mærkelig fejl i timestampberegning
Fra : Knud Haugmark

Dato : 18-03-07 08:33

Når jeg subtraherer to timestamps fra hinanden og putter dem ind i date()
funktionen, får jeg et forkert resultat, nemlig en time for meget. For at få
det rigtige resultat skal jeg 3600 fra resultatet.
Hvad er grunden til det?

$timediff = $row_timestamps['timestampend'] -
$row_timestamps['timestampstart'];

echo date('H:i', $timediff-3600);

Knud

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-03-07 10:48

"Knud Haugmark" <knud@haugmark.dk> skrev Sun, 18 Mar 2007 08:33:13 +0100
> [...]
>funktionen, får jeg et forkert resultat, nemlig en time for meget. For at få
>det rigtige resultat skal jeg 3600 fra resultatet.

Sommertid.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-07 16:19

> [...]
> få det rigtige resultat skal jeg 3600 fra resultatet.
> Hvad er grunden til det?
>
> $timediff = $row_timestamps['timestampend'] -

Som Arne skriver, mon ikke det er sommertiden der driller, CET er jo minus
en time..
Og lige nu har vi sat vores ure en time tilbage..

Mvh
Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 18-03-07 16:36

Morten Juel skrev:

> Som Arne skriver, mon ikke det er sommertiden der driller, CET er jo minus
> en time..
> Og lige nu har vi sat vores ure en time tilbage..

Hmtjaeh. Jeg tror problemet ligger et andet sted, med mindre disse
timestamps kommer fra to forskellige kilder. Ellers vil de jo begge gå
en time forkert, hvilket jo bliver udlignet når man trækker dem fra
hinanden.

Mvh. Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-03-07 18:21

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> skrev Sun, 18 Mar 2007 16:35:30
+0100

> [...]
>timestamps kommer fra to forskellige kilder. Ellers vil de jo begge gå
>en time forkert, hvilket jo bliver udlignet når man trækker dem fra

Det kommer da an på hvorlænge der er mellem de to datoer.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Michael Zedeler

Dato : 18-03-07 18:39

Arne Feldborg skrev:
> Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> skrev Sun, 18 Mar 2007 16:35:30
> +0100

> Det kommer da an på hvorlænge der er mellem de to datoer.

Det er selvfølgelig også en mulighed. Så skal de ligge på hver deres
side af skiftet imellem vinter- og sommertid og man skal have noget
knækket kode et sted, som ikke håndterer sommer/vintertid korrekt.

Mvh. Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-03-07 08:21

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> skrev Sun, 18 Mar 2007 18:38:33
+0100

>Det er selvfølgelig også en mulighed. Så skal de ligge på hver deres
>side af skiftet imellem vinter- og sommertid og man skal have noget
>knækket kode et sted, som ikke håndterer sommer/vintertid korrekt.

Det er da nok, at den første betingelse er opfyldt.

Hvis man beregner afstanden i hele timer mellem den 1 august kl 15.00 og
den 1 november kl 15.00 vil man nødvendigvis ende op med et tal der ikke
er deleligt med 24.

Det mener jeg ikke kan siges at være en fejl.?

En anden mulighed i det konkrete tilfælde er naturligvis, at det ene tal
er dansk normaltid og at det andet tal er dansk sommertid. Og så kan man
vel godt begynde at snakke om uhensigtsmæssig kode.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/