Ingen søvn, hjælp
Fra : Katrine

Dato : 02-07-01 08:09

Jeg har lige fået en lille ny på 12 uger. Jeg ved at killinger er meget
aktive og leger meget. Da den nye, Josefine, kom hjem til Blip var der
en del knurren og hvæsen fra hendes side, men det er faktisk gået over i
løbet af weekenden.

Problemet er nu at de to leger slåskamp det meste af natten. Da det
skiftevis er den ene som jagter den anden og da de ser ud til at være
gode venner, antager jeg at det er for sjov. Men ... hverken min kæreste
eller jeg synes det er sjovt at blive holdt vågen det halve af natte og
jeg tror at fyren som bor nedunder også er træt af os.

Før jeg fik Josefine sov Blip faktisk hele natten sammen med os, men nu
er det sjovere at lege. Jeg har kun haft den lille ny i to nætter, men
medmindre jeg finder på noget hurtigt holder det ikke længe. Er der
nogen som har nogen gode råd, jeg vil vildt gerne have noget hjælp
hurtigt. Finder jeg ikke en løsning snart, bliver jeg nødt til at levere
Josefine tilbage. På nuværende tidspunkt, 12 minutter over fire, lyder
det ikke så dumt, men jeg ved at så snart jeg har fået noget søvn, vil
jeg meget hellere hvis der kunne findes en anden løsning.

I morgen nat har jeg planer om at lade de to husere i stuen. Dog skal
jeg vist lige kontrollere at stuen er totalt katte sikret. Hvis ikke det
fungere er jeg bange for at min kæreste vil vælge at sove hjemme,
hvilket for mig vil betyde at Josefine må tilbage til kattens værn i
Aalborg.

Hvornår begynder killinger at få et normalt aktivitetsniveau? Vi havde
ingen problemer med Blip, men han var også omkring 10 mdr. da vi fik
ham.

Hvis dette er vrøvlet og usammenhængende vil jeg endnu engang gøre
opmærksom på at klokken er lidt over fire.

Vær sød at hjælpe os med en fornuftig løsning.
Katrine, Blip og Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte J.L

Dato : 02-07-01 08:35

Hej Katrine

Katrine wrote:

> [...]
> eller jeg synes det er sjovt at blive holdt vågen det halve af natte og
> jeg tror at fyren som bor nedunder også er træt af os.

De har fræs, og det er helt normalt. Laban sov også hele natten før vi fik
Freja, og de første måneder efter de var blevet venner havde de også fræs
det meste af natten. Nu fræser de et kvarters tid efter vores sengetid hver
nat, og så begynder larmen igen ved 4-tiden HVER morgen. Gudskelov påstår
vores overbo at de intet hører....

> [...]
> fungere er jeg bange for at min kæreste vil vælge at sove hjemme,
> hvilket for mig vil betyde at Josefine må tilbage til kattens værn i

OK. Jeg synes måske det er lidt drastisk at levere killingen tilbage... i
alt fald, når man tager i betragtning at den faktisk opfører sig som en sund
og rask (og glad) lille kat.
Istedet du skulle prøve at lege meget med dem i løbet af dagen, sørge for at
de ikke sover så meget osv. Vær opmærksom på, at katte vist også i naturen
er nataktive dyr, så det er altså helt normal adfærd. Den vilde fræs hver
nat går nok forholdsvist hurtigt over, og jeg vil gætte på at de i
øjeblikket bliver ved fordi det hele er nyt og spændende. Vores to er i alt
fald stoppet med det totale nattefræseri efter nogle uger....nu har vi som
sagt kun klokken 04.00 - 07.00-larmen, som vi egentlig har lært at leve med.

> Hvornår begynder killinger at få et normalt aktivitetsniveau? Vi havde
> ingen problemer med Blip, men han var også omkring 10 mdr. da vi fik
> ham.

I princippet har I jo heller ikke problemer med den nye. Hun er helt normal,
leger godt med Blip og ja....har desværre noget krudt der skal fyres af. At
Blip var rolig kan også skyldes at han ikke havde mulighed for at lege på
kattemaner...når jeg tænker tilbage på Laban før Freja kom så var han mere
krævende, men også laaangt mere kedelig. Når min nattesøvn ruineres, så
tænker jeg altid lige på hvor lette mine katte er i sammenligning med
spædbørn, hvorefter mit humør stiger en tand

> Hvis dette er vrøvlet og usammenhængende vil jeg endnu engang gøre
> opmærksom på at klokken er lidt over fire.

Kender problemet Jeg var selv 100% desperat da kattene larmede enormt
meget hver morgen - og især da de endnu fræste om natten ..... ikke så meget
pga. min egen nattesøvn, men mere fordi vi kun må holde kat her, hvis de
ikke er til gene for naboerne. Nu da naboerne har fortalt det ikke generer
griber jeg så stadig engang imellem til en meget klog opfindelse kaldet
ørepropper (50 kr for et par supereffektive på apoteket), hvorefter jeg med
god samvittighed slumrer ind og kun vågner, når et par poter brutalt jokker
henover os i sengen.

> Vær sød at hjælpe os med en fornuftig løsning.
> Katrine, Blip og Josefine

Prøv med leg, musik og mindre søvn til kræene i løbet af dagen....jeg kan
ikke komme på andre ideer. Nåja, måske nogle beholdere med godbidder i (der
skal være et hul godbidden kan pilles ud gennem) kan holde dem beskæftiget
på mindre larmende facon.....
Snak evt. med underboen om han overhovedet kan høre noget, for hvis ikke
naboerne generes, så er ørepropper da en meget nærliggende løsning.
Personligt synes jeg da, at det - bortset fra det generende problem omkring
nattesøvnen, som må kunne løses på fornuftig kreativ vis - lyder som om
sammenføringen har været en total succes.
-Gitte

Fra : Denise

Dato : 02-07-01 08:51

Hej Katrine
Du søgte netop en legekammerat til Blip og at de leger så godt sammen er jo
alletiders.
Du skriver også at du vidste killinger er aktive, så jeg håber ikke du
troede de legede
stilleleg, for har du ikke haft killinger før, skulle du måske liiige have
hørt og læst i
gruppen om, hvordan de opfører sig og hvorlænge noget sådan står på.
Og jeg håber det er en joke at du tænker at levere den lille ny tilbage, det
ville
da være ret egoistisk at skille de 2 nye legekammerater ad, for det er jo
klart det er
sjovere at lege med en artsfælle end det er at sove om natten sammen med
jer, og tit
også sjovere at være sammen med hinanden end jer og det er jo netop meningen
når man får flere katte, at de knytter sig til hinanden, og også aflaster
ens dårlige
samvittighed hvis man er nødt til at være væk hele dagen.
Det eneste jeg kan anbefale er at bruge øre propper eller at isolere kattene
sammen
og væk fra jer om natten. Men du kunne måske også lade kæresten sove hjemme.
Jeg håber ikke mine opstød er alt for sure (jeg har behersket mig), men de
mennesker
der leverer killinger og katte tilbage har godt nok større problemer, bl.a.
med katte der ikke kan enes.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-07-01 12:27

d. 02/07/01 9:09 skrev Katrine på Katrine.news@kandu.dk i artiklen
E5V%6.1808$c63.221737@news000.worldonline.dk:

> Vær sød at hjælpe os med en fornuftig løsning.
> Katrine, Blip og Josefine

Hej Katrine

Som andre også har skrevet - det lyder altså som helt normale misser...
Men jeg forstår dig egentlig godt, for man bliver altså noget uligevægtig af
ikke at sove. Du skriver jo også selv, at det er manglen på søvn, der får
dig til at overveje at handle så drastisk.
Det jeg gjorde da mine misser var små = 2 omkringfarende kattekillinger fra
en af de mest aktive racer der eksisterer - var simpelthen at lære
frøknerne, at om natten var man ikke i soveværelset - noget der selvfølgelig
skar mig i hjertet, men jeg har af mange grunde meget brug for min hvile. Da
vi jo altså havde 2 killinger føltes det ikke helt så ondt - de havde jo
hinanden.
De første 2 uger var døren åben og jeg levede med ikke at få sovet så meget
- de skulle lige lære at bo her, undvære mormis osv. Men siden satte jeg dem
udenfor soveværelset og lukkede døren (også nødvendigt p.g.a. min og min
mands meget forskellige arbejdstider - men det er en anden historie. Til
gengæld betyder de arbejdstider at misserne faktisk ikke er alene inde i
stuen i ret mange timer).
I starten kaldte de da lidt, men de lærte hurtigt, at sådan var det. Om
aftenen tager jeg en godbid frem inden jeg går i seng. Og når den er spist,
går begge misser ind i stuen og finder deres soveplads for natten - og jeg
går ind og lukker døren til soveværelset (Fræset ligger omkring kl. 1.30 -
da er jeg som regel ikke gået i seng - og så igen kl. ca. 4) Til gængæld er
der ikke noget med at sove længere end sædvanligt her, for Donna ved
nøjagtigt, hvornår jeg snart plejer at vågne, og så står hun udenfor døren
og RÅBER (siamesere har en ret betragtelig stemmekraft - og de bruger den).
Så kommer de ind og putter den sidste halve time eller time, og det er
dagens hyggeligste time )
Du spørger hvornår de holder op med at holde fræs? Hvis de ellers er sunde
og raske - holder de ikke op Jo, måske når de er gamle? Men intensiteten
= et par timer først og et par timer sidst på natten, ja den faldt da - lidt
- da de var ca. 1 1/2 år...
--
Mange hilsner fra Ann R

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 02-07-01 14:43

Hej Katrine

Ja også her er det det samme, Neo sov også hele natten inden vi fik Dixie.
Da så lillepigen kom til hus, var der også masser af fræs og leg om natten.
Vi har så gjort det som de andre også skriver om, holder dem mere vågen om
dagen med leg og aktivitet. Det har hjulpet meget på natteroderiet.
Her i sommervarmen er de dog ikke så aktive i dagtimerne og futter så rundt
i leg tidligt om morgenen, hvor der er mere køligt.
Tjaeh kan kun sige at det er blevet en vane og vi høre det ikke så meget
mere.

Men prøv at holde dem mere vågne om dagen og giv det en chance (du har kun
haft Josefine i 2 nætter). Det er ret så voldsomt at du allerede tænker på
at levere lillepigen tilbage.

Pøj pøj med det og hilsner til Blip & Josefine fra Neo & Dixie

Hilsen
Joan

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 02-07-01 20:27

Nu har jeg endnu ikke den store erfaring med katte men Lille mis som er ca.
11 mdr. er lige blevet flyttet fra sin legekammerat, den har ganske vist
fået en hund den kan lege med samt mig og min kæreste om dagen. Men den
laver stadig fræs - alene - og det er hele natten. Så nu hvor Blip har haft
en legekammerat tror jeg ikke det vil hjælpe så meget hvis den forsvinder
igen (og det ville da også være synd) den ved jo hvor sjovt det er at fræse
nu...
Men jeg føler med dig, normalt sover jeg ikke med Lille Mis men nu mens jeg
bor hos mine forældre sover vi i samme rum, så jeg kender problemet - har
ikke fået ordentlig nattesøvn i 14 dage..

Mvh
Camilla og Lille Mis

Fra : Katrine

Dato : 03-07-01 08:06

Hej Allesammen

Endnu en nat med misserne - Lille mis er her stadig. Efter at have sovet
formiddagen væk fandt jeg ud af at det ville være fejt at give op så
hurtigt, især når de nu hygger sig sådan sammen. Min kæreste valgte at
sove hjemme i nat, hvilket var yderst fornuftigt, så kunne jeg slappe af
med misserne. Da de begyndte på fræs ved 11 tiden, lukkede jeg døren ind
til soveværelset. Jeg sov uden problemer indtil kl. 3, hvor jeg kunne
høre lille mis bede om mad - miav. Da jeg alligevel skulle på WC og da
jeg ikke havde hjerte til andet fik hun lidt mad. Så var der fred igen.
Da jeg stod op i morges lå de og puttede i stolen i stuen.

Alt i alt en rolig nat, selvom jeg da har måtte samle et par ting op fra
gulvet. :) Jeg vil godt sige tak for al jeres hjælp og forsikre jer om
at lille mis ikke er i fare for at blive sent retur. Det skal nok gå.
Det er vel også en succes at misserne putter sammen efter kun tre dage
sammen, så det vil være frygtelig synd at skille dem ad.

Tak for hjælpen.
\Katrine, Blip og lille Josefine

http://www.kandu.dk/

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 03-07-01 08:27

Hej Katrine, Blip & Josefine

Det var dejligt at høre *S*

Og ja sikken en succes at de allerede putter sammen. Neo & Dixie har endnu
ikke fundet ud af at det godt kan lade sig gøre. Men de skal dog hele tiden
"pille" ved hinanden *G*

Hilsen
Joan