i stedet for bundmaling osv
Fra : Klaus Nielsen

Dato : 13-03-07 19:28

i stedet for bundmaling og andre giftige ting. kan man så ikke bare hoppe i
baljen 2-3 gange hver sæson og skrabe ruer og hvad der ellers vokser på
båden af mens båden er i vandet?
har jeg overset noget ? som feks beskyttelse af glasfiberen mod
osmose.............

mvh klaus

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-07 00:01

Ja, det er fristende ... Men de sidder altså rigtig godt fast og man
skal kunne holde sig under vandoverfladen i lang tid og kunne tage
rigtig godt fat med skrabeværktøj for at få de små sataner af ... og
imellem 2-3 gange i løbet af sæsonen kan der altså ske en del ... Jeg
tror ikke, det er praktisk gørligt med mindre der er tale om en meget
lille båd ... Er der bare tale om "snask" mener jeg godt det kan lade
sig gøre.

I farvande med meget tidevand (Canada f.eks.), har jeg set sejlere
"lægge båden ned på siden" ved ebbe og rense den af inden flod ... "føst
½ time på den en' sije, så en hal tim' å den ånden" ...

Et bedre alternativ i vore farvande kunne være at løfte båden op et par
gange i løbet af sæsonen og så rense bunden af med en trykrenser ... Vi
har en gang prøvet det i Råå Hamn ... men det var fordi båden havde
ligget i vandet hele vinteren ... (med bundmaling).

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : mit navn

Dato : 14-03-07 01:37

Jeg har prøvet at hoppe i baljen og givet min en tur med en kost, nu jeg
alligevel lå der
Jeg syntes bare ikke det giver nogen nævneværdig effekt. Båden er smurt med
almindelig mille i forvejen, og det holder tilsyneladende båden nogenlunde
ren.
En skraber, er nok ikke nem at bruge under vandet, det er svært nok med en
kost, selvom man kan nå det meste med hovedet oven vande.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-03-07 20:35

At dømme efter mine gummibådserfaring, så tager det ca 2-3 for en ruer at
sætte sig og begynde at vokse. Så hvad du tager dykkerudstyr på og bruger
1-2 timer 6-8 gange i løbet af sæsonen, så kan man sikker holde det væk. -
men hvem gider det ?

Bjarke

Fra : claus b. p.

Dato : 15-03-07 13:20

"Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
message news:45f84e7e$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> At dømme efter mine gummibådserfaring, så tager det ca 2-3 for en ruer at
> sætte sig og begynde at vokse.

Øh, 2-3 hvad?

/Claus

Fra : john

Dato : 15-03-07 19:40

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Bjarke M. Christensen" <bjarkeNG@grevestrand_punktum_danmark> wrote in
> message news:45f84e7e$0$177$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Øh, 2-3 hvad?
>
> /Claus

Ifølge min erfaring mener han 2-3 uger.

Det er nemlig "gummibådseksperimentet" )

Altså gummibåd pustes op ved starten af ferien og smides i vandet. Trækkes
gennem de danske farvande på en almindelig 3 ugers ferie, og gummibåden
tages op efter ferien, og hvad ser man - overalt på bunden små fine ruer på
5-6 mm.

Hilsen John

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 15-03-07 20:50

Lige præcis. Jeg mente "uger". I en tidligere tråd blev et "trick" til
gummibåden omtalt. Noget man kunne smøre på, så den kunne holde lidt
længere. Det vil jeg gerne høre om igen. Jeg skal have den med på en 4-5
ugers tur til sommer.

BJarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-03-07 14:20

Hej Bjarke,

Er det Bottom Wax fra Hjärtmans du har i tankerne?
Det kan også bruges på fribordet over bundmalingen da det er
klart.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 17-03-07 21:33

Nej, det var noget mere "husråds-agtigt". Vaseline eller noget i den stil

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 42AQ5)" <harding@42AQ5larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11740515260.0370974988884747@dtext.news.tele.dk...