Hvilken af de billige router kan klare 102~
Fra : Bent Nielsen

Dato : 18-03-07 09:54

Hvilken af de små prisbillige router vil kunne klare at have fuld load
på en ADSL 10240/1024 kb/s

Behøver ikke at være trådløs. Hvis den er trådløs, så skal det være en
som overholder de gældende standartet og ikke et eller andet supper XX

Fra : JJ

Dato : 18-03-07 10:04

"Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> wrote in message
> Hvilken af de små prisbillige router vil kunne klare at have fuld load på
> en ADSL 10240/1024 kb/s

Det kan de vel alle, da man idag ikke kan købe en ny router under 100 Mbps,
og det du kræver af den er 10 Mbps, så det burde ikke være nogen problem.

JJ

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 10:39

On Sun, 18 Mar 2007 10:04:24 +0100, JJ wrote:

> "Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> wrote in message
>
> Det kan de vel alle, da man idag ikke kan købe en ny router under 100 Mbps,
> og det du kræver af den er 10 Mbps, så det burde ikke være nogen problem.

Så ligetil er det ikke altid, jeg har en 10/1Mbit og min "gamle" router en
DL-604 kunne ikke gøre det, jeg har efter at have skiftet til en DGL-4100
fået et langt bedre resultat.

Så jeg vil anbefale at kigge på alle de reviews der er ude på nettet, før
der købes.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-03-07 12:00

JJ <jj@get.kd> skrev 2007-03-18:

> "Bent Nielsen" <postmaster@x2000.dk> wrote in message
>
> Det kan de vel alle, da man idag ikke kan købe en ny router under 100 Mbps,
> og det du kræver af den er 10 Mbps, så det burde ikke være nogen problem.

At den har et 100 mbit interface er ikke det samme som den kan trække 10mbit under fx
bittorrent med mange forbindelser, det kan fylde RAMen op eller cpuen kan måske ikke
følge med.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-07 10:49

On Sun, 18 Mar 2007 09:54:02 +0100, Bent Nielsen <postmaster@x2000.dk>
wrote:

>Hvilken af de små prisbillige router vil kunne klare at have fuld load
>på en ADSL 10240/1024 kb/s

Jeg vil umidelbart tro de fleste routere kan klare den hastighed...

Der har ganske vist været en del snak i gruppen omkring routere der
får åndenød ved højere hastigehder, men jeg har en fornemmelse af at
der er en del fejl-40 i de indlæg...

Selv kører jeg i øjeblikket på en symmetrisk 5 Mbit linie hvor der i
perioder kører tung bittorrent trafik der udnytter båndbredden fuldt
ud i begge retninger. Jeg har haft 3 forskellige routere på den linie:
en DLink DI-604, en Belkin F5D7230 samt en LevelOne WBR-3405TX og
ingen af disse har givet problemer...

<mlr>

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 11:15

On Sun, 18 Mar 2007 10:48:58 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Der har ganske vist været en del snak i gruppen omkring routere der
> får åndenød ved højere hastigehder, men jeg har en fornemmelse af at

Tro mig det har intet med fejl40 at gøre, iøvrigt en ret arrogant holdning,
er du et eller andet orakel siden du er 100% sikker.

> [...]
> ud i begge retninger. Jeg har haft 3 forskellige routere på den linie:
> en DLink DI-604, en Belkin F5D7230 samt en LevelOne WBR-3405TX og

Så kan jeg kun konkludere at du ikke bruger din linie 100%, jeg bruger min
til P2P og netspil/hoster gameserver, og jo DL-604 har STORE problemer med
at følge med.

Men bruger du kun linien til at surfe/email og evt. hente en enkelt stor
fil fra tid til anden så er selve routeren helt uden betydning, bruger du
derimod din linie til lidt andet er valget af router ret vigtigt, det er
antallet af åbne forbindelser som routeren evner at styrer der er
interessant, DGL-4100 magter 2200+ hvor DL-604 får åndenød ved ganske få.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-07 11:41

On Sun, 18 Mar 2007 11:15:11 +0100, "P.L." <Not@Valid.invalid> wrote:

>Så kan jeg kun konkludere at du ikke bruger din linie 100%, jeg bruger min
>til P2P og netspil/hoster gameserver, og jo DL-604 har STORE problemer med
>at følge med.

Jeg kan garantere for at bittorrent åbner en syndflod af forbindelser
og bruger linien 100 % !

Anyway: DLink har markedsført DI-604 en længere årrække. Udseende og
webinterface har været rimeligt stationært, men indvendigt er
hardwaren løbende opgraderet / ændret. Min DI-604 er hardware version
F3G købt omkring juletid, og den giver ikke mig problemer. Men hvis
din er en ældre model, kan den såmæn godt have en helt anden
ydelsesprofil...

Og så er min forbindelse selvfølgelig kun 5 MBit. Det kan da godt være
jeg får en anden opfattelse når jeg i nær fremtid opgraderer til en 40
MBit symmetrisk linie

<mlr>

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 11:53

On Sun, 18 Mar 2007 11:41:25 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Jeg kan garantere for at bittorrent åbner en syndflod af forbindelser
> og bruger linien 100 % !

Det er jo så også kun 5Mbit.

> [...]
> F3G købt omkring juletid, og den giver ikke mig problemer. Men hvis
> din er en ældre model, kan den såmæn godt have en helt anden

Min gamle DL-604 er også F3G og det er selve processoren i routeren der er
problemet, DL-604 magter ikke en brøkdel af de forbindelser som DGL-4100
magter.

> Og så er min forbindelse selvfølgelig kun 5 MBit. Det kan da godt være
> jeg får en anden opfattelse når jeg i nær fremtid opgraderer til en 40
> MBit symmetrisk linie

Prøv med 10Mbit og du vil se hvad det drejer sig om

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-07 12:13

On Sun, 18 Mar 2007 11:52:50 +0100, "P.L." <Not@Valid.invalid> wrote:

>Det er jo så også kun 5Mbit.

Men en symmetrisk 5 MBit forbindelse, det giver nogenlunde samme
belastning af routeren som trådens 10/1 MBits ....

>Prøv med 10Mbit og du vil se hvad det drejer sig om

Jeg overvejer at lave en regulær testopsætning for at få et objektivt
mål for hvor mange data / forbindelser en simpel DI-604 kan håndtere.

Spørgsmålet er bare hvor jeg finder passende test software ?!

<mlr>

Fra : NoOne

Dato : 19-03-07 12:24

On Sun, 18 Mar 2007 12:12:32 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
>mål for hvor mange data / forbindelser en simpel DI-604 kan håndtere.
>
>Spørgsmålet er bare hvor jeg finder passende test software ?!

Cisco har et commando testværktøj

http://www.cisco.com/warp/public/471/ttcp.html

RaZoR :)

Fra : NoOne

Dato : 19-03-07 12:36

<michael@invalid> wrote:

> [...]
>
>Jeg overvejer at lave en regulær testopsætning for at få et objektivt
>mål for hvor mange data / forbindelser en simpel DI-604 kan håndtere.

hmm .... den kan nok sagtent håndterer en 10/1 linie når man snakker
http og ftp downloads men den kommer nok til kort i forbindelse med
P2P og gaming .... som kræver mange connections ... jeg har selv haft
en router (SPA2100 - router/VoIP) som ikke kunne håndtere mange
connections ... når der kom over 200 connections genstartede den ca
hvert 20-30 min ;);) ... så den er blevet skiftet til en
"gaming-router" som kan håndtere mange connections ;);)

RaZoR :)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-07 12:51

Michael Rasmussen <michael@invalid> crashed Echelon writing

http://www.ixiacom.com/products/ixchariot/

--
Bjarke Andersen

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 11:19

On Sun, 18 Mar 2007 10:48:58 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Selv kører jeg i øjeblikket på en symmetrisk 5 Mbit

Ja 5Mbit håndtere DL-604 OK, men manden spurgte til en 10Mbit, jeg har haft
en 5Mbit på min "gamle" dl-604 kørte fint, men da jeg opgraderede til 8Mbit
kom problemerne og de blev ikke mindre da jeg fik 10Mbit.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 11:23

On Sun, 18 Mar 2007 10:48:58 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Jeg vil umidelbart tro de fleste routere kan klare den hastighed...

Altså du har ikke nogen erfaring med det, tro er ikke altid nok.

BTW.
Jeg delte mit svar op i 3 dele for at gøre det lettere at fordøje.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-07 09:11

> Der har ganske vist været en del snak i gruppen omkring routere der
> får åndenød ved højere hastigehder, men jeg har en fornemmelse af at
> der er en del fejl-40 i de indlæg...

En lille test

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/27267/51/

og en lille oversigt over andre routere som er testet.

http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-07 20:35

On 19 Mar 2007 08:10:37 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>En lille test
>
>http://www.smallnetbuilder.com/content/view/27267/51/
>
>og en lille oversigt over andre routere som er testet.
>
>http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156

Interessante tests - Selv om jeg ikke helt kan gennemskue tallene: De
fleste routere kan åbenbart kun håndtere 32 - 64 simultane
forbindelser. De allerbedste som f.eks DLink DLG-4300 kan klare op til
180...

Kan de tal virkelig passe ?!?!

En netstat på min linux server viser at den aktuelt har 138 åbne
forbindelser ud-af-huset (bittorrent der 'deler' et par linux
distro'er). Samtidig kan jeg høre at ungerne spiller over nettet i den
anden ende af huset. Og det sker alt sammen over en billig LevelOne
WBR-3405TX bredbånsrouter.

Min LevelOne router er åbenbart et rigtig godt køb ?!

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-03-07 21:53

> [...]
> fleste routere kan åbenbart kun håndtere 32 - 64 simultane
> forbindelser. De allerbedste som f.eks DLink DLG-4300 kan klare op til

Mhmmm det tal kan vist ikke helt passe, da min DLG-4300 snildt har klaret
600 connections.

Godt nok et firmas reklame for egen produkt, men alligel sjov læsning.
Desværre virker linket til test toolet ikke.
http://www.tp-link.com/news/shownews.asp?id=8

--
Bjarke Andersen

Fra : NoOne

Dato : 19-03-07 23:27

On 19 Mar 2007 20:52:33 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Michael Rasmussen <michael@invalid> crashed Echelon writing

>Mhmmm det tal kan vist ikke helt passe, da min DLG-4300 snildt har klaret
>600 connections.

jeg har også haft mere end de 180 connections kørende gennem den ...
også de der 600 - 800 connections ... og den kørte bare som den skulle
;) .... og en har haft 2200+ kørende igennem den ;)

RaZoR :)

Fra : NoOne

Dato : 21-03-07 10:39

On Mon, 19 Mar 2007 23:26:50 +0100, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> [...]

jeg har lige lavet en test med 2 pc'er som kørte BitTorrent

brugte NETSTAT -S til at se antallet af aktive connections på hver pc

her er resultater

PC 1

TCP Statistics

Active Opens = 1678
Passive Opens = 597
Failed Connection Attempts = 970
Reset Connections = 176
Current Connections = 473
Segments Received = 217112
Segments Sent = 161754
Segments Retransmitted = 6953

PC 2

TCP Statistics

Active Opens = 1200
Passive Opens = 597
Failed Connection Attempts = 651
Reset Connections = 130
Current Connections = 611
Segments Received = 197826
Segments Sent = 132567
Segments Retransmitted = 4536

ialt : 1084 connections ;););)

RaZoR :)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-03-07 11:35

Bent Nielsen wrote:
> Hvilken af de små prisbillige router vil kunne klare at have fuld load
> på en ADSL 10240/1024 kb/s

Det burde de fleste kunne klare.

Men vær opmærksom på at hvis du kører P2P som f.x. Emule eler
tilsvarende, så vil nogle routere få åndenød og gå ned.

Men det er ikke de 10 mbit der får den til at gå ned, men fordi du åbner
en masse forbindelser på en gang - og jo højere hastighed - jo flere
forbindelser, hvis du bruger standard instillingerne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 11:39

On Sun, 18 Mar 2007 11:34:54 +0100, Jan Vestergaard wrote:

> [...]
> en masse forbindelser på en gang - og jo højere hastighed - jo flere
> forbindelser, hvis du bruger standard instillingerne.

Helt enig.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Jens G

Dato : 18-03-07 11:49

wrote:

> [...]
>
>Behøver ikke at være trådløs. Hvis den er trådløs, så skal det være en
>som overholder de gældende standartet og ikke et eller andet supper XX

Der er en liste over hvad forskellige routere har i throughput her:
http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156

Det er dog meget afhængig af opsætning hvor meget der kan komme
igennem. Kører man trådløst med WPA, samt en hel masse regler sat op,
bliver CPU'en mere belastet og det kan gå ud over hastigheden.

--
Jens G
Jeg har IP telefoni hos http://www.everlove.dk

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 11:59

On Sun, 18 Mar 2007 11:48:58 +0100, Jens G wrote:

> [...]
> igennem. Kører man trådløst med WPA, samt en hel masse regler sat op,
> bliver CPU'en mere belastet og det kan gå ud over hastigheden.

Det er en rigtig god side, den sætter nogle størrelser på hvad de
forskellige routere magter.

604 er jo et godt stykke nede og DGL-4300/4100 har jo en glimrende
placering

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-07 12:24

On Sun, 18 Mar 2007 11:59:00 +0100, "P.L." <Not@Valid.invalid> wrote:

>604 er jo et godt stykke nede og DGL-4300/4100 har jo en glimrende
>placering

Du glemmer lige at det drejer sig om en 5 - 7 år gammel DLink DI-604
version 1 !!!

Jeg gætter på at dagens modeller har en helt anden ydelse

<mlr>

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 12:28

On Sun, 18 Mar 2007 12:24:24 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Du glemmer lige at det drejer sig om en 5 - 7 år gammel DLink DI-604
> version 1 !!!
>
> Jeg gætter på at dagens modeller har en helt anden ydelse

Garanteret ikke noget der flytter den nævneværdigt på skalaen, så det
ændrer ikke billedet.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-07 12:34

On Sun, 18 Mar 2007 12:28:14 +0100, "P.L." <Not@Valid.invalid> wrote:

>Garanteret ikke noget der flytter den nævneværdigt på skalaen, så det
>ændrer ikke billedet.

Du er svært påståelig...

Jeg bliver sgu' nødt til at lave en objektiv test - Om jeg så skal
pjække fra arbejdet de næste dage

<mlr>

Fra : P.L.

Dato : 18-03-07 12:44

On Sun, 18 Mar 2007 12:34:20 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Du er svært påståelig...

Nej, men jeg har erfaring med det, modsat din tro.

> Jeg bliver sgu' nødt til at lave en objektiv test - Om jeg så skal
> pjække fra arbejdet de næste dage

Du spilder din tid.

Hvorfor prøve at lokke manden til at købe en router som han helt sikkert
vil skifte inden for kort tid, hvis han kan undgå den ekstra udgift er det
da en god ting.

--
Det var Jagtvej 69, nu mangler vi bare Christiania.

Fra : Svend

Dato : 19-03-07 07:20

Michael Rasmussen skrev:

> Du er svært påståelig...

Hvem er påståelig ?

--
Svend

Fra : NoOne

Dato : 18-03-07 12:17

wrote:

> [...]
>
>Behøver ikke at være trådløs. Hvis den er trådløs, så skal det være en
>som overholder de gældende standartet og ikke et eller andet supper XX

kig fx her :

http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156

P2P routere :

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/25840/55/