Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Korrekt udskrevne farver
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 14-03-07 10:06

Når jeg har fotos eller andet grafik på skærmen og sammenligner disse farver
med dem jeg har i mine papirudskrifter så ligner de sjældent hinanden. Kan
man sikre at få korrekt udskrevne farver, så man reelt kan udskrive sine
egne (korrekte) farveskalaer? Jeg vil også gerne sikre at en given
malerfarvekode skrives korrekt ud på min printer. Kan I evt. anbefale en
printer og/eller noget software?

Jeg mener at have hørt om noget software, hvor man kan scanne sin udskrift
og som så kan lære printeren, hvad den har gang i. Har det hold i
virkeligheden?

PS. Jeg har prøvet at spørge om dette også i dk.edb.grafik, men her kom
ingen svar, så nu prøver jeg jer i denne meget aktive gruppe.

Lars

Fra : Preben

Dato : 14-03-07 10:36

Lars Thomsen Nielsen skrev:
> [...]
>
> Jeg mener at have hørt om noget software, hvor man kan scanne sin udskrift
> og som så kan lære printeren, hvad den har gang i. Har det hold i

Jeg tror ikke det holder i praksis - din scanner er nok ikke top notch
og kan måske heller ikke gengive farverne helt præcist.

Du kan købe dig til en profilering af din printer og skærm.
Billigste måde er at du udskriver et "test-ark" og indsender det til
profilering - mener det koster en 2-300 kr. forskellige steder.
Husk altid at bruge det samme papir.

Evt. giver f.eks. canon og epson farveprofiler til nogle af deres
printere på deres eget papir. Hahnemühle har også farveprofiler til
nogle prof. printere. Men det kræver at du bruger deres papir.

Du kan købe en skærmkalibrator - det vil du sikkert gerne have
alligevel. De fås til et par tusind eller lidt mindre (Spyder2 og andre).

Du kan sikkert finde noget software til profilering af din printer hvor
det er "trial and error" - find den farve der matcher bedst.

Men det kræver at din skærm er kalibreret eller at du har nogle
referencekort liggende du kan sammenligne med.

Mvh / Preben

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 14-03-07 12:12

> Du kan købe en skærmkalibrator - det vil du sikkert gerne have alligevel.
> De fås til et par tusind eller lidt mindre (Spyder2 og andre).

Hmm, jeg tror jeg dropper det med korrekt farvevisning på skærm. det
vigtigste for mig at kunne udskrive farverne korrekt ud uanset hvordan de
ser ud på skærmen. Findes der betalbare (<8000 kr), der kan garantere
farveægtheden?

Lars

Fra : Preben

Dato : 14-03-07 13:30

> [...]
> vigtigste for mig at kunne udskrive farverne korrekt ud uanset hvordan de
> ser ud på skærmen. Findes der betalbare (<8000 kr), der kan garantere

Den kan aldrig garanteres, men den kan være mere korrekt end andre
gange. Husk også på at hver blækpatron kan variere.

Hvad er det du skal udskrive? Hvis det er billeder tror jeg en af de
"dyrere" (under 4k) Canon printere kan stille dig tilfreds, men det
lyder som om det ikke er billeder du skal udskrive!!!

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Preben

Dato : 14-03-07 13:31

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> [...]
> vigtigste for mig at kunne udskrive farverne korrekt ud uanset hvordan de
> ser ud på skærmen. Findes der betalbare (<8000 kr), der kan garantere

Ehh.. kom lige i tanke om - mener du en printer eller kalibrator!
Jeg mener du finder kalibratorer til print for omkring 1000£, så det kan
måske give problemer at finde dem til under 8k

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 14-03-07 11:40

Hej Lars
Prøv at gå i google og søg på kalibrering af skærm. Her er flere gode indlæg
Jeg bruger selv en Epson stylus Photo printer pris ca. 1400.-kr Altid det
samme papir og altid originalt blæk.
Hilsen Flemming Aagaard