V for vendetta - hvorfor er den lavet i En~
Fra : Peter T.

Dato : 14-03-07 14:57

Rigtig fed film! Og det ærgrer mig, at jeg først har set den nu. :)

mulig SPOILER forude.

..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..

Og så er det sagt... Jeg undrer mig lidt over, at den er lavet i
england. Og midt i min influenzatid tænker jeg på om de to brødre havde
forelagt manuset for hollywoodbosserne og har fået afslag, da plottet jo
drager mange paralleller til det "big brother"-agtige og
terrorbeskyttende samfund vi lever i og derfor kan være politisk ukorrekt
i forhold til tiden osv..

Er jeg helt gal på den med den iagttagelse eller skal jeg gå hen og
drikke mere af potten med den urinlignende kamillethe? :)

--
"MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 15:13

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> [...]
>
> Er jeg helt gal på den med den iagttagelse eller skal jeg gå hen og
> drikke mere af potten med den urinlignende kamillethe? :)

Jeg har lidt svært ved at forestille mig den samme film i fx. New York.
Hele setup'et med de gamle huse, lamper, plakaterne osv... det er for
meget "Jack the Ripper" til at kunne foregå andetsteds. :)

//Casper

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 14-03-07 15:35

"Casper" <smokehat> wrote in message
> [...]
> Hele setup'et med de gamle huse, lamper, plakaterne osv... det er for
> meget "Jack the Ripper" til at kunne foregå andetsteds. :)

Jeg tror den originale poster har overset, at filmens oplæg foregår i
England. Derfor gør filmen det også, ellers ville man skulle ændre i
historien i forhold til oplægget. Det tror jeg egentlig hverken at
forfatteren (Alan More, der er englænder) eller filmholdet (Joel Silver
og Wachowski brødrene (The Matrix), samt instruktøren (James McTeigue))
ville være gået med til.

Oplægget var en engelsk tegneserie, skrevet af en englænder, og foregik
i England. Lidt svært at se hvorfor nogen ville tvinge handlingen over
Atlanten... Men lignende *er* selvfølgelig set før.

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-03-07 15:46

"Thomas Hejl Pilgaard" <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> writes:

> historien i forhold til oplægget. Det tror jeg egentlig hverken at
> forfatteren (Alan More, der er englænder) [..] ville være gået med
> til.

Alan Moore er uinteresseret i film og har intet godt at sige om
filmatiseringerne af hans værker. Så hans stemme er nok ligegyldig i
den sammenhæng.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Peter T.

Dato : 14-03-07 17:38

Thomas Hejl Pilgaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> Oplægget var en engelsk tegneserie, skrevet af en englænder, og foregik
> i England.

Jeg anede ikke, at figuren oprindeligt var fra tegneserieverdenen. Men så
blev det sat på plads.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 14-03-07 15:44

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> writes:

> [...]
> drager mange paralleller til det "big brother"-agtige og
> terrorbeskyttende samfund vi lever i og derfor kan være politisk ukorrekt

Tegneserieoplægget fra Alan Moore er en solid gang paranoia fra
Thatcher-tiden. Den del er blevet opdateret lidt for at være mere
nutidig, og så må USA stå for skud.

Men det vil ikke give meget mening at tage Guy Fawkes og omplante ham
til New York, vel? Derfor.
--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Peter T.

Dato : 14-03-07 17:37

Peter B. Juul udviste en rettidig omhu og skrev:

> Men det vil ikke give meget mening at tage Guy Fawkes og omplante ham
> til New York, vel? Derfor.

Nææh. Men, drejebogen kan velsagtens skrives om og tilpasses USA. Og det
er bestemt set før.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-03-07 01:00

> Nææh. Men, drejebogen kan velsagtens skrives om og tilpasses USA. Og det
> er bestemt set før.

Du ER opmærksom på, at V baserer sine aktion på Guy Fawkes? Heck, han
fiser rundt med et Guy Fawkes-kostume på.

"V" betyder "5" - både fordi det var hans cellenummer, men sgisme også
fordi Guy Fawkes prøvede at sprænge parlamentet i luften 5. november
1605. At flytte handlingen til New York ville være næsten lige så
absurd, som at flytte handlingen i "From Hell" til New York.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-03-07 00:20

Peter B. Juul skrev:

> Tegneserieoplægget fra Alan Moore er en solid gang paranoia fra
> Thatcher-tiden. Den del er blevet opdateret lidt for at være mere
> nutidig, og så må USA stå for skud.

USA måtte stå for skud? Filmen foregik da i Storbrittanien.

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-03-07 01:01

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> USA måtte stå for skud? Filmen foregik da i Storbrittanien.

Åh ja, men systemkritikken er udpræget anti-Bush.
--
Peter B. Juul, o.-.o "[Freverts website] bliver ustandseligt hacket af
The RockBear. ((^)) mystiske fremmede, så det for stakkels Louise kommer

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 15-03-07 13:50

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Åh ja, men systemkritikken er udpræget anti-Bush.

Jeg er enig, V blev lavet nu på baggrund af verdens nuværende politiske
løbebane, ligesom så mange andre film refererer til Cheney og Bush og
drengene, et par af George Clooneys senere film, f.eks.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-03-07 16:08

Peter B. Juul skrev:

> Åh ja, men systemkritikken er udpræget anti-Bush.

Er den det? Bush er ikke alene om patriotisme-retorik og indskrænkelser
af borgernes retssikkerhed med henvisning til den nationale sikkerhed.

Den debat har de også haft - og har - i Storbritannien, hvor skrappe
lovtiltag til beskyttelse af statens sikkerhed flere gange i løbet af de
sidste par årtier har ført til voldsomme politiske konflikter i både
gader og parlament.

Mikkel

Fra : Peter G

Dato : 15-03-07 19:10

> [...]

> lovtiltag til beskyttelse af statens sikkerhed flere gange i løbet af
> de sidste par årtier har ført til voldsomme politiske konflikter i

Hvilket er meget tydeligt hvis man læser Moores forord til
tegneserien.

En vidunderlig tegneserie, som desuden kun kan få een til at græmmes over
en mangelfuld og letbenet filmatisering.

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-03-07 20:33

"Peter G" <pg@fabel.dk> writes:

> En vidunderlig tegneserie, som desuden kun kan få een til at græmmes over
> en mangelfuld og letbenet filmatisering.

I det mindste er den en bedre filmatisering end de fleste
Moore-filmatiseringer. De plejer at være så dårlige, at heller ikke
folk, der IKKE har læst oplægget kan tåle dem.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : Peter G

Dato : 15-03-07 21:42

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> I det mindste er den en bedre filmatisering end de fleste
> Moore-filmatiseringer. De plejer at være så dårlige, at heller ikke
> folk, der IKKE har læst oplægget kan tåle dem.

Det må jeg give dig ret i. Jeg er bare så stor fan af de fleste af
Moores hovedværker, at jeg mener at diverse filmatiseringer er de rene
"Tolkien as a pixibook"-korstfæstelser.

Bevares. Det er en nysselig lille film i sin egen ret, men i forhold til
tegneserien er den en "Askepot med huggede hæle, tåer, arme, ben,
holdninger og lobotomi"-skændsel. :)

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-03-07 23:13

"Peter G" <pg@fabel.dk> writes:

> Bevares. Det er en nysselig lille film i sin egen ret, men i forhold til
> tegneserien er den en "Askepot med huggede hæle, tåer, arme, ben,
> holdninger og lobotomi"-skændsel. :)

Men den er ikke League of Extraordinary Gentlemen.

Og Weaving smider ikke masken.

Det trækker op :)

Fra : Peter G

Dato : 18-03-07 09:06

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Men den er ikke League of Extraordinary Gentlemen.

Fik jeg aldrig set da den kom frem, idet jeg nåede at læse anmeldelser
inden. Efter at have læst tegneserien er jeg ret sikker på at jeg
aldrig skal.

> Og Weaving smider ikke masken.

Nu er jeg jo ret Ruth E. i mit forhold til de guddommelige værker Moore
har kreeret, og at Weaving ikke smider masken forslår som en spand vand
på Helvedets flammer.

1) Alle biografgængere ved hvem han er, så ingen er specielt nysgerrig.
2) Han er australier. Det er jo ren helligbrøde at V ikke har en klar og
tydelig engelsk accent.

3-9999) [Generisk brok ad nauseam om diverse forskelle mellem film og
forlæg og Nathalie Portmans rolle]

Men hvad, det skal nok blive sjovt at se hvordan 'de kreative
filmmennesker' engang nok vil tage Gaimans "Sandman" under kærlig
behandling. ;)

Dog ser jeg frem til Millers "300". Selv om jeg aldrig bliver den store
CGI-fan, skal det nok blive spændende at se hvor meget den gengiver den
stemning jeg får af læse tegneserien.

--
Med venlig hilsen, Peter.

Please, do not toppost.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-03-07 15:22

"Peter G" <pg@fabel.dk> writes:

> Fik jeg aldrig set da den kom frem, idet jeg nåede at læse anmeldelser
> inden. Efter at have læst tegneserien er jeg ret sikker på at jeg
> aldrig skal.

Godt valg. uhadenerstyg. Og de smider Tom Sawyer ind i ligningen. Og
lader Nautilus sejle under Sukkenes Bro. godawdo.

> 1) Alle biografgængere ved hvem han er, så ingen er specielt nysgerrig.

Forklar det til ham, der lavede Judge Dredd. Suk.

> Men hvad, det skal nok blive sjovt at se hvordan 'de kreative
> filmmennesker' engang nok vil tage Gaimans "Sandman" under kærlig
> behandling. ;)

NU stopper du. Der må være en kant!

Fra : Tue Sørensen

Dato : 14-03-07 21:15

On 14 Mar., 14:56, "Peter T." <pino...@hotmail.GEBIScom> wrote:
> Rigtig fed film!

Årets bedste, efter min mening! (Altså 2006)

- Tue

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-03-07 00:18

Peter T. skrev:

> Og så er det sagt... Jeg undrer mig lidt over, at den er lavet i
> england.

Dit spørgsmål giver vel kun mening hvis man antager at film per default
skal laves i USA og at det kræver en forklaring hvis de laves andetsteds?

Mikkel

Fra : Peter T.

Dato : 15-03-07 13:53

Mikkel Moldrup-Lakjer udviste en rettidig omhu og skrev:

> Dit spørgsmål giver vel kun mening hvis man antager at film per default
> skal laves i USA og at det kræver en forklaring hvis de laves andetsteds?

Hvis man ser på det med hollywoodbriller - ja. Men det er nødvendigvis
ikke mit synspunkt. Jeg undrede mig blot, indtil jeg fik en god forklaring
af Peter B. Juul.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 15-03-07 16:05

Peter T. skrev:

> Hvis man ser på det med hollywoodbriller - ja. Men det er nødvendigvis
> ikke mit synspunkt. Jeg undrede mig blot, indtil jeg fik en god forklaring
> af Peter B. Juul.

Jeg undrer mig blot over, hvorfor du undrer dig...

Mikkel

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-03-07 08:27

On 14 Mar 2007 13:56:57 GMT, "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
wrote:
>Og så er det sagt... Jeg undrer mig lidt over, at den er lavet i
>england.

Hvorfor? De laver mange film i England!

Peter

Fra : Peter T.

Dato : 15-03-07 13:55

Peter Rongsted udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvorfor?

Svaret stod i det afsnit, du klippede væk, da du svarede mig.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 16:13

> Svaret stod i det afsnit, du klippede væk, da du svarede mig.

Noget med at "se på det med hollywoodbriller"??...

Det giver bare absolut ingen mening overhovedet. Hollywood er ikke andet end
et filmmiljø i USA - laaaaangt fra alle amerikansk-producerede film bliver
lavet i den by.

Det lyder mest af alt som om du mener at gode film bør være lavet i USA,
fordi man ikke kan finde ud af at lave film andre steder? Det er i al fald
den tanke, der umiddelbart falder mig ind, når jeg læser dine indlæg... Fred
være med det, hvis det er tilfældet - man har jo ret til sin holdning...

Fra : Peter T.

Dato : 19-03-07 01:59

Hans Christian Vang udviste en rettidig omhu og skrev:

> Det er
> i al fald den tanke, der umiddelbart falder mig ind, når jeg læser
> dine indlæg... Fred være med det, hvis det er tilfældet - man har jo
> ret til sin holdning...

Nu kender du altså ikke min filmsmag, så du har ingen ret til at dømme mig.
Så spar mig venligst for din pådutten af visse holdninger.
Og for nu at stikke tornene ud, så ligger min filmsmag et helt andet sted
end end hollywoodproduktioner (omend det meste af min filmsamling
naturligvis(!) er derfra, da de fleste gode film kommer derfra).

Med andre ord: spar mig venligst for dit vås, tåbe.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:02

> [...]
> naturligvis(!) er derfra, da de fleste gode film kommer derfra).
>
> Med andre ord: spar mig venligst for dit vås, tåbe.

Sikke et temperament.

Fra : Peter T.

Dato : 19-03-07 10:33

Hans Christian Vang udviste en rettidig omhu og skrev:

> Sikke et temperament.

Sådan går det, når man pådutter andre nogle holdninger, der passer ind i
ens eget kram.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:47

> Sådan går det, når man pådutter andre nogle holdninger, der passer ind i
> ens eget kram.

Æhh... okay så. =)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-03-07 10:45

Peter T. <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns98F86B75EDB34muh@130.225.247.90...

> "MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
> Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke
> snakker fransk.".
______

Sv: Ja, det er MUH-ligvis ret heldigt

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-03-07 01:45

Peter T. wrote:
> Rigtig fed film!

Den er suveren :).

> [...]
> plottet jo drager mange paralleller til det "big brother"-agtige og
> terrorbeskyttende samfund vi lever i og derfor kan være politisk

Det kan man ikke udelukke - men der er nu en ting der er stærkere ind
politisk korrekthed i USA og det er udsigten til at tjene penge
det er et argument der overgår alt andet så jeg tror såmænd som andre er ind
på at den er skrædder syet til England

jeg tror egentligt også godt de ved det dem der har lavet den at den har en
lighed med 1984 / big brother og det er ikke tilfældigt at de bruger den
samme skuespille i V for V som i big brother det var ihvertilfælled min
tanke da jeg så den ....

Nå nu vil jeg sætte mig ned og se den "nye" james boond det er godt nok som
divX - men den skulle være god.

bedste hilsner
BMM