En god ide..
Fra : BT

Dato : 15-03-07 23:09

Hej alle sammen..

Jeg har fået det, som jeg selv mener, er en god ide..
Men da det kræver hjælpe udefra bliver jeg nødt til at få hjælp udefra.
Derved støder jeg jo på problemer som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal
takle..

Jeg vil gerne sikre mig at min ide ikke bliver hugget af andre.
Samtidigt er jeg jo nødt til at fortælle lidt om det, til dem som skal
hjælpe mig med ideen..

Er der nogen som kan komme med ideer til hvordan jeg takler den situation
bedst muligt

/Brian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 15-03-07 23:43

BT wrote:
> Hej alle sammen..
>
> Jeg har fået det, som jeg selv mener, er en god ide..

tillykke. men realistisk set er der sikkert andre som har fået samme
ide, måske eller måske ikke har de forsøgt at gøre noget ved det.

Har du nogle konkurenter til din ide?

> Men da det kræver hjælpe udefra bliver jeg nødt til at få hjælp udefra.
> Derved støder jeg jo på problemer som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal
> takle..

Hvilken slags hjælp taler du om her?

> Jeg vil gerne sikre mig at min ide ikke bliver hugget af andre.
> Samtidigt er jeg jo nødt til at fortælle lidt om det, til dem som skal
> hjælpe mig med ideen..

Det er rigtig svært, specielt fordi de har måske selv fået tilsvarende
ideer før du kom med den ide som du mener er din egen.

> Er der nogen som kan komme med ideer til hvordan jeg takler den situation
> bedst muligt

Stol på de folk du kontakter.

Fra : BT

Dato : 16-03-07 10:57

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er rigtig svært, specielt fordi de har måske selv fået tilsvarende
> ideer før du kom med den ide som du mener er din egen.

Af konkurenter lige nu, er der ikke nogen. Men alle dem som kan lave
hjemmesider med database indhold kan faktisk snuppe min ide, og lave den som
deres, eller sælger ideen videre.
Den hjælp som jeg har behov for, at selve programmeringen af siden. Jeg ved
hvad det skal indeholde og den færdige design er så godt som på plads.

Det er selvfølgelig et "must" at den man arbejder sammen med, er til at
stole på. Og det hjælpe ikke nogen af parterne hvis der er for meget
mistillid mellem dem.

Jeg har nu lagt natten igennem og tænkt lidt over det. Og det har udløst et
andet spørgsmål.
Hvis der bliver skrevet en tavshedserkæring, eller lign. Hvor godt holder
det.
Og i givet fald. Hvad skal der stå for at sikre lige mine ide..

/Brian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-03-07 11:15

BT wrote:
> [...]
>
> Af konkurenter lige nu, er der ikke nogen. Men alle dem som kan lave
> hjemmesider med database indhold kan faktisk snuppe min ide, og lave den som

well, det tegner altså ikke helt vildt godt, for som regel er der ikke
penge i lortet hvis der ikke er nogle konkurrenter.

> Den hjælp som jeg har behov for, at selve programmeringen af siden. Jeg ved
> hvad det skal indeholde og den færdige design er så godt som på plads.

Så hyr en programmør til at lave det, og lav en klausul om at
programøren ikke må lave det samme for sig selv, eller for andre
(inden for en overskuelig årrække). Husk at som regel vil samarbejds
partnere have extra penge for tingene hvis du pålægger dem klausuler.

> [...]
> andet spørgsmål.
> Hvis der bliver skrevet en tavshedserkæring, eller lign. Hvor godt holder

Problemet er at ingen vil underskrive en tavshedserklæring før de ved
hvad de ikke må tale om...

Men du burde kunne lave en som siger at de ikke må fortælle hvad de
har lavet for dig, eller være konkurrenter med dig.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 16-03-07 22:13

BT skrev:
> [...]
>
> Det er selvfølgelig et "must" at den man arbejder sammen med, er til at
> stole på. Og det hjælpe ikke nogen af parterne hvis der er for meget

Der har du fat i en vigtig pointe - hvis det første, du gør, er at
stikke en tavshedserklæring på 17 sider op i næsen på dine kommende
samarbejdspartnere, har du gødet jorden så problemerne kan slå rod og
brede sig.

Glem alt det med at din idé bliver stjålet og se at komme i gang med at
realisere den. Der er så mange gode idéer derude og alt for få hænder
til at realisere dem, så i din situation ville jeg snarere være bekymret
for det modsatte - at ingen interesserer sig for din idé og dermed ikke
vil investere i den. Dette er i særdeleshed aktuelt nu hvor vi har
rekordhøj beskæftigelse.

Så læg bekymringerne på hylden og kom ud af røret.

Til gengæld vil jeg så anbefale at du bruger noget tid på at lave en god
samarbejdsaftale med den eller de personer, du måtte starte projektet
sammen med.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-03-07 12:04

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en tavshedserklæring på 17 sider op i næsen på dine kommende
> samarbejdspartnere, har du gødet jorden så problemerne kan slå rod og

Sikke dog noget vrøvl. Så har man derimod aftalt spillereglerne på forhånd
(fuldstændig lige som når man laver en I/S-kontrakt med sine
medinteressenter).
Hvis man arbejder med udvikling af projekter, er det en helt naturlig ting
at man underskriver en tavshedserklæring før man begynder at tale konkret.
Jeg har selv gjort det flere gange.

Der er netop alt mulig risiko for at blive uenige senere i forløbet, hvis
man ikke fra start får skrevet noget ned på papir. Problemerne opstår først
når aftalerne er uklare eller slet ikke eksisterer.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 17-03-07 16:33

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> at man underskriver en tavshedserklæring før man begynder at tale konkret.

Jeg har også skrevet under på et hav af tavshedserklæringer. De er
totalt ubrugelige i praksis og tjener kun til at indikere at man ikke
stoler på hinanden.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-03-07 10:39

> Jeg har også skrevet under på et hav af tavshedserklæringer. De er totalt
> ubrugelige i praksis og tjener kun til at indikere at man ikke stoler på
> hinanden.

Det er så din holdning, som du har lov til at have (føler du også at det er
et udtryk for at din bank ikke stoler på dig, hver gang du skal skrive under
på en aftale?).
Både "Patent- og Varemærkevarestyrelsen" og "Teknologisk Institut" er af en
anden holdning og de stiller tilmed skabeloner til formålet til rådighed:

http://www.dkpto.dk/blanketter/diverse/14_3_hemmeligholdelsesaftale.pdf
http://www.tekinno.dk/_root/media/22588%5FHemmeligholdelsesaftale%2C%20dansk4.doc

Husk dog i den forbindelse at en aftale udarbejdet på en standart skabelon
aldrig er så god som en individuel aftale udarbejdet af en advokat, men jeg
vil til enhver tid hævde at det er bedre end slet ikke at lave en aftale.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 18-03-07 13:18

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> et udtryk for at din bank ikke stoler på dig, hver gang du skal skrive under

Nej. Situationen er også en anden.

> [...]
> anden holdning og de stiller tilmed skabeloner til formålet til rådighed:

Det er meget fint. Man kan bare ikke bruge den slags aftaler til noget,
med mindre man bruger dem helt rigtigt. Aftalen fra Patent- og
Varemærkestyrelsen indeholder en forteglense over udleveret materiale,
hvilket er fint nok. Så skal man bare være klar over at det kun er det
udleverede materiale, der er omfattet af aftalen, hvilket i praksis
betyder at oplysninger man videregiver på møder eller via dokumenter der
ikke optræder på listen, ikke er omfattet af aftalen.

Den slags er meget svært at forvalte korrekt og er i mine øjne spild af tid.

> [...]
> vil til enhver tid hævde at det er bedre end slet ikke at lave en aftale.

Det er klart at det altid er nemmere at diskutere med folk, når man
konsekvent ser bort fra de passager, der ikke tjener til at understøtte
at modparten tager fejl. Gider du lige at læse HELE mit indlæg igen og
vågne op?

Jeg lægger jo netop vægt på at man - når man har fundet den rette
konstellation - skal lave en ordentlig aftale.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-03-07 23:11

> [...]
> modparten tager fejl. Gider du lige at læse HELE mit indlæg igen og vågne

Jer er vågen og har skam læst HELE dine indlæg, og kan kun ryste på hovet af
dit vrøvl.
Du kan da ikke alvorligt mene at man går igang med at lave en
samarbejdsaftale med en evt. kommende samarbejdspartner uden FØRST at have
fortalt ham om hvad det hele går ud på? Du kan selvfølgelig vælge at
udlevere hele din ide uden at sikre dig på nogen måde, det er jo det du
anbefaler, men så risikerer du også at en anden virksomhed løber med din ide
(og det er sket i ganske mange tilfælde).
Jeg håber ikke der er nogen, der følger dine anbefalinger om ikke at lave en
hemmeligholdelsesaftale før de udleverer en ide til en anden virksomhed. En
samarbejdsaftale er først noget man laver senere i forløbet.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-03-07 23:53

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> hemmeligholdelsesaftale før de udleverer en ide til en anden virksomhed. En
> samarbejdsaftale er først noget man laver senere i forløbet.

Du kan da ikke forvente at nogen som helst virksomhed vil underskrive
en tavsheds erklæring uden at vide hvad de skal holde kæft om.

"hermed aftales det at firma B ikke må fortælle nogen eller lave noget
tilsvarende af det som firma A fortæller lige så snart firma B har
underskrevet tavshedserklæringen."

Så ved man jo ikke hvad man skriver under på. Hvad nu hvis firma A
tilfældigvis vil fortælle dig noget som du selv går og arbejder på.

Derfor bliver man nødt til at stole på dem, så fortælle dem det, og
derefter kan man skrive under på en tavsheds erklæring.

JonB

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-03-07 00:11

--- klip ----

> Så ved man jo ikke hvad man skriver under på. Hvad nu hvis firma A
> tilfældigvis vil fortælle dig noget som du selv går og arbejder på.

Du har ret i at det kan være en ulempe ved hemmeligholdelsesaftaler, men det
må den enkelte virksomhed jo gøre op med sig selv. Risikoen ved ikke at
ville skrive under på en hemmeligholdelsesaftaler er at den gode ide havner
hos konkurrenten.

> Derfor bliver man nødt til at stole på dem, så fortælle dem det, og
> derefter kan man skrive under på en tavsheds erklæring.

Ville du selv gøre sådan, hvis du havde en god ide?
Der er masser af eksempler på at en stor virksomhed i den situation har
takket nej til ideen, hvorefter de sjovt nok kort tid efter lancere et
produkt, der netop bygger på den ide de ikke var interesseret i.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-03-07 08:10

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> ville skrive under på en hemmeligholdelsesaftaler er at den gode ide havner

Jamen hvad ville du gøre hvis din virksomhed arbejdede på noget og så
kommer der denne her person som har en god ide, men som du ikke må
høre om før du har skrevet under. Desværrer viser ideen at være noget
som du allerede arbejder på. Hvad gør du så? Du har jo lige, uden at
vide det, skrevet under på at du ikke vil lave det samme.

> [...]
> takket nej til ideen, hvorefter de sjovt nok kort tid efter lancere et
> produkt, der netop bygger på den ide de ikke var interesseret i.

Der er også masser exempler på at forskellige folk har fået den samme
ide stort set samtidig, tilfældigvis var der bare en som nåede patent
kontoret først. Telefoner er et oplagt exempel. Et andet er fly. Der
er indtil flere forskellige folk over hele verden som har forsøgt at
bygge fly. Måske kom wright brødrerne først, måske gjorde de ikke.

JonB

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-03-07 09:09

> [...]
> indtil flere forskellige folk over hele verden som har forsøgt at bygge
> fly. Måske kom wright brødrerne først, måske gjorde de ikke.

Vi bliver ikke enige. Jeg mener det er direkte tåbeligt at stole blindt på
folk og fremlægge hele sin ide ude at beskytte den på nogen måde.
Jeg vil blot endnu en gang opfordre andre læsere af dette forum, som måske
skal ud op præsentere deres gode ide, til læse Teknologisk Instituts artikel
om "Hemmeligholdelsesaftale". Den kommer også omkring den problemstilling du
bringer på banen og fortæller om et par alternative muligheder for
beskyttelse af en ide.
Bemærk indledningen:

"En hemmeligholdelsesaftale bør altid være skriftlig, således at du aldrig
baserer dig på mundtlige løfter, de såkaldte gentleman agreements."
Jeg tror Teknologisk Institut har en del erfaring inden for netop det område

Michael´s holdning om at man bare skal stole blindt på folk, og at en
hemmeligholdelsesaftale er værdiløs og kun skaber mistillid, er det rene
vrøvl. Skaber en hemmeligholdelsesaftale mistillid er der tale om en
særdeles uprofessionel partner, som ikke er vandt til at arbejde med nye
ideer. Han vil nok også før eller siden opleve at blive skuffet over dem han
stolede ubetinget på.

Fra : Dolph

Dato : 20-03-07 13:55

Jon hvis du får en god ide må du endelig sige til hvis du mangler en
samarbejdspartner

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-03-07 11:08

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
>
> "hermed aftales det at firma B ikke må fortælle nogen eller lave noget
> tilsvarende af det som firma A fortæller lige så snart firma B har

Og sådan lyder alle aftaler som fortrolighed?

> [...]
>

> Derfor bliver man nødt til at stole på dem, så fortælle dem det, og
> derefter kan man skrive under på en tavsheds erklæring.

Din fejl ligger i at du ikke tror at andre mennesker kan formulere sig
mere intelligent og hensigtmæssigt end dig selv.

Fortrolighedsaftaler går naturligvis på at det ikke for parterne er
tilladt at viderebringe for 3. person det (og kun det) man har drøftet i
samråd. Hvad parterne ellers har liggende i deres respektive
udviklingsafdelinger er naturligvis ikke indholdt i en sådan
formulering. Det drejer sig naturligvis ikke om en generel begrænsning
af idéer og teknoligi på et helt område. Derfor, har den anden part
allerede samme idé betyder det intet for aftalen, som du misforstået går
rundt og tror.
Fortrolighedsaftaler bliver brugt i flæng og højtbetalte advokater
bruger anselige mængder tid på at lave dem. Det havde man jo nok ikke
hvis virkeligheden var som du går og påstår.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-03-07 20:34

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Du kan da ikke alvorligt mene at man går igang med at lave en
> samarbejdsaftale med en evt. kommende samarbejdspartner uden FØRST at have

Nej. Selvfølgelig ikke. Først snakker man sammen. UDEN
hemmeligholdelsesklausuler. Når man ahr fundet ud af at kemien og alt
det andet er på plads, så laver man en aftale.

> [...]
> anbefaler, men så risikerer du også at en anden virksomhed løber med din ide
> (og det er sket i ganske mange tilfælde).

Ja. Man risikerer at nogen løber med en idé. Hvis idéen er helt
fabelagtigt god og fuldstændigt revolutionerende, kan jeg til nød godt
se idéen (høhø, fik du den?) i at insistere på en
hemmeligholdelsesaftale, men i langt de fleste situationer hvor jeg har
været den part, der har skrevet under for at beskytte en eller anden
"fantastisk" idé, har det været temmelig uoriginalt.

Samtidig mener jeg at der er et principielt problem i at insistere på at
eje en idé. Idéer kan ikke ejes. De kan udvikles.

> Jeg håber ikke der er nogen, der følger dine anbefalinger om ikke at lave en
> hemmeligholdelsesaftale før de udleverer en ide til en anden virksomhed. En
> samarbejdsaftale er først noget man laver senere i forløbet.

Det skal du da være velkommen til. Jeg håber at folk ser i øjnene at
idéer er meget lidt værd når de står alene. Jeg har i min karriere som
startede i 1995 vadet i gode idéer til knæene og mødt utallige mennesker
med dette her "superhemmelige scoop" som ingen måtte vide noget om.
Efter 3 måneders roderi med klausuler og besynderlige aftaler hvor man
deler millioner og atter millioner af matadorpenge imellem sig, løber
det ud i sandet fordi man har glemt at udvikle selve projektet.

Problemet er ikke at få idéerne, men at eksekvere dem. Det er mit budskab.

Og glem så ikke at jeg fra starten af har skrevet at når først man har
fundet de rette mennesker og er klar til at starte, bør man have en god
kontrakt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-03-07 10:09

BT skrev den 15-03-2007 23:08:

> Er der nogen som kan komme med ideer til hvordan jeg takler den situation
> bedst muligt

Undersøg om din ide allerede er tænkt.

Ellers er det: patentanmeldelse

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : BT

Dato : 16-03-07 10:59

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Undersøg om din ide allerede er tænkt.
>
> Ellers er det: patentanmeldelse

Jeg er 99% sikker på at lige min ide ikke er set.
Men kan man patantanmelde en hjemmeside, og i givet fald, hvad vil det så
koste

/Brian

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 16-03-07 11:17

BT wrote:
> [...]
>>

> Jeg er 99% sikker på at lige min ide ikke er set.
> Men kan man patantanmelde en hjemmeside, og i givet fald, hvad vil det så

Det koster en formue at lave et patent. Ivertfald hvis det skal holde.
En helt anden ting er så at det koster ENDNU flere penge at kunne gå
efter folk som bryder dit patent.

Jeg tror du vil få meget mere ud af at bruge pengene på at lave dit
produkt bedre.

Desuden kan man mig bekendt ikke få patent på software.

JonB

Fra : Ralph

Dato : 16-03-07 18:21

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men da det kræver hjælpe udefra bliver jeg nødt til at få hjælp udefra.
> Derved støder jeg jo på problemer som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal

Jeg har lige lavet en plasticdims til opbevaring af ID-registreringskort til
husdyr, der kontaktede jeg en patentkonsulent, han undersøgte om jeg KUNNE
få designet beskyttet, det kunne jeg godt. Jeg mener det kostede omkring
10.000,-

Jeg vil ikke offentliggøre hans telefonnr. her, men skriv privat, så sender
jeg adressen.

--
Ralph

Fra : Jan Rokkjær www.nano~

Dato : 16-03-07 22:24

Kontakt en advokat og høre om det kan patentanmeldes inden du bruger formuer
på hjælp til din ide ihvertfald.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 20-03-07 15:35

> [...]
> hjælpe mig med ideen..
>
> Er der nogen som kan komme med ideer til hvordan jeg takler den situation

Hej Brian
Ja mange før dig har stået med same problem, jeg selv har levet af at få
gode ideer i omkring 30 år nu.

Løsningen hedder en tavshedserklærring som er et juridisk dokkument som du
kan få dit lokale erhvervsråd til at hjælpe dig med at opsætte.

MVH
Bjarne Østergård
www.null-spam.dk

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 20-03-07 15:47

Ups.
jeg mente selvfølgelig en hemmeligholdelseserklæring og ikke en
tavshedserklærring som mest bruges i ansættelsesforhold

se mere her
http://www.dkpto.dk/brochurer/html/spil_og_koncepter/index.htm#Anchor-24480

MVH
Bjarne Østergård
www.null-spam.dk

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 20-03-07 15:53

"Bjarne Østergård" <bja@ydicon.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg mente selvfølgelig en hemmeligholdelseserklæring og ikke en
> tavshedserklærring som mest bruges i ansættelsesforhold

Du kan også bare udskrive denne her og tilpasse den
http://www.dkpto.dk/blanketter/diverse/14_3_hemmeligholdelsesaftale.pdf

MVH
Bjarne igen igen
www.null-spam.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-03-07 11:54

"Bjarne Østergård" <bja@ydicon.dk> skrev i en meddelelse
> Ups.
> jeg mente selvfølgelig en hemmeligholdelseserklæring og ikke en
> tavshedserklærring som mest bruges i ansættelsesforhold

Uha, nu kommer Michael og Jon også efter dig, for sådan en er jo total
værdiløs og skaber kun mistillid
HINT: Prøv at læs indlæggene fra 17-03-2007 og frem i denne streng.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 21-03-07 13:52

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> værdiløs og skaber kun mistillid
> HINT: Prøv at læs indlæggene fra 17-03-2007 og frem i denne streng.

Ja det er jeg da ked af hvis de gør.
Men jeg har da selv nogle gange benyttet den og det har da aldrig været
nogen problem.

Hvis folk kommer til mig ville jeg da heller ikke betænke mig på at skrive
under på sådan en kontrakt.

MVH
Bjarne
www.null-spam.dk