Demokrati i muslimske lande?
Fra : kalleBSk

Dato : 11-03-07 23:03

Begrundelsen den fortsatte krig i Irak/Afghanistan er nu udbredelsen
af demokratiet til disse lande. Men er det i hele taget muligt at
skabe demokratiske tilstande i disse lande på så kort tid som
alliancen fordrer? jeg tillader mig sq at tvivle. Og det bliver
spændende at se, hvad der sker i Sydirak i løbet af året, ikke mindst
de få tilbageblevne kristne, mandæere (>http://news.bbc.co.uk/2/hi/
middle_east/6412453.stm< ) m.fl.

The organization of islamic conferences >http://www.oic-oci.org< , der
består af ca. 150 muhammedanske lande, er en organisation under FN,
der har begået en menneskerettighedserklæring, The Cairo Declaration,
der kan findes på linket ovenfor, men også her : >http://
www.religlaw.org/interdocs/docs/cairohrislam1990.htm<, et direkte
link.

Blot lige et par udpluk:
Artikel 1 : (b) All human beings are God's subjects
---------------- and no one has superiority over another except on the
basis of _piety_ and good deeds.

Altså vi er alle Guds undersåtter, hvilket givetvis begrænser
demokratiske institutioners magt også da ledelse, ansvar, respekt
tildeles p.g.a. tro og gode gerninger. Det forekommer jo også lidt
besynderligt, at man tildeler nogen overlegenhed i en
menneskerettighedserklæring - men det kan jo skyldes landenes
hierarkiske struktur, altså lige pointere, at deres ledere ikke er
overmennesker.

Artikel 7: (b) Parents and those in such like capacity have the
right to choose the type of education they desire for their children,
provided they take into consideration the interest and future of the
children in accordance with ethical values and the principles of the
Shari'ah.

Forældrer/værgrer beslutter børnenes uddannelse i overensstemmelse med
shariaen - det må så betyde endnu nogle generationer til madrassen,
hvor de så kan lære at blive pietetsfulde og siden magtfulde, hvis de
husker de gode gerninger.

Article 10: Islam is the religion of unspoiled nature. It is
prohibited to exercise any form of compulsion on man or to exploit his
poverty or ignorance in order to convert him to another religion or to
atheism.

Der er jo ingen muslim, der helt af sig selv kunne forlade ummah. Dem
der gør det er pr. definition sindsyge. (Det er ikke hvad der står,
men jeg henviser til apostaten i Afghanistan)

Article 17
(a) Everyone shall have the right to live in a clean environment,
away from vice and moral corruption, an environment that would foster
his self-development; and it is incumbent upon the State and society
in general to afford that right.

Hvordan man mon renser et miljø for moralsk fordærv? Og hvad med de
fordærvedes demokratiske rettigheder?

Sharia og Allah bliver nævnt utallige gange, profeter må ikke
forulempes o.s.v. osv.

Article 24
All the rights and freedoms stipulated in this Declaration are subject
to the Islamic Shari'ah.

Article 25
The Islamic Shari'ah is the only source of reference for the
explanation or clarification to any of the articles of this
Declaration

Ja så ligger vejen åben for teokratiet og kalifatet. Og erklæringen er
ikke skrevet af ekstreme islamister, men ganske normale muslimer.

mvh
Kalle

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-03-07 23:22

kalleBSk skrev:
> [...]
> af demokratiet til disse lande. Men er det i hele taget muligt at
> skabe demokratiske tilstande i disse lande på så kort tid som

Så længe at Iran støtter uroen så forsvinder den ikke.

Fra : El Trabajador

Dato : 12-03-07 06:05

"kalleBSk" <carl@skovgaard3.fthmail.dk> skrev i

> [...]
> alliancen fordrer? jeg tillader mig sq at tvivle. Og det bliver
> spændende at se, hvad der sker i Sydirak i løbet af året, ikke mindst

Muhamedanisme og demokrati er to uforenelige størrelser.
--
El Trabajador

Fra : wilstrup

Dato : 12-03-07 07:27

"El Trabajador" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Muhamedanisme og demokrati er to uforenelige størrelser.
> El Trabajador

Og arbejdssky elementer er uforenelige med folk som dig - at du er sat i
tvangsarbejde er jo en helt fin idé, som vi skulle benytte os lidt mere af
til de højrefjolser, der lever på nas på samfundets regning. DU blev
opdaget -heldigvis - men der er sikkert flere underydere derude som vi nok
skal få ram på.

Fra : kalleBSk

Dato : 12-03-07 16:32

On 12 Mar., 06:04, "El Trabajador" <notrab...@gmail.com> wrote:

> Muhamedanisme og demokrati er to uforenelige størrelser.
> --
> El Trabajador

Du har sandsynligvis ret, i hvertfald sådan som islam fremtoner i dag,
hvor religionen optræder som lovgivende, dømmende og udøvende magt.
Men her i Europa, havde vi vel været i samme situation, hvis
Romerkirken havde fået den magt den stræbte efter.
mvh
Kalle

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-03-07 20:23

kalleBSk skrev:

> [...]
> Men her i Europa, havde vi vel været i samme situation, hvis
> Romerkirken havde fået den magt den stræbte efter.

Kejser magten og kirken var nært forbundne indtil danskerne fremkaldte
brudet, så arbejde kirken siden da for at blive en international
organisation uafhængig af de lokale magthavere.

Jyske lov adskilder kirke og stat, i Danmark.