Andet multimedie
bentjuul 3670
Indesign, publisher eller noget helt tredj~
Fra : rasmus

Dato : 13-03-07 22:26

Hejsa,

Vi skal lave en stribe blade (formentlig 8 sider a4), en lang række
forskellige invitationer, nyhedsbreve osv. Til det formål skal vi bruge et
smart program, der kan hjælpe os lidt.

Hvad er fordele og ulemper ved Publisher og InDesign (og jeg kan ikke helt
gennemskue hvilket af Adobes programmer, der er mest velegnet)? Hvad er godt
til hvilke formål?

Tillægsspørgsmå: Nogen der har fundet gode og illustrative tekster på det
store www om de grundlæggende principper for layout af f.eks. et
medlemsblad?

ras

Fra : Studio Smalbro

Dato : 14-03-07 01:18

Microsoft Publisher er relativt billigt, og baseret på wizards til alt
mellem himmel og jord. Programmet er hurtigt at lære, men er IMHO begrænset
af at man som bruger mangler mere grundliggende kontrol med håndtering af
farver, produktion mm.
InDesign kan næsten alt, og er nummer et i stort set alle henseender
undtagen prisen. Det er dyrt, men omvendt er det måske en investering der
hurtigt tjener sig hjem i sparede frustrationer.
En tredie mulighed kunne være Serif fra serif.com. Det er billigt og med
masser af fleksibilitet og grafiske muligheder. Til gengæld finder du ikke
mange brugere der allerede ER bekendt med programmet og ikke skal igennem en
oplæringsproces. Publisher og InDesign er der mange der kender og bruger.

Kh
Bjørn

Fra : Malene Hald

Dato : 14-03-07 16:24

Jeg kan anbefale bogen "Layout & typografi for alle" af Robin Williams. Det
er en supergod bog for begyndere, som er til at forstå, den gennemgår de
fleste grundlæggende begreber for hjemmegrafikeren, hjemmeside, visitkort,
brevpapir, foreningsblad osv

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk

Fra : rasmus

Dato : 14-03-07 20:14

"Malene Hald" <mail@malenehald.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er en supergod bog for begyndere, som er til at forstå, den gennemgår
> de fleste grundlæggende begreber for hjemmegrafikeren, hjemmeside,

- mange tak.

ras

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 15-03-07 11:20

"Studio Smalbro" <studio@smalbro.dk> writes:
>InDesign kan næsten alt, og er nummer et i stort set alle henseender
>undtagen prisen. Det er dyrt, men omvendt er det måske en investering der
>hurtigt tjener sig hjem i sparede frustrationer.

Jeg ville ikke tøve med at vælge InDesign, netop fordi det kan alt. det
giver fleksibilitet og muligheder for udvikling. Desuden er det langt det
bedste at bruge, hvis man skal have trykt "ude i byen" - alle trykkerier
kan håndtere InDesign - det gælder langt fra Publisher, der grundlæggende
er et køkkenbordsprogram, beregnet tl at man selv printer ud.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rasmus

Dato : 15-03-07 11:58

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan håndtere InDesign - det gælder langt fra Publisher, der grundlæggende
> er et køkkenbordsprogram, beregnet tl at man selv printer ud.

- det er også min fornemmelse ... tak, jeg beder budgetkontoret om en stak
penge til InDesign (det er sikkert ikke billigt)

ras

Fra : Morten Lind

Dato : 15-03-07 12:15

rasmus <nejtak@nejtak.dk> wrote:

> [...]
>
> - det er også min fornemmelse ... tak, jeg beder budgetkontoret om en stak
> penge til InDesign (det er sikkert ikke billigt)

Det er billigere at købe hele Adobes grafiske suite, end at købe
programmerne enkeltvis.
<http://www.adobe.com/products/creativesuite/>

Læg mærke til, at der er en ny version på trapperne.

M.

Fra : Elle

Dato : 02-04-07 13:42

wrote:45f7162f$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> [...]
>
> Tillægsspørgsmå: Nogen der har fundet gode og illustrative tekster på det
> store www om de grundlæggende principper for layout af f.eks. et

Når man kun kender det ultimative program (Indesign), så er det svært at
anbefale andet.

Men når du spørger direkte om ulemper, så er det tidsfaktoren. Du får ikke
nok ud af programmet, hvis du ikke bruger tid (og energi) på at lære det at
kende.

Publ. er mindre og lettere at komme igang med. Men prof. er det ikke endnu.
Det er sådan et hurtigt slag på tasken. Der kommer sikkert mange
følelsesladede svar på dit spørgsmål, så vær forberedt.

Hilsen Elle

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-04-07 22:28

rasmus wrote:

> Hvad er fordele og ulemper ved Publisher og InDesign

Hvis arbejdet skal sendes ud af huset til trykning, når jeres layout er
færdigt, er den vigtigste parameter ved programindkøb hvad den valgte
trykker kan modtage og bruge af filformater.

Det er noget surt at have investeret ½ bondegård i InDesign, hvis trykkeren
vil have .pub-filer. I øvrigt har jeg lavet en del beboerblade i Publisher
og det fungerede faktisk ganske glimrende, så lad dig ikke forskrække af
dem, der næsten religiøst sværger til Adobes programmer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk