Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lens correction ->vignette
Fra : rt

Dato : 14-03-07 15:25

I CS2 er der et filter der hedder vignette.
Det ligger under Filter - Lens Correction ->Vignette.

Jeg kan ikke lige finde det i CS-udgaven, findes
det her?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Pico

Dato : 14-03-07 22:17

rt wrote:
> I CS2 er der et filter der hedder vignette.
> Det ligger under Filter - Lens Correction ->Vignette.
>
> Jeg kan ikke lige finde det i CS-udgaven, findes
> det her?

Uden at være helt sikker mener jeg først det kom med i CS2.
--
MVH
Pico

Fra : rt

Dato : 15-03-07 08:04

> Uden at være helt sikker mener jeg først det kom med i CS2.

Ok...æv.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : E.M.

Dato : 15-03-07 21:29

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok...æv.

Du kan få et plug-in der hedder PT-Lens, søg det på google.

Mvh. E.M.

Fra : E.M.

Dato : 15-03-07 21:33

http://www.photo-freeware.net/ptlens.php

Fra : rt

Dato : 15-03-07 23:04

> http://www.photo-freeware.net/ptlens.php

Jeg ville egentlig bruge filteret til den modsatte
effekt Ved du om det plug-in kan det?

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : E.M.

Dato : 16-03-07 15:11

> Jeg ville egentlig bruge filteret til den modsatte
> effekt Ved du om det plug-in kan det?

Nej det ved jeg faktisk ikke, jeg har ikke arbejdet så meget med det, det er
ret sjældent jeg har behov for at rette noget, som sagt synes jeg ikke
fortegning er det store problem på Tokina`en.

Der er ikke andet for end at du må prøve dig frem, det koster jo ikke noget.

Mvh. E.M.

Fra : rt

Dato : 16-03-07 18:17

> [...]
> fortegning er det store problem på Tokina`en.
>
> Der er ikke andet for end at du må prøve dig frem, det koster jo ikke

Helt ok...jeg ser på det, tak for svaret...

--
De bedste hilsener,

/rt

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-03-07 16:35

rt skrev i 45f9c2d8$0$90263$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Jeg ville egentlig bruge filteret til den modsatte
> effekt Ved du om det plug-in kan det?

Du mener at du vil hskabe vignettering - altså mørke hjørner? Hvorfor ikke
bare lave det - det er vel lige så hurtigt som at benytte et plugin. Brug
rammemarkeringsværktøjet, sæt en værdi for 'feather' eller hvad det nu
hedder i dit billedbehandlingsprogram af en passende størrelse, marker hele
billedet og inverter valget. Så kan du blot skrue op eller ned for hvor lyst
du vil have det.
PTlens er imo primært et værktøj, der er nyttigt til oprettelse af
henholdsvis tønde- eller pudefortegning - hvilket jeg i modsætning til en
anden svarer absolut mener der er behov for med Tokina 12-24/4.0, når man
fotograferer bygninger eller interiører, hvor rette linier skal være rette.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : rt

Dato : 16-03-07 18:20

> [...]
> anden svarer absolut mener der er behov for med Tokina 12-24/4.0, når man
> fotograferer bygninger eller interiører, hvor rette linier skal være

Ja, det var tanken..bare en ide.
Tjaa, din ide er sikkert lige så god. Det må jeg se om jeg kan
hitte ud af. Tak for forslaget...

--
De bedste hilsener,

/rt