at det på ingen måder
er en betingelse for at klare sig i Danmark, og blive integreret, at vide
den slags og andre ting af lignende skuffe.

Ergo er testen ikke en test, der siger noget om folks kompetence til at få
indfødsret, eller deres evne til at blive integreret.

Det er en slags "småborgerkultur"-test, som mest af alt siger noget om de
politikere der har sagt god for testen.

Fra : Sten Schou

Dato : 18-03-07 00:35

"Konrad" <davidkonradFJERN@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> for 99.9% af jordens befolkning lige så godt spørge hvem der pt er
> verdensetter i luftguitar. For det andet er testen ugennemarbejdet og

Man har naturligvis sat sig ind i de forhold der er det land man har valgt
at "flygte" til, nu man er taget så langt. Det er vel på tide, at man kan
andet end bistandsloven udenad, når man står og banker på.

Hilsen Sten

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 13:12

Sten Schou wrote:
> [...]
> valgt at "flygte" til, nu man er taget så langt. Det er vel på tide,
> at man kan andet end bistandsloven udenad, når man står og banker på.

Der har ikke eksisteret nogen bistandslov i henved 10 år, så den kommer man
sgu heller ikke langt med.

Fra : Kim2000

Dato : 18-03-07 07:25

> [...]
> for 99.9% af jordens befolkning lige så godt spørge hvem der pt er
> verdensetter i luftguitar. For det andet er testen ugennemarbejdet og

Hvis man vælger at flygte til et andet land og skal op til en test, hvor man
rent faktisk kender alle spørgsmål på forhånd, så er det ganske enkelt at
forberede sig ligesom vi andre forberedte os til historieprøve, dansk,
engelsk eller noget helt andet. Hvis man ikke kan lære at håndbolddamerne
slog igennem i halvfemserne, så evner man heller ikke at lære ret meget
andet.

Der er ingen trick spørgsmål overhovedet. Vandt damerne guld i 1965, 1975
eller 1992. Well - tænke tænke. Havde svarmulighederne heddet 1992, 1996
eller 2000 så havde det været et luske spørgsmål.

Men godt nok vores regering har givet os denne test at skrige over, så
glemmer alle jo nok at for overhovede at komme til denne prøve skal man
bestå Dansk 3, som kun en velforberedt dansklærer kan bestå efter at have
taget 2 år mere på aftenskole. Den prøve er almindelig svær, det er vel også
derfor man ikke har offentliggjort et eksemplar af den.
mvh
Kim
--
På DaMat er der masser af gratis hæfter og blade, nogle skal du betale for,
men de fleste er gratis.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-03-07 08:15

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> [...]
> taget 2 år mere på aftenskole. Den prøve er almindelig svær, det er vel også
> derfor man ikke har offentliggjort et eksemplar af den.

Kender du den da? Eller er der her tale om en 'public myth'?

I øvrigt er sådanne formelle krav grundlovsstridige. Kun folketinget kan
bevilge dansk borgerskab, og dette skal ske direkte ved lov. Så
folketinget kan altid vælge at se bort fra disse bestemmelser, der da
heller ikke er stadfæstet i lovgivningen, men i praktiske aftaler mellem
et politisk flertal i folketinget, som gør at medlemmerne af
folketingsudvalget der indstiller den halvårlige lov om tildelelse af
borgerskaber, giver nogle retningslinier for embedsmændene, der sikrer
at de ikke drukner i sager. Det vil sige at politikerne her blot tager
ad notam, at personerne på en liste ikke skal tildeles borgerskabet,
efter embedsmændenes indstillinger.

Og disse embedsmænd har så nogle konkrete regler at gå efter, som
naturligvis ikke hindrer at folketinget bevilger statsborgerskab til en
thailandsk prinsesse, når hun og kronprins Christian skal giftes [ja,
jeg formoder først at det bliver aktuelt, når den nuværende kronprins er
konge!].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 19-03-07 13:17

Kim2000 wrote:

> [...]
> at have taget 2 år mere på aftenskole. Den prøve er almindelig svær,
> det er vel også derfor man ikke har offentliggjort et eksemplar af

Jeg har ikke anden mening end at jeg virkelig blev forbløffet, da jeg
endelig så de 195 spørgsmål. Her troede jeg virkelig der var sat et eller
andet meningsfuldt initiativ i søen, og så er det sådan omgang pladder. Det
er jo ikke brugbar praktisk viden - mere en blanding af glansbilleder og
selektive "pejle"-begivenheder der er valgt til.

Der er lidt for meget "kanon" og lidt for lidt åbenbar anvendelighed
forbundet med denne test.