Hvilket netværk
Fra : Martin

Dato : 15-03-07 02:17

Jeg har udarbejdet 2 forskellige diagrammer.
et med fibernet det meste af vejen og et med 1gbit net.

Max afstanden mellem selve routeren og den yderste computer, er ca. 10m.

Fibernet <http://mariaogseppo.dk/network/fibernetdiagram.jpg>
Gigabit net <http://mariaogseppo.dk/network/normaldiagram.jpg>

Selvfølgelig skal man helst vælge fibernet, men er det pengene værd?

Alle computere er udstyret med gigabit netkort

PS: Der er også en 5-6 trådløse maskiner på nettet som kører direkte op
imod routeren. Så de er ikke tegnet med på diagrammet. (Routeren er en
Cybercity Zyxel 660R, eller noget i den stil)

PPS:
Jeg er lidt i tvivl om serveren bare skal sidde direkte på en af gigabit
switchene, da prisen på et fibernetkort er helt hen i vejret... Så vidt
jeg kan se på edbpriser er de over imellem 3000+ kr pr stk. (er det mig
der ser forkert, eller kigger jeg på noget forkert her?)

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-03-07 10:02

On 2007-03-15, Martin <news@natten-i.dk> wrote:

> Selvfølgelig skal man helst vælge fibernet

Hvorfor er det selvfølgeligt?

--
Andreas

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 14:50

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Hvorfor er det selvfølgeligt?

Pga. hastigheden tænkte jeg

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-03-07 14:58

Martin wrote:

> Pga. hastigheden tænkte jeg

Gigabit på fiber kører ikke hurtigere end gigabit i kobberkabler.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Madsen58

Dato : 15-03-07 11:32

Martin wrote:
> [...]
> vejret... Så vidt jeg kan se på edbpriser er de over imellem 3000+ kr
> pr stk. (er det mig der ser forkert, eller kigger jeg på noget

Hvilken hastighed har du på din fiber?

--
Hilsen Madsen

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 14:51

Madsen58 wrote:
> Hvilken hastighed har du på din fiber?

Ligenu kører alle computere på rent trådløst netværk, men det er blevet
ALT for langsomt nu - så faktisk alt skal købes fra bunden af - så nej,
vi har ingen hastigheder lige PT.

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-07 12:22

Martin skrev:
> Jeg har udarbejdet 2 forskellige diagrammer.
> et med fibernet det meste af vejen og et med 1gbit net.
>
> Max afstanden mellem selve routeren og den yderste computer, er ca. 10m.

Hvis alle dine maskiner findes indenfor en radius på 20 meter, får du
bedst ydelse og færrest problemer hvis du anvender ClassE/Cat6 eller
hvis du vil fremtidssikre med ClassEA/Cat6A og have mulighed for 10Gbps.

Det er svært at finde bare et argument for fiber i en så lille installation.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 14:54

Arne Keller wrote:
> Hvis alle dine maskiner findes indenfor en radius på 20 meter, får du
> bedst ydelse og færrest problemer hvis du anvender ClassE/Cat6 eller
> hvis du vil fremtidssikre med ClassEA/Cat6A og have mulighed for 10Gbps.

Nu må jeg indrømme at vi stortset ikke kan have flere personer herinde i
huset, ellers bliver vi for mange.

Så jeg regner med at der skal
18 computere på det kablede netværk - og yderligere 4-5 bærbare på det
trådløse netværk.

> Det er svært at finde bare et argument for fiber i en så lille
> installation.

Da der ofte bliver overført betydlige mængder data (omkring 40gb om
dagen) til serveren så kunne det være at det ville blive en flaskehals.

Jeg må indrømme at jeg ikke har den store viden - ikk andet end lokale
netværk på 5-6 computere.

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-07 15:10

Martin skrev:

> Nu må jeg indrømme at vi stortset ikke kan have flere personer herinde i
> huset, ellers bliver vi for mange.

Vælg Cat6 eller bedre.

> [...]
>
> Da der ofte bliver overført betydlige mængder data (omkring 40gb om
> dagen) til serveren så kunne det være at det ville blive en flaskehals.

Hvis du vælger de rigtige produkter kan kobber kabler overføre præcis
lige så meget data som fiberkabler på afstande op til 100 meter.
Kobber kabler er meget lettere at håndtere og den totale løsning bliver
også væsentlig billigere med kobber kabler.

Afhængigt af serverens kapasitet kan det være en fordel at køre
1oooBase-T på den.

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 15:57

Arne Keller wrote:
> Vælg Cat6 eller bedre.

Ville dette være et OK køb
7x Belkin Patchkabel (KAT 6) 10 m UTP Grå
8x Belkin Patchkabel (KAT 6) 3M / STP/ Grøn
1x SMC EZ Switch SMCGS24-Smart / 24 Porte (gigabit switch)

Jeg er lidt i tvivl om switchen er et godt nok produkt. Kender ikke lige
mærket.

Men ihvertfald skal switchen indeholde

min. 20 port
gigabit
extern (altså ikke rack unit)

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-07 17:07

Martin skrev:

> Ville dette være et OK køb
> 7x Belkin Patchkabel (KAT 6) 10 m UTP Grå

Jeg ville vælge et mærkevare produkt af rimelig kvalitet

> 8x Belkin Patchkabel (KAT 6) 3M / STP/ Grøn

Jeg ville vælge et mærkevare produkt af rimelig kvalitet

> 1x SMC EZ Switch SMCGS24-Smart / 24 Porte (gigabit switch)

Hvis du ikke har nogle specielle krav kan det vel være OK, men
alternativt kunne du se på HP, Cisco eller lignende afhængigt af budget

Til serveren kan det være en god ide at købe et 1000Base-T server NIC så
der er minimum CPU belastning ved trafik.

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 17:11

Arne Keller wrote:

> Jeg ville vælge et mærkevare produkt af rimelig kvalitet

Jeg søgte efter HP/Compaq og Cisco ledninger, men der findes ingen i 10m
længder på edbpriser.

> Jeg ville vælge et mærkevare produkt af rimelig kvalitet

Det samme som ovenstående.

De eneste jeg kunne finde fra Cisco er 4.6m kabler.
Så lige ved ledningerne, hvilket mærke skal man vælge her?

> Hvis du ikke har nogle specielle krav kan det vel være OK, men
> alternativt kunne du se på HP, Cisco eller lignende afhængigt af budget

Jeg tror at
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234008
ligger i det rigtige prisleje

> Til serveren kan det være en god ide at købe et 1000Base-T server NIC så
> der er minimum CPU belastning ved trafik.

Dvs. noget ala
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=99979

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-03-07 18:10

"Martin" <maaNO@SPAMscandesigns.dk> wrote in message

> Jeg søgte efter HP/Compaq og Cisco ledninger, men der findes ingen i 10m
> længder på edbpriser.

De laver da vist heller ikke kabler, det er nok bare OEM produkter, hvis de
sælger noget..

Arne tænker jo nok på mærkevarer ala Systimax, AMP eller måske noget andet.

Det ville være åndsvagt at blande STP kabler ind i installationen.

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-07 18:37

Martin skrev:

> Jeg søgte efter HP/Compaq og Cisco ledninger, men der findes ingen i 10m
> længder på edbpriser.

Nå ja, det var ikke lige dem jeg tænkte på

Når vi taler aktivt netværksudstyr som switche og routere er det Cisco,
HP, Extreme osv som er mærkevare

Når vi taler NICs er det vel Intel, 3Com osv.

På kabling siden er det Systimax, Nexans osv.
De fleste andre laver bare nogle komponenter og OEMér resten eller som
dem du nævner der OEMér alting.

jeps eller:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=336901

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 19:46

Arne Keller wrote:
> På kabling siden er det Systimax, Nexans osv.

Tja... hverken Systimax eller Nexans findes på edbpriser :)
Så hvad med Sandberg - jeg mener da det er/var(?) er godt mærke?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-03-07 21:48

On Thu, 15 Mar 2007 19:46:08 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

> Tja... hverken Systimax eller Nexans findes på edbpriser :)

Det er fordi man skal henvende sig til en af deres certificerede
installatører for få det lavet, og som andre gode håndværkere giver de
først en pris efter faktisk at have vurderet opgaven.

Du skal ikke satse på at lave Cat6A selv.

> Så hvad med Sandberg - jeg mener da det er/var(?) er godt mærke?

Nej, det er noget skrammel.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Martin

Dato : 16-03-07 19:23

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det er fordi man skal henvende sig til en af deres certificerede
> installatører for få det lavet, og som andre gode håndværkere giver de
> først en pris efter faktisk at have vurderet opgaven.

Oki...
Men det er sikkert meget dyrere - og prisen skal stadig være på et
rimeligt niveau

> Du skal ikke satse på at lave Cat6A selv.

Så laver vi bare et Cat6 netværk.

> Nej, det er noget skrammel.

Kan du så anbefale et andet mærke som "normale" mennesker kan købe?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-03-07 18:59

On Fri, 16 Mar 2007 19:23:01 +0100, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

> Så laver vi bare et Cat6 netværk.

Det bliver det ikke (ret meget) lettere af. I praksis skal du heller
ikke regne med selv at kunne lave noget, der efterfølgende kan måles
til Cat6.

> Kan du så anbefale et andet mærke som "normale" mennesker kan købe?

Normale mennesker kan efter min mening godt betale en mærkevare.

Efter min mening er prisen for at få det lavet ordentligt fuldstændig
forsvindende i forhold til det hus, man installerer det i og det
udstyr man forbinder til det. Og så kan det i modsætning til udstyret
holde i mange år... hvis det er lavet ordentligt.

-A
--
Hvis bruger et anti-spam program, der spammer os andre i hvert

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-03-07 15:07

Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> crashed Echelon writing

> Da der ofte bliver overført betydlige mængder data (omkring 40gb om
> dagen) til serveren så kunne det være at det ville blive en flaskehals.

Hvordan bliver de mange data transporteret til serveren? Fra én bruger
eller flere forskellige.

Hvordan er planen for klienterne, "standard" 100Mbit opkobling? Hvis de
40gb så er fra én bruger, vil han være begrænset af sin lokale linje
kapacitet.

Der er folk som har den overbevisning om at fiber er bedre end kobber og
performer bedre. Men hvad er forskellen på 1Gbit og 1Gbit?
Det er nok mere netkortene, kvaliteten af kobberet, og maskinernes egen
begrænsning man skal kigge på.

Når du giver din server 1Gbit link, så husk at alt andet i maskinen udover
netkortet skal osse kunne klare presset.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin

Dato : 15-03-07 15:47

Bjarke Andersen wrote:
> Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan bliver de mange data transporteret til serveren? Fra én bruger
> eller flere forskellige.

Fra flere brugere, somreglen bliver største mængden overført til/fra
serveren via 4-5 andre computere.

Samtidig med at serveren også er vores "projektor" altså koblet direkte
til vores projektor.

> Hvordan er planen for klienterne, "standard" 100Mbit opkobling? Hvis de
> 40gb så er fra én bruger, vil han være begrænset af sin lokale linje
> kapacitet.

Alle klienter har gigabit netkort i, så jeg regner stærkt med at der
ikke bliver nogle 100mbit computere på netværket.

> Der er folk som har den overbevisning om at fiber er bedre end kobber og
> performer bedre. Men hvad er forskellen på 1Gbit og 1Gbit?

Er hastigheden ikke hurtigere end 1Gbit i fiber?

> Det er nok mere netkortene, kvaliteten af kobberet, og maskinernes egen
> begrænsning man skal kigge på.

Ja, og især harddiske som sikkert er en af de største flaskehalse.

> Når du giver din server 1Gbit link, så husk at alt andet i maskinen udover
> netkortet skal osse kunne klare presset.

På serveren kan den også klare det.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-03-07 16:34

> Er hastigheden ikke hurtigere end 1Gbit i fiber?

Hastigheden kan sagtens blive hurtigere med fiber, men det kommer an på
hvad du vil instere i af moduler/udstyr. Og det er nødvendigvis ikke
billigt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 15-03-07 17:10

Martin skrev:

> Er hastigheden ikke hurtigere end 1Gbit i fiber?

der findes 1G kobber applikationer og 1G fiber applikationer det er
samme hastighed

Der findes også 10G kobber applikationer og 10G fiber applikationer det
er også samme hastighed.

Der findes workgroup switche med 1G porte til brugere og 10G uplink den
kan du så forbinde til et 10G server NIC hvis ellers din server kan
modtage og sende den mængde information (det er der ikke så mange som kan)

Fra : NoOne

Dato : 16-03-07 12:23

On Thu, 15 Mar 2007 12:22:02 +0100, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> [...]
>
>Det er svært at finde bare et argument for fiber i en så lille installation.

jo .... hvis man har for mange penge ;)

RaZoR :)