Valg af MB?? EPoX EP-8K7A+ eller Gigabyte ~
Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 02-07-01 02:59

Jeg har tænkt mig, at opgradere min PC med CPU, motherboard, et par
harddiske og RAM-hukommelse.

Det allersværeste er: Hvilket MB, skal jeg købe? Jeg har kigget lidt på
disse 2 fra henholdvis EPoX og Gigabyte:
(1) EPoX: EP-8K7A+, Socket A / AMD 761 / 6PCI-1AGP / IDE100 RAID
(2) Gigabyte: GA-7DXR, Socket A / AMD 761 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE100 RAID

Spørgsmålet er altså derfor: Hvilket af ovennævnte MB's bør jeg købe så det
bare spiller med nedenstående konfiguration. Grunden til, at jeg spørger er,
at jeg ved at det IKKE er altid forskellige hardwarenheder er lige
kompatible med hinanden.

CPU: AMD TB 1400 Mhz Socket A / FSB 266MHz
RAM: Crucial 2x256 MB DDR-SDRAM PC2100
Harddiske: 2xIBM DeskStar 60GXP 40GB 2MB / 8,5ms / 7200RPM / IDE100
Kabinet: NoiseControl ATX miditower m. 330 W Papst PSU+Silverado50
VGA: ATI 256 Radeon m. 32 MB DDR RAM
CD-brænder: LiteOn, CD-RW 12/10/32X IDE Kit
DVD: Pioneer DVD-105S Slot-In
Lydkort: Sondblaster live 1024
Tastatur: USB IBM-keyboard
Mus: Logitech Mouseman Optical (USB)
Monitor: Sony G420 19"
Printer: HP Laserjet 1200
Scanner: Canon CanoScan N656U, Flatbed / 600x1200dpi / 42bit / USB

Meningen er, at systemet skal køre med RAID 0 for hurtig en ydelse.

Er der nogen med indvendinger eller kommentarer, herunder om kvaliteten på
de onboard RAID-enheder, så lad skriv liiige et par ord.......TAK

Med venlige hilsener fra
Zulfqar

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 02-07-01 07:27

On Mon, 2 Jul 2001 03:58:42 +0200, "Zulfqar Ali Ahmad"
<a1awan@hotmail.com> wrote:

Uanset hvad du beslutter dig for så fingrene langt væk fra bundkort
med VIA's 686B chip da du ikke får andet end problemer ud af det.

Fra : U. Callesen

Dato : 02-07-01 09:03

Det må jeg desværre give Svend ret i - har selv et Epox 8k7a+ - og er ved at
udskifte mit SBlive kort 8(

Fra : Svend Tveskæg

Dato : 02-07-01 11:32

On Mon, 2 Jul 2001 10:03:08 +0200, "U. Callesen" <usc@mail.dk> wrote:

>Det må jeg desværre give Svend ret i - har selv et Epox 8k7a+ - og er ved at
>udskifte mit SBlive kort 8(

Nemlig, jeg får mit Asus A7A266 leveret idag, kører med ALi Magik 1641
chipset, regner med at det er mere stabilt end mit 686B baseret
KT7A-Raid.

Måtte punge op med en ekstra tusse for en Raid controller da det det
ikke kan undværes når først det er prøvet.

Det mest utrolige er at hardware fabrikanterne ikke kan finde ud af at
løse problemet men istedet begynder at pege fingre efter hinanden med
kunderne som de store tabere.

Der går meget lang tid før jeg igen vil købe en VIA baseret løsning,
det er helt tydeligt at de ikke tester en skid. Det data corrupt
problem hvor data korumperes når der kopieres over 200mb fra en IDE
controller til en anden kunne man have afsløret ved en ganske
almindelig CD kopiering.

Fra : DaWizeGuy

Dato : 02-07-01 12:28

"U. Callesen" <usc@mail.dk> wrote in message
> Det må jeg desværre give Svend ret i - har selv et Epox 8k7a+ - og er ved
at
> udskifte mit SBlive kort 8(

Problemet med Soundblaster Live! er, at det er meget sensitivt overfor PCI
Delayed Transaction. Delayed Transaction er per default slået til med Athlon
processorer, og det gør systemet ustabililt. De typiske symptomer er, at
systemet fryser i spil med en høj hyletone samtidig med at harddisk LED
blinker. Jeg havde slev dette problem med mit Asus A7V133, men efter jeg
flashede til nyeste bios og slog Delayed Transaction og PCI Master Read
Cache fra i bios, har mit Soundblaster Live! 5.1 virket upåklageligt.

Hvis ikke det hjælper, så har jeg et Hercules Game Theater XP til salg på
www.qxl.dk

---
Mvh. Anders

Fra : raven

Dato : 02-07-01 13:55

On Mon, 02 Jul 2001 08:27:03 +0200, Svend Tveskæg
<tveskaeg@trashcan.dk> wrote:

> [...]
>
>Uanset hvad du beslutter dig for så fingrene langt væk fra bundkort
>med VIA's 686B chip da du ikke får andet end problemer ud af det.

Kan man ikke bare sige, at Creative SBlive gør livet vanskeligere.
Frem for at sige at en hel chipset serie er defekt.

Tja, jeg bruger jo Winfast 3D lydkort. Hoontech og Terratech er der
også.

Endelig har GigaByte GA-7DXR creative lydkort på bundkortet, så mon
ikke de garanterer for, at det fungerer sammen med. Skulle have en
udmærket kvalitet, i modsætning til de fleste andre onboard lydkort.
Iwill KK266 skulle også have et fremragende onboard lydkort.

hilsen

John