kan sata2 disk virke på sata1 bundkort ?
Fra : not@home.se

Dato : 13-03-07 20:34

jeg har i øjeblikket en idedisk men kunne godt tænke mig en ny
harddisk men mit bundkort et ældre msi med sokkel 478 kan kun køre 150
og sata 2 kan jo køre 300 hvad sker der hvis jeg sætter en sata2 disk
på mit bundkort ? er det de samme stik eller er der nogen problemer
ved det ?

Fra : Henning Larsen

Dato : 13-03-07 20:55

<not@home.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> og sata 2 kan jo køre 300 hvad sker der hvis jeg sætter en sata2 disk
> på mit bundkort ? er det de samme stik eller er der nogen problemer

Stikkene er de samme. Men der sidder en jumper på disken hvor man vælger om
den skal køre som Sata1 eller Sata2.

Henning

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-03-07 21:20

> [...]
> og sata 2 kan jo køre 300 hvad sker der hvis jeg sætter en sata2 disk
> på mit bundkort ? er det de samme stik eller er der nogen problemer

Køb en Sata 1.
Har selv haft store problemer med en Sata2 disk jumped til Sata1 på et MSI
Neo2 board.
Boardet kunne godt finde disken, men Installation af winXp kunne ikke
fuldføres.

// Sid

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-03-07 22:15

sls(2770) wrote:
> [...]
> et MSI Neo2 board.
> Boardet kunne godt finde disken, men Installation af winXp kunne ikke

Er det et almindeligt kendt problem? Har lige bestilt en Seagate SATA2 til
et Abit NF7-S Rev2.0 (nForce2) med med to SATA1 stik. Det var så egentlig
meningen at installere en dansk WinXP SP2.

Fra : anonymous

Dato : 13-03-07 23:06

Nej, Jeg kører SATA2 disk på et SAT1 ASRock bundkort med Windows XP SP2
installeret.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-03-07 09:05

anonymous wrote:
> Nej, Jeg kører SATA2 disk på et SAT1 ASRock bundkort med Windows XP
> SP2 installeret.

Lyder godt

Fra : sls\(2770\)

Dato : 14-03-07 09:35

> [...]
> et Abit NF7-S Rev2.0 (nForce2) med med to SATA1 stik. Det var så egentlig
> meningen at installere en dansk WinXP SP2.

Vend lige tilbage om du kan få det til at virke...
Det er et stykke tid siden jeg rodede med det. Mener jeg fik installeret XP
1 gang, men når computerern skal genstartes, kan den ikke finde HD igen. Der
var også andre problemer.

// Sid

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-03-07 10:30

sls(2770) wrote:
> [...]
> installeret XP 1 gang, men når computerern skal genstartes, kan den
> ikke finde HD igen. Der var også andre problemer.

Will do. Det er lidt i restordre (det er det jo snart alle steder...). Har
du prøvet at opdatere med de nyeste SATA-drivere til dit bundkort? Der er
f.eks. opdaterede SATA-drivere til mit bundkort ift disketten der fulgte
med.

Fra : Dr.Phil

Dato : 14-03-07 18:12

> [...]
> et Abit NF7-S Rev2.0 (nForce2) med med to SATA1 stik. Det var så egentlig
> meningen at installere en dansk WinXP SP2.

Ingen problemer med SATA2 /Win XP install på dit Abit NF7-S V2.0.

Kører selv med Western Digital 250 GB SATA2 jumpet som SATA1 på selvsamme
(kanongode)bundkort. :)

Men hent nyeste bios for en sikkerheds skyld.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-03-07 19:21

Dr.Phil wrote:
> Ingen problemer med SATA2 /Win XP install på dit Abit NF7-S V2.0.

Lyder godt.

> Kører selv med Western Digital 250 GB SATA2 jumpet som SATA1 på
> selvsamme (kanongode)bundkort. :)

Ja, jeg kører selv med det samme, og det gør to andre kammerater jeg har
bygget for også

> Men hent nyeste bios for en sikkerheds skyld.

Jeg kører selv med nyeste, men jeg skal da lige have checket kammeratens,
når harddisken ankommer.

Fra : not@home.se

Dato : 14-03-07 16:31

On Tue, 13 Mar 2007 21:20:27 +0100, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> [...]
>Neo2 board.
>Boardet kunne godt finde disken, men Installation af winXp kunne ikke

jeg ved ikke om dette link kan hjælpe de skriver noget om låste
sataport hvad det så end er
http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t18326.html

mit kort er et PT880 Neo og nu er jeg helt i tvivl om jeg skal købe en
sata1 eller sata2 det ville jo bare være smart med en sata2 til hvis
/når jeg en dag skifter bundkortet ud

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-03-07 17:20

not@home.se wrote:
> jeg ved ikke om dette link kan hjælpe de skriver noget om låste
> sataport hvad det så end er
> http://www.planetamd64.com/lofiversion/index.php/t18326.html

Det blev jeg heller ikke helt klog på.

> mit kort er et PT880 Neo og nu er jeg helt i tvivl om jeg skal købe en
> sata1 eller sata2 det ville jo bare være smart med en sata2 til hvis
> /når jeg en dag skifter bundkortet ud

Jeg har bestilt, så det bliver prøvet af. Jeg skal lave det for en kammerat,
men der er da altid 14 dages fuld returret. Det blev også netop en SATA2 i
håb om at den var lidt mere fremtidssikret, men nu må vi se

Fra : not@home.se

Dato : 14-03-07 18:26

>Jeg har bestilt, så det bliver prøvet af. Jeg skal lave det for en kammerat,
>men der er da altid 14 dages fuld returret. Det blev også netop en SATA2 i
>håb om at den var lidt mere fremtidssikret, men nu må vi se

ok hvilket mærke køber du ? jeg har planlagt en seagate baracuda
7200.10 sata2
det kunne være fedt hvis du gad melde tilbage om det virker og hvilket
mærke disken er, jeg håber at det lykkes for dig

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-03-07 19:24

not@home.se wrote:
> ok hvilket mærke køber du ? jeg har planlagt en seagate baracuda
> 7200.10 sata2

Det er sådan en 320GB'er jeg har bestilt.

> det kunne være fedt hvis du gad melde tilbage om det virker og hvilket
> mærke disken er, jeg håber at det lykkes for dig

Det er ovennævnte Seagate, og jeg melder tilbage om det virker eller ej

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-03-07 09:28

Per Nielsen wrote:

> Det er sådan en 320GB'er jeg har bestilt.

> Det er ovennævnte Seagate, og jeg melder tilbage om det virker eller
> ej

Så er der installeret en Seagate 7200.10 SATA2 320GB på en kammerats Abit
NF7-S Rev2.0. Det er med nForce2 chipset (nForce-driver 5.10) og
BIOS-version 26. Harddisken er jumpet som SATA1, og det hele kører fint

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-03-07 09:34

Per Nielsen wrote:
> [...]
> Abit NF7-S Rev2.0. Det er med nForce2 chipset (nForce-driver 5.10) og
> BIOS-version 26. Harddisken er jumpet som SATA1, og det hele kører

Hvis det har nogen interesse, er harddisken ikke delt op. WinXP SP2 fully
updated ser alle ca. 300GB.