Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af zoom objektiv til Nikon D40
Fra : Due

Dato : 13-03-07 15:41

Hejsa.

Jeg er udstationeret i Sydafrika, og derfor skal jeg naturligvis paa
nogen fotosafarier. Jeg var paa en i weekenden, men jeg fandt hurtigt
ud af at standard objektivet ikke er helt godt nok til det.

Hvis jeg skal vaelge et objektiv (300mm tror jeg) som ikke er alt for
dyrt. Hvad vil i anbefale? Der skal naturligvis vaere motor i da D40
ikke har det i huset, men ogsaa en form for stabilisering.

Haaber i kan hjaelpe inden min naeste tur!!

Paa forhaand tak for hjaelpen.

Mvh

Jesper

Fra : Nicolai

Dato : 13-03-07 16:02

> Jeg er udstationeret i Sydafrika, og derfor skal jeg naturligvis paa
> nogen fotosafarier. Jeg var paa en i weekenden, men jeg fandt hurtigt
> ud af at standard objektivet ikke er helt godt nok til det.

SKAM DIG.

(Misundelse KAN forekomme i ovenstående sætning ;)

> Hvis jeg skal vaelge et objektiv (300mm tror jeg) som ikke er alt for
> dyrt. Hvad vil i anbefale? Der skal naturligvis vaere motor i da D40
> ikke har det i huset, men ogsaa en form for stabilisering.

En god ven siger den nye 70-300. Men hvad er dit prisniveau?
billedestabilisering koster jo :)

Fra : Due

Dato : 13-03-07 18:16

On Mar 13, 5:02 pm, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:

> SKAM DIG.
>
> (Misundelse KAN forekomme i ovenstående sætning ;)

> En god ven siger den nye 70-300. Men hvad er dit prisniveau?
> billedestabilisering koster jo :)

He he...

Prisniveauet skulle helst vaere paa omkring 2000,-

Ja jeg ved godt at det kan synes at vaere ren luksus men jeg er ikke
sikker paa at jeg nogensinde kommer herned igen

Haaber du kan hjaelpe

Fra : Preben

Dato : 13-03-07 19:09

> He he...
>
> Prisniveauet skulle helst vaere paa omkring 2000,-

Uhh... så skal du nok lægge budgettet om. Du får ikke engang den gamle 300mm f/4 for de penge brugt.

Den nye 70-300 koster lige knap 4.000 i tyskland (svjh.) - den har stabilisering (VR).

Du skal lede efter brugt rigtig længe for at finde denne! Den er så ny og sjælden i europa så har endnu ikke set den annonceret nogle steder endnu. Måske jeg ikke har kigget godt
nok efter, men tvivler meget på nogen sælger denne.
Den er ekstremt skarp fra 70-200, men ude på de 300mm falder skarpheden meget. Hvis du kan nøjes med f.eks. den gamle 70-300 uden stabilisering (der er jo meget lys i Afrika) så
kan du sikkert finde denne brugt til rimelige priser.

> Ja jeg ved godt at det kan synes at vaere ren luksus men jeg er ikke
> sikker paa at jeg nogensinde kommer herned igen

Nej, men jeg kan godt forstå du gerne vil ud på safari så... kommer nok aldrig selv derned...

Mvh / Preben

Fra : Due

Dato : 13-03-07 19:22

On Mar 13, 8:09 pm, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Nej, men jeg kan godt forstå du gerne vil ud på safari så... kommer nok aldrig selv derned...

Tusind tak for svaret Preben.

Kan man ikke faa Tamron eller Sigma til en lidt lavere pris?

Hvad hvis man begraenser sig til 200 mm. Tror du det vil kunne vaere
tilstraekkeligt til en safaritur eller kan jeg ligesaagodt beholde mit
standard objektiv.

Kan man saelge objektivet brugt efter et halvt aar og faa lidt af
investeringen tilbage?

Endnu engang tak for den gode info.

Mvh Jesper

Fra : Jesper Juul

Dato : 13-03-07 19:44

Due skrev:

> Tusind tak for svaret Preben.
>
> Kan man ikke faa Tamron eller Sigma til en lidt lavere pris?

Ikke med stabilisering.

> [...]
> standard objektiv.
>
> Kan man saelge objektivet brugt efter et halvt aar og faa lidt af

Jo helt sikkert.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Ole Pedersen

Dato : 13-03-07 20:11

Man skal jo lige være opmærksom på at det kun er objektiver (alias linser)
med indbygget fokusmotor (eller hvad det nu hedder) der har autofokus på D40

mvh
Ole

Fra : Preben

Dato : 13-03-07 20:38

> [...]
>
> Hvad hvis man begraenser sig til 200 mm. Tror du det vil kunne vaere
> tilstraekkeligt til en safaritur eller kan jeg ligesaagodt beholde mit

Hmm - det kommer jo an på hvor tæt I kommer... men se f.eks. lidt her af Hans Kruse's safari-tur.

http://www.pbase.com/hkruse/image/68663501 (100mm)
http://www.pbase.com/hkruse/image/69255669 (500mm)
http://www.pbase.com/hkruse/image/68523703 (700mm)

De sky og farlige dyr fanger du nok ikke med mindre end 300mm... men se dig lidt omkring.
Bemærk dog at Hans's kamera er et Canon 5D "uden cropfaktor" - dvs. 300mm vil på dit kamera svare til 450mm på 5D.

Jeg ville ikke selv "turde" nøjes med 200mm. De sidste 100mm giver alligevel noget.

Hvis jeg var dig ville jeg nok tage et kig på den nye Nikon 70-300 med VR. Den er efter tests virkelig skarp op til 200mm, men mangler lidt ved 300mm.. Den kan dog sikkert levere
ganske udmærkede billeder ved 300mm alligevel. Så hvis du ikke behøver billedet i plakat-størrelse har det sikkert ikke meget at sige.

Kig her:
http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produkt=418945
http://fotoversand24.de/fotoversand24.htm?vid=4a94fb69d3f00cb7aeeec3d2fc03ee42&pid=2905&tid=shop/4&cp=1&pmid=4&psid=18&mid=20&sid=23&ssid=27&ptid=shop/2
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/foto-klassisch/objektive/autofocus-nikon/109368/-/Article.html?

Jeg ville dog lige sende en mail for at høre om den er på lager. Den er ikke på lager særlig mange steder!

Synd du ikke har AF-motor i kameraet for der kunne 80-400 være en kæmpe fordel, selvom den ikke fås til meget mindre end 7-8k brugt!

> Kan man saelge objektivet brugt efter et halvt aar og faa lidt af
> investeringen tilbage?

Helt klart, men hvis du vil tabe så lidt som muligt, så køb originalt i Tyskland eller køb brugt - dog ikke så meget brugt til salg med AF-S/HSM som du leder efter.

Hvordan er du udstationeret? Kan du ikke købe ind uden at skulle betale moms'en?

Fra : Due

Dato : 13-03-07 20:46

On 13 Mar., 21:38, Preben <64bitNONOSPA...@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan er du udstationeret? Kan du ikke købe ind uden at skulle betale moms'en?

Jamen det bliver jo bedre og bedre..

Hmmm...jo du naevner jo godt nok det med momsen.

Jeg har fra SAcamera her i SA faaet foelgende tilbud:

Nikon 70-300mm AF-S VR Zoom DKK 4399,-

Jeg mener momsen er 14% og saa begynder det jo at ligne noget.

Kan jeg vaere sikker paa at ovenstaaende er nyeste model?

Mvh

Jesper

Fra : Preben

Dato : 13-03-07 21:23

> [...]
>
> Jeg mener momsen er 14% og saa begynder det jo at ligne noget.
>
> Kan jeg vaere sikker paa at ovenstaaende er nyeste model?

Ja, der er ikke andre Nikon 70-300 med VR. Så længe det er VR er det også nyeste model.

Køb den og hvis du får momsen tilbage er det jo bare fedt. Det er en udmærket pris, hvis du altså ikke kan presse den
længere *gg*.

Når du skal på safari vil jeg dog anbefale dig at købe et godt multicoated filter (B+W MRC, Nikon L1BC, Hoya S-HMC). Det
er nok en fordel hvis du skulle komme til at "slå" glasset mod et eller andet i en flugt fra et vildt dyr *gg*
Ellers kan modlysblænden også tage fra. Hvis den ikke medfølger så køb den - der er jo skarp sol der kan give flares.

Mvh / Preben

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-03-07 21:38

Preben skrev i 45f706e5$0$90267$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Hvis den ikke medfølger så
> køb den - der er jo skarp sol der kan give flares.

Ja, og dem får man flere af med et filter! De fleste vil dog forsøge at
UNDGÅ flares - men der er muligvis nogle krative muligheder i dem.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Preben

Dato : 13-03-07 22:17

Jan Boegh skrev:

> Ja, og dem får man flere af med et filter! De fleste vil dog forsøge at
> UNDGÅ flares - men der er muligvis nogle krative muligheder i dem.

Tja, men jeg har nu ikke de store problemer med B+W MRC filtrene - de lader til at være ganske fine selvom solen går ind
på glasset. Det er et emne der er diskuteret til hudløshed herinde... og jeg tror der er mange som vælger at bruge
filtre og der er mange som vælger ikke at bruge dem - et personligt valg vil jeg kalde det.

Jeg har været tæt på at beskadige mit forreste glas en enkelt gang, så nu vælger jeg altid at bruge filter. Vil hellere
tage filteret af i en situation end at undvære det som "tryghed".

Med venlig hilsen

Preben Holm

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-03-07 18:40

Preben skrev i 45f71389$0$90269$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Tja, men jeg har nu ikke de store problemer med B+W MRC filtrene - de
> lader til at være ganske fine selvom solen går ind på glasset.

Ja, men det bortforklarer ikke at du er i gang med at give et dårligt råd.
man skal IKKE anskaffe en filter for at undgå flares i skarp sol. Det holder
ikke.

> [...]
> mange som vælger at bruge filtre og der er mange som vælger ikke at
> bruge dem - et personligt valg vil jeg kalde det.

Fint nok - bare man gør sig klart at det er et spørgsmål om smag og behag og
ikke videnskab.

> Jeg har været tæt på at beskadige mit forreste glas en enkelt gang,
> så nu vælger jeg altid at bruge filter. Vil hellere tage filteret af
> i en situation end at undvære det som "tryghed".

Jamen, det er da glimrende at du får det bedre - jeg bruger dem ikke og kan
ikke se at det giver mig problemer med ødelagte linser - og jeg kan
garantere dig for at mine objektiver ikke lever et specielt beskyttet liv.
Det største problem er imo sand og støv i mekanikken.

Fra : Preben

Dato : 14-03-07 19:24

> Ja, men det bortforklarer ikke at du er i gang med at give et dårligt
> råd. man skal IKKE anskaffe en filter for at undgå flares i skarp sol.
> Det holder ikke.

Så læs dog hvad jeg skriver... Skriver af hensyn til hvis han skulle komme til at støde glasset mod noget på en
safari... Det er jo ikke ligefrem asfaltveje man kører på - vel!

Det var modlysblænden jeg refererede til for at undgå flares... Læs det lige igen.

> Fint nok - bare man gør sig klart at det er et spørgsmål om smag og
> behag og ikke videnskab.

Ja.

> [...]
> garantere dig for at mine objektiver ikke lever et specielt beskyttet
> liv. Det største problem er imo sand og støv i mekanikken.

Nope - men det er hver vores valg.

Fra : Flerbrugermaskine

Dato : 15-03-07 17:10

"Preben" <64bitNONOSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Køb den og hvis du får momsen tilbage er det jo bare fedt. Det er en
> udmærket pris, hvis du altså ikke kan presse den længere *gg*.

Ja det er da en fin pris. Hvis de priser jeg sidder og kigger på er
korrekte, så er den "Officielle" pris i Danmark er 5066,25 inkl. moms, uden
fortjeneste.

mvh Anders
som arbejder i en fotobiks

Fra : Due

Dato : 15-03-07 19:05

OK de herrer!

Jeg tror jeg er blevet overtalt til at bruge de mange penge til Nikon
objektivet, og jeg vil nok vaelge at saette et filter paa som jeg har
til mit alm objektiv for beskyttelsens skyld.

Tusind tak for de vise ord...de har virkelig hjulpet mig paa vej.

Mvh

Jesper