Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt kamera istedet for D40
Fra : Due

Dato : 18-03-07 21:37

Hejsa

Jeg har tidligere spurgt paa hvilket objektiv jeg skulle vælge til D40
når det skulle bruges til lang zoom på en safaritur i Afrika. Fik
anbefalet Nikons nye med VR. Prisen hernede er vel omkring 4500 med
fragt. Prisen for mit D40 var omkring 5.000 saa samlet pris er derfor
9.500.

Er kommet op med en anden mulighed. Jeg kan formentlig komme af med
mit D40 til en jeg kender.

Mit spørgsmål til jer:

Hvis jeg kommer af med kameraet og skal købe et nyt f.eks. med et
ekstra objektiv som går ud til 300mm. Hvad ville i anbefale.
Prisniveau: 7-8000...eller måske 9.000,-

Kameraet skal stadig bruges til safari og der skal derfor være en
eller anden form for vibration reduction...

Skyd løs og jeg glæder mig til at læse.

Mvh

Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-03-07 22:00

Due skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvis jeg kommer af med kameraet og skal købe et nyt f.eks. med
> et ekstra objektiv som går ud til 300mm. Hvad ville i anbefale.

At du prøver at spørge i news:dk.fritid.foto.indkoeb der er
beregnet til den slags spørgsmål

Jan

Fra : AS

Dato : 18-03-07 23:14

"Due" <Duesoerensen@gmail.com> wrote in message

> Hvis jeg kommer af med kameraet og skal købe et nyt f.eks. med et
ekstra objektiv som går ud til 300mm. Hvad ville i anbefale.
Prisniveau: 7-8000...eller måske 9.000,-

D80?

> Kameraet skal stadig bruges til safari og der skal derfor være en
eller anden form for vibration reduction...

VR i kamera? En af Pentax eller Sony. Minolta sansynligt udgået.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-03-07 01:26

Due wrote:
> [...]
>
> Kameraet skal stadig bruges til safari og der skal derfor være en
> eller anden form for vibration reduction...

Jeg må tilstå, at jeg ikke helt forstår!
Er du utilfreds med Nikon kameraet?

Alternativet er vel Canon 400D med en Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM - Du
ryger dog op på ca 10.000 kr

Andre alternativer er Pentax/Samsung og Sony. De har indbygget antishake i
huset, men fælles for dem er AF-motoren indbygget i husene, og dermed
langsommere og mere larmende Autofokus.
Priser og kvalitet af lowcost zooms kender jeg ikke, og vil ikke udtale mig
om.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lars Månsson

Dato : 19-03-07 16:25

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langsommere og mere larmende Autofokus.
> Priser og kvalitet af lowcost zooms kender jeg ikke, og vil ikke udtale

Pentax er begyndt på objektiver med motor " SDM "
Sony/Minolta har objektiver med motor " SSM "
Olympus er begyndt på objektiver med motor " SWD "
Olympus E-510 har indbygget billedstabilisering
MVH
-Lars-

Fra : Due

Dato : 19-03-07 18:14

On 19 Mar., 02:25, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger- Skjul tekst i anførselstegn -

Hejsa.

Jeg er bestemt ikke utilfreds men jeg troede at det ville være
billigere at købe et samlet kit end at fortsætte med D40.

Det lyder dog som om jeg ender på det samme..så måske skulle jeg bare
få fat i det Nikon objektiv.

Mvh
Jesper

Fra : Preben

Dato : 19-03-07 19:05

> [...]
> billigere at købe et samlet kit end at fortsætte med D40.
>
> Det lyder dog som om jeg ender på det samme..så måske skulle jeg bare

Hehe.. det lyder meget som mig selv for noget tid siden. Men jeg har
indset at alle producenter hele tiden har noget som en anden producent
ikke har - og man har altid noget som man gerne ville have fra en anden
producent.

Et skift er altid dyrere. Nikon's nye AF-S 70-300 VR-model har fået
rigtig god kritik af "low-cost" zoom's - du får meget her hvis du ikke
vil ofre mere end de godt 4.000 kr.

Hvis du mener dit D40 er for dårligt et spejlrefleks så kunne du måske
overveje et skift! Men hvis du er tilfreds og du indtil videre ikke har
brug for indbygget motor i kameraet, så behold det og køb din 70-300.
Det er det billigste pt.

Du kan jo også overveje diverse Sigma-objektiver, men de er vist uden
stabilisering alle sammen (i den nævnte prisklasse).

Iøvrigt tvivler jeg på du vil sælge din 70-300 når du først har haft den.

Hvis du rigtig bliver bidt skifter du jo selvfølgelig dit kamera ud om
et eller to/tre år, men da har du jo stadig dine objektiver. Man udvider
stille og roligt sin "samling". Efter jeg fik min Sigma 70-200 blev jeg
helt vild efter at få fat i 300mm... og jeg gætter på at når jeg får en
300mm så er det 400mm/500mm jeg skal have næste gang (det bliver dyrt).

Fra : Due

Dato : 20-03-07 21:09

On 19 Mar., 20:05, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:

> [...]
> helt vild efter at få fat i 300mm... og jeg gætter på at når jeg får en
> 300mm så er det 400mm/500mm jeg skal have næste gang (det bliver dyrt).

OK - Endnu engang tak for feedback.

Jeg må jo nok prøve at finde skillingerne til Nikons 70-300. Kan det
erstatte mit 18-55 objektiv så jeg kan sælge det evt. eller vil jeg så
få problemer med at tage de "normale" billeder af ungerne?

Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-03-07 21:24

Due skrev:

> Jeg må jo nok prøve at finde skillingerne til Nikons 70-300. Kan det
> erstatte mit 18-55 objektiv så jeg kan sælge det evt. eller vil jeg så
> få problemer med at tage de "normale" billeder af ungerne?

Øhh, når de overhovedet ikke har samme brændvidde så nej, så kan det
ikke erstatte dit 18-55 objektiv.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Preben

Dato : 20-03-07 21:43

> [...]
> erstatte mit 18-55 objektiv så jeg kan sælge det evt. eller vil jeg så
> få problemer med at tage de "normale" billeder af ungerne?

70mm er for meget til indendørs foto. Du vil blive glad for at have Dem
begge.

Desuden kan du nok ikke få meget for 18-55'eren brugt.

Eftersom du påtænkte at købe nyt til en samlet større mængde penge så
tror jeg bare du skal glæde dig over det køb du vil gøre dig og beholde
begge objektiver.

Hvis du finder ud af at du ikke kommer til at bruge 70-300'en efter din
safari kan du jo altid sælge den - men jeg tvivler på du kommer til at
gøre det.

Lad være med at sælge den med det samme - du finder nok ud af at den er
værd at have på "lager" til diverse ting og sager.

Held og lykke med det - jeg tror ikke du gør noget forkert i at købe
AF-S 70-300 med VR

Mvh / Preben

Fra : Due

Dato : 25-03-07 18:25

On 20 Mar., 22:42, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:

> [...]
> værd at have på "lager" til diverse ting og sager.
>
> Held og lykke med det - jeg tror ikke du gør noget forkert i at købe

Hejsa!

Synes lige at jeg ville opdatere jer.

Jeg har idag købt min Nikon 70-300 VR linse og har selvfølgelig skudt
lidt med den.

Umiddelbart virker den ret lækker og jeg glæder mig til min næste
safari. Prisen blev ca. 4600 og så skulle jeg gerne få momsen tilbage
(14%).

Tak for de gode råd.

Mvh
Jesper