Nyt tilbehør til oksemørbrad
Fra : JGT

Dato : 14-03-07 19:23

Skal fejre en 40 års fødselsdag i en meget lukket kreds, men en menu, der er
sammensat efter fødselarens og gæsternes smagsløg:

Lakseroulade med chili-karamel på en bund af salat.
Oksemørbrad med rødvinssovs, ovnkartofler og ?????? tilbehør
Pandekager med vanillie soufflefyld, italiensk mælkeis med et stænk af god
chokolade.

mangler inspiration til tilbehøret ?

mvh/JGT

Fra : nana sørensen

Dato : 14-03-07 21:06

"JGT" <(jgthrane@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Oksemørbrad med rødvinssovs, ovnkartofler og ?????? tilbehør
> Pandekager med vanillie soufflefyld, italiensk mælkeis med et stænk af god

Jeg vil ikke foreslå andet end at du inviterer mig med. Er du GAL en
lækkertlydende menu. Kommer der opskrifter lakserouladen?

Fra : Max

Dato : 14-03-07 21:26

Hej JGT

> Lakseroulade med chili-karamel på en bund af salat.
> Oksemørbrad med rødvinssovs, ovnkartofler og ?????? tilbehør
> Pandekager med vanillie soufflefyld, italiensk mælkeis med et stænk
> af god chokolade.

Måske lidt kedeligt, men nogle Haricots Verts kogt sammen med
noget bacontern.

Hvor der synd at putte is i varme pandekager, kom noget varmt
fyld i pandekagerne og server isen ved siden af.

--
Max

Fra : JGT

Dato : 14-03-07 22:27

Personligt synes jeg haricot verts med bacon er
et super forslag, men fødselaren kan ikke fordrage bønner.

Og ja, du har helt ret mht. pandekagerne: soufflefyldet
er netop varmt da det bages i ovnen ifm. opvarmning
af pandekagerne. Isen er bare lidt ekstra som serveres
ved siden af.

mvh/JGT

Fra : Max

Dato : 14-03-07 23:46

Hej JGT

> Personligt synes jeg haricot verts med bacon er
> et super forslag, men fødselaren kan ikke fordrage bønner.

Egentlig kedeligt for fødselaren, men begrænser jo sin
verden på den måde.

Fint, så kan vi jo godt spise sammen :)

Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 14-03-07 21:31

> [...]
> Oksemørbrad med rødvinssovs, ovnkartofler og ?????? tilbehør
> Pandekager med vanillie soufflefyld, italiensk mælkeis med et stænk af god

Bagte løg måske?

Mvh.
Mureren

Fra : mcloud

Dato : 14-03-07 22:22

Hej

Jeg ville servere friske grønne asparges ,viklet med parmaskinke eller
pancetta og stegt på en pande i halv smør og olivenolie til de er al
dente.

Ovnbagte rodfrugter og grøntsager: persillerod,pastinak,hele hvidløgsfed
( ca 20stk )gulerod,knoldselleri,champignon,groft skårne peberfrugter,et par
stængler frisk timian og friskkværnet peber og havsalt.
Det hele vendt i olivenolie og bagt i ca 1 1/4 time på ca 200 grader,de
sidste 20 minutter, små cocktailtomater oveni .

mvh mcloud
og god fornøjelse

..

Fra : JGT

Dato : 14-03-07 22:35

Tak for tipset:

Svitser du grønsagerne inden de sættes i ovnen?

20 fed hvidløg - de bliver godt nok svære at skjule for husbonden,
der ikke er klar over, at han næsten dagligt nyder
"jeg-vil-altså-ikke-have-hvidløg" (

Giver det nok smag at udelade selleri og varme cocktail tomater ?

mvh/JGT

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-03-07 22:49

JGT wrote:
> Tak for tipset:
>
> Svitser du grønsagerne inden de sættes i ovnen?

Ja - i en gryde i olie og ikke mindst: En sjat balsamico - det er med
til at grønsagerne bevarer en spændstighed, som ellers let forsvinder.

Fra : mcloud

Dato : 14-03-07 23:06

Hej igen
Jeg svitser ikke grøntsagerne ,du kan selvfølgelig undvære hvidløgene og
erstatte dem med skalotteløg-måske knapt så mange.

Du kan bage tomaterne for sig selv, halve med et drys oregano og et par
stænk olivenolie på og lidt havsalt,
og skære et par hele hvidløg halvt igennem og bage dem ved siden af
også-pensl med olivenolie .

mvh mcloud

Fra : Kim

Dato : 18-03-07 00:11

> [...]
> stænk olivenolie på og lidt havsalt,
> og skære et par hele hvidløg halvt igennem og bage dem ved siden af

Hvorfor havsalt ? Hvad er der galt med alm. salt i den forbindelse ?

Mvh, Kim

Fra : Max

Dato : 18-03-07 00:37

Hej Kim

> Hvorfor havsalt ? Hvad er der galt med alm. salt i den forbindelse ?

Er havsalt da ikke almindeligt salt ?

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 14-03-07 23:48

Hej mcloud

> Jeg ville servere friske grønne asparges ,viklet med parmaskinke
> eller pancetta og stegt på en pande i halv smør og olivenolie til de

Har du prøvet forårsløg omviklet med bacon og så på grillen ?

--
Max

Fra : Emil

Dato : 14-03-07 23:50

On Wed, 14 Mar 2007 "JGT" wrote:

>Lakseroulade med chili-karamel på en bund af salat.

Lyder (og smager sikkert) godt.
Her ville jeg vælge en dressing med rigeligt friskt esdragon og
citrusfrugtsaft - ingen karamel, men OK med chili og løg. Husk flutes.

>Oksemørbrad med rødvinssovs, ovnkartofler og ?????? tilbehør

Igen en klassikker, som ikke kan slå fejl. Kedsommeligheden vinder.

Her ville jeg vælge oksemørbraden på en tynd bund - og soiogneret med
- karamel i få, tynde striber. Som erstatning for saltet, vælges
kaviar(t), og som erstatning for sovsen vælges smilende æggeblommer,
som formes til kuber (terninger) eller skiver.

Hertil bagte kartofler, som først krydres EFTER bagningen, da næsten
al kryddersmagen forsvinder under bagningen. En lille klat smør smører
godt.

Tilbehøret kan være 'franske ærter' for flertallet, og svampekomsammen
for kendere - frit valg.

Det var så mit forslag, som virkeligt bringer velsmag på bordet. Prøv
det, før din nabo.

m.v.h. Emil

Fra : -V-

Dato : 15-03-07 10:42

On 14 Mar., 23:49, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Igen en klassikker, som ikke kan slå fejl. Kedsommeligheden vinder.

Jeg er helt enig med dig, Emil, selv om det nok er ugleset i denne
gruppe.

For mig lyder oksemørbrad med rødvinssovs, ovnkartofler og bagte
rodfrugter som en gammel traver, som uden tvivl bliver godt, men som
også er totalt uden personlighed og originalitet.

Vi burde lave en FAQ, hvor man kan få såkaldt inspiration.

-V-

Fra : Emil

Dato : 16-03-07 00:35

On 15 Mar, "-V-" wrote:

>Jeg er helt enig med dig, Emil, selv om det nok er ugleset i denne
>gruppe.

Det er min erfaring, at mange kigger med, med stor interesse; læserne
tør bare ikke følge rådene, da rådene kan være 'farlige' for læsernes
oldgamle og grundige grunduddannelse i at ødelægge mad.
Familie og venner roser jo kun maden, uanset hvor elendig den er.

Og så er det jo vanskeligt at betræde nye stier, selv om maden kan
blive mange gange bedre, og tidsforbruget blive mindre.

>Vi burde lave en FAQ, hvor man kan få såkaldt inspiration.

Tanken har strejfet mig.
I stedet har jeg indledt et samarbejde med et stort, ungt, reklamefrit
website, hvor der kan findes ALT indenfor madlavning, herunder nyeste
forskning, viden og teknikker.
Det bliver nok efterår, før jeg kommer med nærmere oplysninger.

Jo flere gange en fejl gentages, jo stærkere bliver troen på, at det
er selve sandheden (=religion). Tænk selv videre.

m.v.h. Emil

Fra : Dorthe

Dato : 15-03-07 10:49

Til nytår lavede vi oksemørbrad med citronbagte persillerødder,
rødløgsrelish og persillepesto - hertil oliven-kartoffelmos, det var
virkelig mums!!! (Måske ville jeg erstatte pestoen med rødvinssovsen).
Sig til hvis opskriften skal gentages herinde

/Dorthe