Spore en DHCP server
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-07 23:37

Hey gruppe,

Jeg har overtaget ansvaret for en mindre IT-afdeling og den er ikke specielt
dokumenteret :-/

Jeg har en Windows 2003 server som agerer DHCP-server for alle workstations
på LAN'et.
Dertil findes en VPN-adgang via vores firewall. Denne er ikke DHCP-server

Når jeg kobler op udefra på VPN'en får jeg en IP-adresse som ligger udenfor
det scope Win2003 serveren har, men ellers i samme subnet. Der må være en
boks et sted som giver mig en IP - spørgsmålet er hvordan finder jeg den?
Kan man sniffe sig frem til den?

Grunden til at jeg skal finde den er for at mindske dens scope for at kunne
udvide det interne scope.

mvh
///M

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-03-07 23:42

> boks et sted som giver mig en IP - sprgsmlet er hvordan finder jeg den?
> Kan man sniffe sig frem til den?

Paa client maskinen aabner du en cmd prompt og skriver ipconfig /all
Dette vil give dig ip# på dhcp serveren. Derefter kan du finde mac
adressen og/eller arbejde dig tilbage gennem switche og routere til du
finder det interface denne DHCP server sidder paa.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-07 00:39

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> [...]
> adressen og/eller arbejde dig tilbage gennem switche og routere til du
> finder det interface denne DHCP server sidder paa.

Desværre er det ikke så nemt - her er min ipconfig /all om VPN-adapteren:

PPP adapter <navn>:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : WAN (PPP/SLIP) Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.6.0.210
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.6.0.210

mvh
///M

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-03-07 09:43

"///M" <nomail> crashed Echelon writing

> Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No

Ergo det er ikke en DHCP tildelt adresse.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:06

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> wrote in message
> "///M" <nomail> crashed Echelon writing

> Ergo det er ikke en DHCP tildelt adresse.

Mmmmm - ikke enig. Linien siger godt nok nej, men jeg har omkring et dusin
brugere, ingen kører med fast vpn ip, men vi får en ip fra noget.

Spørgsmålet er stadig: Hvordan sporer jeg den?

mvh
///M

Fra : Ole Thomsen

Dato : 17-03-07 08:47

"///M" <nomail> wrote in message

> [...]
> være en boks et sted som giver mig en IP - spørgsmålet er hvordan finder

Hvilken firewall har du?

Jeg vil gætte på der er et fast allokeret range til VPN sat op i den. Eller
måske en fast adresse pr. VPN-account.

Ole Thomsen

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:03

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message
> Hvilken firewall har du?

Draytek Vigor 3300

> Jeg vil gætte på der er et fast allokeret range til VPN sat op i den.
> Eller måske en fast adresse pr. VPN-account.

Det har jeg checket. Den er sat op til at uddele adresser fra og med
10.6.0.220, Jeg får en adresse mellem 10.6.0.200 og 10.6.0.210.
Måske den siger ét men gør noget andet? Det var derfor jeg gerne ville have
et værktøj til at spore den.... for at være sikker.

mvh
///M

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-07 10:08

"///M" <nomail> wrote in message
> Der må være en boks et sted som giver mig en IP - spørgsmålet er hvordan
> finder jeg den? Kan man sniffe sig frem til den?

Hey - opdatering. Ved at kigge på vpn klienten (windows xp's) kan jeg under
fanen "Details" se en information der hedder:

Server IP Address: 10.6.0.254

Jeg tror jeg har fundet den. Man kan pinge den, men længere er jeg ikke
nået.

mvh
///M

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 19-03-07 19:18

///M wrote:
> [...]
>
> Server IP Address: 10.6.0.254
>
> Jeg tror jeg har fundet den. Man kan pinge den, men længere er jeg ikke

Måske kan Look@LAN fra www.lookatlan.com hjælpe dig til at spore den ?

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar