ÆØÅ problem med tekst fra database ?
Fra : Simon [2610]

Dato : 18-03-07 13:13

Hej,
Jeg sidder og laver et lille website, og i den forbindelse bruger jeg mysql,
apache og php.
Jeg har indtastet noget tekst i en tabel i databasen, og når jeg bruger
mysqls kommando prompt
ser æøå korrekt ud i resultaterne, men når jeg ser på noget output fra en af
mine php sider bliver
æøå til firkanter.. jeg har prøvet at søge lidt rundt på google uden det
store held, men løsningen er sikkert simpel..

jeg har sat tegnsættet på min side til utf-8, og har jeg bare skrevet
tegnene ud med en echo "æøå" i php, vises de også korrekt.

hvad gør jeg galt her ?

mange tak
mvh.Simon

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 16:17

> jeg har sat tegnsættet på min side til utf-8, og har jeg bare skrevet
> tegnene ud med en echo "æøå" i php, vises de også korrekt.

Uden at være 100% sikker skal tegnsættet så ikke være ISO-8859-1 ??

Mvh
Morten

Fra : Simon [2610]

Dato : 18-03-07 17:11

> Uden at være 100% sikker skal tegnsættet så ikke være ISO-8859-1 ??

Hej,
Har lige prøvet at ændre det, det gjorde desværre ingen forskel...
Det er i forbindelse med noget ajax kode, så selve php siden og siden som
det blir defineret på, er ikke den samme.. men det burde vel være
gennemsigtigt for browseren, eller hvad ? og hvis ikke hvad gør man så ?

Mvh.SImon

Fra : Simon [2610]

Dato : 18-03-07 17:28

Jeg skulle lige lave et databasedump, og brugte følgende kommando:

"mysqldump -h localhost -u root -p database > out.sql"

her kom teksten også ud med < istedet for ø når man læser den resulterende
fil, out.sql, nu er forviringen total... hvad gør jeg galt :(
-Simon

Fra : Simon [2610]

Dato : 18-03-07 17:39

Jeg prøver at poste i dk.edb.database også... måske er det mysql der
stritter imod :/
-Simon

Fra : Simon [2610]

Dato : 20-03-07 12:18

Jeg fik løst problemet, det var når jeg indsatte data via mysql prompten at
de ikke blev vist korrekt på min php sider... jeg har ikke undersøgt hvorfor
dog, men hvis der er nogen der ved det er de da velkomne t ilat dele :)
Mvh.Simon