MS Windows
briani 27239
Flashboot af windows
Fra : JH

Dato : 16-03-07 12:20

Jeg har set en ide til cf konverter, således at motherboardet tror at ens
flashkort er en harddisk.
Vil dette kunne medføre at man fx på et 2 gb (el 4 gb) kort kan installere
XP og få en superhurtig opstartstid?
Eller skal man have vista for regelret at kunne udnytte dette?
JH

Fra : Rado

Dato : 16-03-07 12:38

On Fri, 16 Mar 2007 12:19:34 +0100, "JH" <jhtet@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>flashkort er en harddisk.
>Vil dette kunne medføre at man fx på et 2 gb (el 4 gb) kort kan installere

Næppe - de fleste (alle?) flashkort er betydeligt langsommere end en
HD.

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 16-03-07 12:41

JH skrev:
> [...]
> XP og få en superhurtig opstartstid?
> Eller skal man have vista for regelret at kunne udnytte dette?

Det burde der ikke være noget galt i. Dog vil du være rigtig glad for at
tilpasse din XP, så logfiler, pagefile og andet der ofte skrives på ikke
skrives på CF-disken, da en sådan kun har et vist antal skrivninger
(mange men alligevæl)

Det er faktsisk sådan du kan lave små terminaler eller styrebokse. Men
jeg vil så anbefale at bruge XP-embedded

/Andreas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-03-07 13:19

"JH" <jhtet@yahoo.dk> crashed Echelon writing

> Vil dette kunne medføre at man fx på et 2 gb (el 4 gb) kort kan
> installere XP og få en superhurtig opstartstid?

Næppe. Et nyere CF kort har en læse tid på 10-15MB/s medens en nyere
midrange harddisk har ca 60MB/s (plus/minus).

Du vil nok hellere få mere ud af de nyere SSD løsninger eller dedikeret ram
kort til PCI bussen med RAM klodser på.

Med SATA2 og med noget god ram skulle man kunne opnå pænt gode
hastigheder, men det koster så osse en del mere.

http://techreport.com/reviews/2006q1/gigabyte-iram/index.x?pg=1

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-03-07 19:28

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Næppe. Et nyere CF kort har en læse tid på 10-15MB/s medens en nyere
> midrange harddisk har ca 60MB/s (plus/minus).

Ja til systembrug er det ikke "sjovt".

Vil dog godt indskyde at det kan finde praktisk anvendelse på andre måder.

Man kan bobbe en xp eller vista dvd ind sådan et kort (og en triditionel usb
pen) , og installere ret så hurtigt. Praktisk på et edbværksted og lignende.

Til en tynd klient kan det også være praktisk at boote direkte fra et
flashkort ind i en rdp/vnc/whatver client. Det er det som rigtigt tynde
klienter gør, men det er også muligt at fixe selv.

Fra : Gearløs

Dato : 19-03-07 15:40

> Man kan bobbe en xp eller vista dvd ind sådan et kort (og en triditionel
> usb pen) .... klip ....

Denne sætning kræver vist en oversættelse?!

-Mathias

Fra : Dorph

Dato : 17-03-07 10:04

> [...]
> XP og få en superhurtig opstartstid?
> Eller skal man have vista for regelret at kunne udnytte dette?

Det kan sagtens lade sig gøre men kun på Vista tror jeg, og langt fra
alle usb-rams er hurtige nok. Men det skulle efter sigende give en
volsom hurtig opstart af vista. Forøvrigt hedder det "readyboost".
Søg lidt på readyboost på google der står en masse om det.