Tandlæge - krone
Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 20:37

Jeg har fået sat en krone på en af "hug-tænderne" i overmunden. Men hvor
længe må det gøre ondt? Jeg har gået med smerter i en måned nu siden
behandlingen. Hver gang jeg bare tygger tyggegummi gør det ondt. Jeg kan
slet ikke bruge den side af munden til at tygge med.
Behandlingen gjorde temmelig ondt til sidst, da tandlægen rodede meget nede
ved nerven åbenbart. Men den midlertidige krone (den sad i lidt over 1 uge)
gjorde slet ikke ondt, men skal jeg bare vente lidt endnu indtil
tanden/nerven måske falder lidt til ro? Der har ingen bedring været i den
seneste måned.

MVH Peter

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-03-07 20:46

> gjorde slet ikke ondt, men skal jeg bare vente lidt endnu indtil
> tanden/nerven måske falder lidt til ro?

Jeg ville ikke vente - og mit gæt er at kronen er en lille bitte smule for
høj. Det kan nemlig give den slags smerte. Ring til tandlægen for hvis det
"kun" er det, så tager det 5 minutter at rette.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 21:02

Maria Frederiksen wrote:
> Jeg ville ikke vente - og mit gæt er at kronen er en lille bitte
> smule for høj. Det kan nemlig give den slags smerte. Ring til
> tandlægen for hvis det "kun" er det, så tager det 5 minutter at rette.

Jo, men kan det passe at kronen slet ikke kan tage imod tryk fremover uden
at det gør ondt? Jeg ved godt at den er udsat hvis den er lidt før høj, men
der er stadig kerner i rugbrød som nok skal finde deres vej.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-03-07 23:09

> Jo, men kan det passe at kronen slet ikke kan tage imod tryk fremover uden
> at det gør ondt? Jeg ved godt at den er udsat hvis den er lidt før høj,
> men der er stadig kerner i rugbrød som nok skal finde deres vej.

Nej, det er ikke sådan det hænger sammen - taler af erfaring. Er tanden lidt
for høj, så smerter den når du sover - for så at kompensere, så bider man
tænderne lidt sammen = værre smerter. Er den tydeligt for høj, så holder man
ikke mere end et par døgn, men småtterier har man lidt en tendens til
......det går over.

Mvh Maria

Fra : prebenkaas@xxxxhjall~

Dato : 14-03-07 22:43

On Wed, 14 Mar 2007 20:36:55 +0100, "Peter" <-> wrote:

> [...]
>gjorde slet ikke ondt, men skal jeg bare vente lidt endnu indtil
>tanden/nerven måske falder lidt til ro? Der har ingen bedring været i den

Hej Peter
Jeg har efterhånden fået isat 8 kroner og har aldrig haft smerter
efter behandlingen, så du må nok have fat i tandlægen igen.
Det må være "en ommer"

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : UP

Dato : 16-03-07 16:02

Hej Peter

For et par år siden fik jeg en krone på en kindtand. Den midlertidige krone
havde jeg det fint med, men den blivende krone gav store problemer. Hver
gang jeg tyggede gjorde det ondt. Jeg fik taget noget af den i flere
omgange, men lige meget hjalp det.
Tandlægen sagde, at det måtte jeg leve med, for der var nok en revne i
tanden.
Pga af mange dårlige oplevelser hos forskellige tandlæger, gik jeg ikke til
en ny tandlæge for råd, men kontaktede tandlæger over nettet.
Jeg havde efterhånden fået nok.
"Nettandlægerne" mente ikke, tanden skulle gøre ondt efter en
kronebehandlingen.
Tanden gav problemer i 8 mdr., hvorefter den faldt til ro. Nu har jeg ingen
problemer med den. Men der skal en stor portion tålmodighed til at slås med
det i længere tid, fordi man bliver mindet om det hver gang man tygger.

Jeg ved ikke, hvad du skal gøre, men jeg vil bare give dig et håb om, at det
kan gå over, selvom det kan tage meget lang tid.
Jeg var selv ved at overveje at få tanden trukket ud, og er nu glad for, at
den er der endnu.

God bedring med den

Kh UP