Kicking rod
Fra : Hundehandleren

Dato : 12-03-07 10:14

Hej gruppe,

På min gode gamle båd, en Hinrichsen 34 fra '76 her jeg stadig kickstrap og
bomdirk til at bære bommen.
Jeg har overvejet at skifte til et kicking rod.

Er der nogle i gruppen der har erfaringer med produkter - og ikke mindst
dimentionering af sådan en fætter. Min båd er en IOR båd hvor alt (incl.
mast, rig og bom) er vildt overdimensioneret.

Jeg har set at der er flere forskellige produkter. F.eks. glasfiberstænger
og gasfjedre

Mvh.

Bent

Fra : mit navn

Dato : 12-03-07 16:18

Jeg har købt en Barton Boomstrut, altså den med glasfiberstænger, men den er
ikke monteret endnu.
Jeg syntes det ligner en velfungerende løsning, som ikke koster en formue.

Det med, at der ikke er alt muligt tingeltangel, gasdæmpere, osv. som kan gå
i stykker, er det som tiltalte mig mest.

Det er meget kraftige glasfiberstænger, så jeg valgte at vente på den som
foreskrives til min båd.
Jeg havde ellers købt en model, en anelse større, men da jeg fik den pakket
ud, ombestemte jeg mig.
Jeg købte min på Madsnedø, de har ( eller havde ) desværre ikke alle
størrelser hjemme, så jeg måtte vente i et godt stykke tid, på en som
passede til min båd.

Monteringsvejledning er på engelsk, men virker i øvrigt rimeligt forståelig.
Den skulle kunne monteres uden alt for meget specialværktøj.

Se evt. mere her; http://www.bartonmarine.com/html/boom_strut_home.htm

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 12-03-07 17:58

Jeg har en Selden Rodkick. Super. Alle pengene værd.

BJarke

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 13-03-07 14:27

On 12 Mar., 10:13, "Hundehandleren" <b...@vindmar.dk> wrote:
> [...]
> mast, rig og bom) er vildt overdimensioneret.
>
> Jeg har set at der er flere forskellige produkter. F.eks. glasfiberstænger

Hej Bent,

Jeg har nu i nogle år (5) brugt en Barton boomstrut, hvor
fjedervirkningen er med to kraftige glasfiberstænger. Det virker ret
godt og kan anbefales. Den kan findes i div. kataloger. Du beholder
din kickingstrap og indstiller bommen med boomstrut'en til en passende
højde i havn (fri af sprayhood f.ex.) - eller til den højde der passer
med rigtigt twist i storsejlet i letvejrsluft. Med kickingstrappen kan
du så som vanligt hale bommen længere ned ved rumskødssejlads i god
vind.
God fornøjelse
Hans-Henrik
Beason 31 D404

Fra : Hundehandleren

Dato : 13-03-07 15:38

Hej Gruppe,

Jeg har overvejet denne
http://www.pablo.dk/marine/boomk/boomk.html

Er der nogle der har erfaringer?

Mvh.

Bent
Hinrichsen 34 "Sequoia"
DEN 383

Fra : hhmcsv@gmail.com

Dato : 15-03-07 16:45

On 13 Mar., 15:37, "Hundehandleren" <b...@vindmar.dk> wrote:
> Hej Gruppe,

> [...]

Hej Bent,
Næh, men hvis den ikke havde det mærkelige navn ville jeg tro at det
var en Barton at dømme efter billederne - så hvis prisen er rigtig ser
det godt ud!

Med venlig hilsen
Hans-Henrik
------ skal du aldrig i vandet?