Begrænse antallet af modtagere i T
Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-03-07 18:39

beskrivelse af problem:
Jeg er med i en forening hvor der til tider sendes mail ud til mange
modtagere. Og mange er ikke bekendt med forskellen på To og BCC
felterne. Og outlook promoverer heller ikke ligefrem muligheden. :-/ Så
det er sket at en mail er blevet sendt hvor modtagerne fremgår.

Vores exchange server forwarder mails videre til en Exim4 mail server.
På denne Exim server ville det være ønskeligt at rejecte mails fra
exchange serveren hvis mailen indeholdt mere end fx 20 modtagere i To
feltet.

Jeg er ikke helt sikker på udførslen så any suggestions?

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard
Replace "invalid" with "dk" in address
homepage: http://www.notfound.dk/main/index.html?page=usenet

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-07 18:46

Mikkel Bundgaard <mikkel@notfound.invalid> writes:

> [...]
> felterne. Og outlook promoverer heller ikke ligefrem muligheden. :-/
> Så det er sket at en mail er blevet sendt hvor modtagerne fremgår.

Er det ikke et problem det var mere relevant at løse ved at oprette en
række relevante mailling lister og funktionsbaserede email-adresser?

//Makholm

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-03-07 18:55

> Er det ikke et problem det var mere relevant at løse ved at oprette en
> række relevante mailling lister og funktionsbaserede email-adresser?

Ikke umiddelbart. De mails vi udsender er ikke til vores medlemmer men
personer som har bedt om at modtage relevant materiale. Et postliste
system vil nærme sig et exponetielt stigende antal postlister, plus det
programmeringsmæssigt vil tage tid at integrere i vores webløsning.

Løsningen ligger i at begrænse To: feltet og rejecte mails hvis To
indeholder mere end fx 20 modtagere.

Men tak alligevel!

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 19:20

Den Tue, 13 Mar 2007 18:39:00 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:
> beskrivelse af problem:
> Jeg er med i en forening hvor der til tider sendes mail ud til mange
> modtagere. Og mange er ikke bekendt med forskellen på To og BCC
> felterne.

Det gør et ordentligt spam-filter til gengæld. Står modtagerens navn
ikke i To:-feltet, er det første tegn på at der er tale om spam.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-07 19:40

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Det gør et ordentligt spam-filter til gengæld. Står modtagerens navn
> ikke i To:-feltet, er det første tegn på at der er tale om spam.

Æh, jeg er på MANGE postlister og der står mit navn da ikke i
To-feltet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 21:29

Den 13 Mar 2007 19:39:52 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Æh, jeg er på MANGE postlister og der står mit navn da ikke i
> To-feltet.

Mailinglister har den fordel at de altid har en indikation af at de
kommer fra mailinglisten - typisk From: feltet. De er derfor nemme
at whiteliste.

Mvh
Kent

Fra : Christian Laursen

Dato : 13-03-07 21:48

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Mailinglister har den fordel at de altid har en indikation af at de
> kommer fra mailinglisten - typisk From: feltet. De er derfor nemme
> at whiteliste.

De fleste mailinglister jeg er på, har nu godt nok listen i To: og
afsenderen i From:.

De er dog stadig ret nemme at whiteliste, hvis ens spam-filter er så
primitivt, at den slags er nødvendigt.

--
Christian Laursen

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 22:56

Den Tue, 13 Mar 2007 21:48:17 +0100 skrev Christian Laursen:

> De fleste mailinglister jeg er på, har nu godt nok listen i To: og
> afsenderen i From:.

Det gør så at man når man besvarer mails fra listen ikke sender til
listen, men kun til afsenderen.

Mvh
Kent

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-03-07 20:32

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2007-03-13:

> Det gør et ordentligt spam-filter til gengæld. Står modtagerens navn
> ikke i To:-feltet, er det første tegn på at der er tale om spam.

Det vil jeg da ikke mene. Der er da mange gode grunde til at ens email
adresse ikke står i to så at markere mails som spam pga dette vil jeg
mene er en stor fejl.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 21:16

Den 13 Mar 2007 19:31:50 GMT skrev Martin Schultz:

> Det vil jeg da ikke mene. Der er da mange gode grunde til at ens email
> adresse ikke står i to så at markere mails som spam pga dette vil jeg
> mene er en stor fejl.

Adresseløse forsendelser er meget ofte spam.

Mvh
Kent

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-03-07 22:21

> Adresseløse forsendelser er meget ofte spam.

Men ikke tilstrækkeligt til at mit spamfilter katagoriserer det som
spam. Den får muligvis tildelt en værdi, men ikke tilstrækkeligt til at
rejecte eller katagorisere som spam.

Hilsen Mikkel

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Kent Friis

Dato : 13-03-07 22:57

Den Tue, 13 Mar 2007 22:20:57 +0100 skrev Mikkel Bundgaard:

> Men ikke tilstrækkeligt til at mit spamfilter katagoriserer det som
> spam. Den får muligvis tildelt en værdi, men ikke tilstrækkeligt til at
> rejecte eller katagorisere som spam.

Hvis det kun er dig selv du skal sende til, kan du jo bare whiteliste
serveren...

Mvh
Kent

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-03-07 09:41

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2007-03-13:

> Adresseløse forsendelser er meget ofte spam.

Har du nogen statestik der bekræfter det?

Meget af det spam jeg ser står den email adresse det er sendt til i to.

Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 14-03-07 19:52

Den 14 Mar 2007 08:40:31 GMT skrev Martin Schultz:

> Har du nogen statestik der bekræfter det?

Kun egen erfaring.

> Meget af det spam jeg ser står den email adresse det er sendt til i to.

Adresserede forsendelser ændrer ikke på statistikken for adresseløse
forsendelse.

Mvh
Kent

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-03-07 22:19

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> feltet.
>
> Jeg er ikke helt sikker på udførslen så any suggestions?

Løsningen bliver at restricte enten exim eller exchange til et maximalt
antal modtagere.

I Exim4 placeres 30_exim4-config_check_rcpt (Debian style)

drop message = I don't take more than 20 RCPTs
condition = ${if > {$rcpt_count}{20}}

Herefter ændres vores webside til at ikke at vise emailadresser og der
implementeres et interface til at skrive mails til mange modtagere som
ikke gør brug af TO:

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-03-07 22:33

> [...]

> maximalt antal modtagere.
>
> I Exim4 placeres 30_exim4-config_check_rcpt (Debian style)
>
> drop message = I don't take more than 20 RCPTs

Du kan ikke på en enkelt RCPT se om den kommer fra en To-header elelr
en Bcc-header.

//Makholm

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 14-03-07 09:39

Mikkel Bundgaard wrote:
> [...]
> På denne Exim server ville det være ønskeligt at rejecte mails fra
> exchange serveren hvis mailen indeholdt mere end fx 20 modtagere i To

Jeg er klar over, at du skriver Exim4, og at det følgende derfor ikke
løser dit problem. Men for the record, så kan man med sendmail sætte
variablen confMAX_RCPTS_PER_MESSAGE i sendmail.mc

http://www.sendmail.org/m4/tweaking_config.html#confMAX_RCPTS_PER_MESSAGE

der gør det ønskede.

Det ville dog undre mig, hvis ikke man kan gøre noget tilsvarende i de
fleste andre moderne MTA'er.

Vh,

Ole M.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 14-03-07 11:31

> http://www.sendmail.org/m4/tweaking_config.html#confMAX_RCPTS_PER_MESSAGE
>
> der gør det ønskede.
>
> Det ville dog undre mig, hvis ikke man kan gøre noget tilsvarende i de
> fleste andre moderne MTA'er.

Den gør faktisk ikke helt det ønske... Den tjekker på envelope_to og
ikke antallet af modtagere udfyldt i TO: feltet. Samme løsning findes
til exim4.

Forklaring:
-----------------------
telnet din_mailserver 25
HELO test
MAIL FROM: testmail@invalid.tld
RCPT TO: mig@invalid.tld
DATA
To: someone@invalid.tld, duda@invalid.tld, blalbal@invalid.tld
Subject: test

..
QUIT
---------------------

To feltet og RCPT TO: er to vidt forskellige ting. Jeg tror hvis jeg
skal lave det det bliver noget med at pipe mailen ud til ekstern
scannerprogram. Og læse mailen igennem for derefter at returnere
fejlkode/ok_kode

Men tak alligevel for inputtet

Hilsen Mikkel Bundgaard

From: Mikkel Bundgaard

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 15-03-07 17:21

Kent Friis skrev:
> [...]

Det er også min erfaring.

> Det gør så at man når man besvarer mails fra listen ikke sender til
> listen, men kun til afsenderen.

Det kommer da sandelig an på indholdet af »Reply-To«-feltet. En
velopsat postliste indsætter listens adresse i »Reply-To«-feltet.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Sengetid er vestligt å dekadent!«

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-03-07 17:25

http://www.unicom.com/pw/reply-to-harmful.html

http://marc.merlins.org/netrants/reply-to-useful.html

--
Andreas
(Der ville ønske at man kunne Godwin'e en tråd uden at overtræde

Fra : Kent Friis

Dato : 15-03-07 17:27

Den Thu, 15 Mar 2007 16:25:06 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> http://www.unicom.com/pw/reply-to-harmful.html
>
> http://marc.merlins.org/netrants/reply-to-useful.html

Ah, ligesom GOTO.

Mvh