ÆØÅ kontra AE OE AA
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 15-03-07 10:20

Jeg har til opgave at lave en hjemmeside og vi har debatteret ÆØÅ kontra AE
OE AA...

Vi har valgt at bestille både lærke....dk og laerke...dk ... For at sikre
bagud kompatibillitet osv osv

Tanken var at lægge hjemmesiden op på det ene og lade det andet viderestille
til denne...

Men hvilken er bedst at benytte som hovedside hhv. viderestillings side
eller er det uden betydning??

/Finn

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-07 11:33

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

> Vi har valgt at bestille både lærke....dk og laerke...dk ...

God ide.

> Tanken var at lægge hjemmesiden op på det ene og lade det
> andet viderestille til denne...

Hvis du vil viderestille, vil jeg afgjort anbefale at gøre det fra
æ => ae. Grunden til at ae-udgaven er nødvendig er at visse
browsere ikke kan benytte æ-udgaven - og hvis du bare viderestiller
fra ae => æ kan disse browsere stadig ikke udnytte siden.

Du kan oprette de to domæner som aliasser for det samme site - på
samme måde som man fx kan skrive <http://www.dr.dk> og
<http://dr.dk> og havne på præcis samme side.

Et eksempel på viderestilling kan ses hvis man skriver
<http://sport.tv2.dk/> - her bliver browseren sendt videre til
<http://sporten.tv2.dk/>. Det kan bruges til at få alle ind på
laerke.dk, uanset om de skriver navnet direkte eller skriver
lærke.dk

Et problem med æøå-domænerne er at de ikke er gode at anvende til
mail. En mailadresse kan sådan set godt ligge på et æøå-domæne, men
man risikerer at mailservere, klientprogrammer eller
valideringsprocedurer spænder ben for brugen af adressen
--
Jens Gyldenkærne Clausen