Hvorfor kan man ikke lave intern RAID på A~
Fra : ///M

Dato : 18-03-07 17:56

Hey,

Jeg har lige fået et Asus P5B og gik igang med at bygge det i. I manualen
står der bare at man SKAL anvende den enlige SATA raid port sammen med eSATA
porten før man kan lave raid.

Og ja, det passer hvad de skriver, men hvorfor? Det er da helt åndsvagt at
basere en RAID opsætning på flytbare diske. Jeg kan ikke se hvad de har
tænkt? Nogen der kan?

PS. Indlægget kan måske også tjene som hjælp for dem der ikke læser
manualer, for jeg har set en del indlæg på google om folk der ikke kan finde
ud af at installere raid på det kort (eller rettere chipsæt).

mvh
///M

Fra : Harald

Dato : 21-03-07 12:55

"///M" <nomail@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> manualer, for jeg har set en del indlæg på google om folk der ikke kan
> finde ud af at installere raid på det kort (eller rettere chipsæt).

Jeg forsøger også lige nu at få lavet RAID men i min manual står der ikke
noget om at det skal være med en eSATA harddisk?

/HK

Fra : ///M

Dato : 21-03-07 20:27

Harald wrote:
> Jeg forsøger også lige nu at få lavet RAID men i min manual står der
> ikke noget om at det skal være med en eSATA harddisk?

Jeg går ud fra vi har samme manual. Se side 2-23 nederste felt.

mvh
///M

Fra : Harald

Dato : 22-03-07 08:01

> Jeg går ud fra vi har samme manual. Se side 2-23 nederste felt.

Har fundet ud af det og har bestilt et nyt bundkort der har RAID på de
interne.

/HK

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-07 13:07

"///M" <nomail@mail.com> crashed Echelon writing

> Og ja, det passer hvad de skriver, men hvorfor? Det er da helt
> åndsvagt at basere en RAID opsætning på flytbare diske. Jeg kan ikke
> se hvad de har tænkt? Nogen der kan?

Sikkert fordi at der er 2 forskellige controllere på kortet.

South bridgen som håndterer 4 interne SATA porte og JMicron chippen som
håndterer en intern SATA, en eSATA samt PATA.

Hvis folks krav var intern RAID mulighed, skulle de have valgt deluxe
modellen, som har south bridge, der understøtter RAID.

--
Bjarke Andersen

Fra : Harald

Dato : 21-03-07 13:20

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis folks krav var intern RAID mulighed, skulle de have valgt deluxe
> modellen, som har south bridge, der understøtter RAID.

Deluxe modellen, er det den der hedder P5B-VM DO

/HK

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-07 13:24

"Harald" <nomail@noname.dk> crashed Echelon writing

> Deluxe modellen, er det den der hedder P5B-VM DO

Nej, den hedder sjovt nok P5B Deluxe

--
Bjarke Andersen

Fra : Harald

Dato : 21-03-07 13:34

> "Harald" <nomail@noname.dk> crashed Echelon writing

> Nej, den hedder sjovt nok P5B Deluxe

Jeg tror det er den samme som DO, jeg kikker på www.Midtdata.dk og
www.prc-data.dk og de har begge 2 kun en DO model af P5B-VM. Men ved denne
står der så:
Intel ICH8DO : Serial ATA-300 - konnektor(er): 6 x 7-pin Seriel ATA - 6
Enhed(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10 / RAID 5 ¦ JMicron JMB363 : ATA-133 -
konnektor(er): 1 x 40 pin IDC - 2 Enhed(er) ¦ JMicron JMB363 : Serial
ATA-300 - konnektor(er): 1 x 7-pin seriel ATA, 1 x 7-pin ekstern SATA - 2
Enhed(er) - RAID 0 / RAID 1 / JBOD

Så jeg vil mene at den understøtter RAID på de interne, eller hvad?

/HK

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-03-07 13:42

> Jeg tror det er den samme som DO, jeg kikker på www.Midtdata.dk og
> www.prc-data.dk og de har begge 2 kun en DO model af P5B-VM. Men ved
> denne står der så:

At de har samme specs som er ikke ensbetydende med de er ens.

Hvis du kigger på Asus.com som nu engang er dem der laver bundkortene,
findes der flere modeller af P5B, deriblandt en deluxe og den du selv
nævner.

Hvis vi holder os til forskellene på controllerne kan du se at P5B anvender
ICH8 (ergo ingen RAID), Deluxe modellen anvender ICH8R (RAID) og den du
referer til anvender ICH8DO, ergo specs er ikke de samme lige på det
område.

Udover ovenstående så har den model du nævner onboard grafikkort osv, se
selv forskellene på asus.com

> Så jeg vil mene at den understøtter RAID på de interne, eller hvad?

Jeg kunne hurtigt give dig svaret, men Asus' hjemmeside kan osse.

--
Bjarke Andersen

Fra : Harald

Dato : 21-03-07 13:43

"Harald" <nomail@noname.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SATA - 2 Enhed(er) - RAID 0 / RAID 1 / JBOD
>
> Så jeg vil mene at den understøtter RAID på de interne, eller hvad?

ok, har kikket lidt på asus´s side og det er måske ikke den samme men det
ser ikke ud til at Deluxe modellen har on board VGA og det har jeg også brug
for. DO modellen ser ud til at have både VGA og RAID.

/HK

Fra : Sveinar Ånes

Dato : 21-03-07 13:45

Harald skrev i melding

> Jeg tror det er den samme som DO, jeg kikker på

Nei, ikke samme - P5B-Wm Do er et m-ATX, mens P5B Deluxe er ATX

> Så jeg vil mene at den understøtter RAID på de interne, eller hvad?

P5B-WM Do støtter RAID 0,1,5,10 på 6 stk interne sata.