MS Windows
briani 27239
Vista= Flere milliarder Kwh mere i strømfo~
Fra : Preben Q

Dato : 13-03-07 21:30

Jeg læste et sted at indførelsen af Vista vil medføre en større stigning i
strømforbruget på verdens plan.
Noget med at flere hundrede millioner strømslugende grafikkort skal anskaffes, plus det
at LCDskærme bliver større og større.

Så må vi håbe på at Bill G. ser skriften på væggen og beordrer udvikling af et
strømbesparende windows næste gang....

Tiderne skifter.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-03-07 21:43

Den 13-03-07 21.30 skrev Preben Q følgende:
> [...]
> strømforbruget på verdens plan.
> Noget med at flere hundrede millioner strømslugende grafikkort skal anskaffes, plus det

Hertil kommer, at computeren ikke slukkes, når man slukker via
slukknappen i start-menuen. Jeg er egentlig imponeret over, at jeg ikke
har set nogen skrive om det, men det er måske kun på min computer, at
det fungerer på den måde? Eller har jeg bare ikke læst de rette steder?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-03-07 22:47

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> ikke har set nogen skrive om det, men det er måske kun på min
> computer, at det fungerer på den måde? Eller har jeg bare ikke læst

Nej det er rigtigt nok. Der er Standby og lås.
På stand by er der lidt strøm på maskinen og den starter op på en brøkdel af
et sekundt (imponerende!) tilgengæld kan den finde på at stå og køre på
harddisken langt tid efter den er sat på Standby,
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : VETE

Dato : 14-03-07 02:24

> [...]
> af et sekundt (imponerende!) tilgengæld kan den finde på at stå og køre på
> harddisken langt tid efter den er sat på Standby,

Hvad sker der hvis strømmen tages mens den er på standby

Fra : Uffe Steen Andersen

Dato : 14-03-07 08:43

Michael Lund Sørensen <duer-ikke@gromit.dk> skrev:

> [...]
>et sekundt (imponerende!) tilgengæld
>kan den finde på at stå og køre på
>harddisken langt tid efter den er sat på Standby,

Uffe skriver
Jeg har fået ny comp HP m7733 med Vista
den vil ikke være i dvale/sove kun 2-5min
så vågner den igen af sig selv. men hvis jeg
"slukker" forbindelsen til nettet kan den blive i dvale/sove?? HP
comp siger at det er alle de programmer i Vista der opdatere sig selv
over nettet. men dem har
jeg prøvet at "sætte" fra
Norton/windows opdate den vågner alligevel
kun når nette er out sover den..
Håber at andre kender dette
Venligst Uffe
uffesteen@mail.dk

Fra : J. E.

Dato : 14-03-07 21:03

"Uffe Steen Andersen" <uffeaase@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over nettet. men dem har
> jeg prøvet at "sætte" fra
> Norton/windows opdate den vågner alligevel

Hvis den er helt i standby er der ikke nogen programmer der kører. Derfor
må det være dit netkort der er konfigureret til at måtte sætte din PC
ud af standby.
Gå ind under egenskaber for netkortet (evt. BIOS) og fjern den mulighed.

Fra : Uffe Steen Andersen

Dato : 15-03-07 16:30

J. E. <jn580@sol.dk> skrev:

> [...]
>ud af standby.
>Gå ind under egenskaber for
>netkortet (evt. BIOS) og fjern den mulighed.
Hej J.E
Nemli!!!!!!
det var netkort (netværkskort) flueben væk fra
"tillad denne enhed at vække comp."
holdaop hvor let nu snorker den når JEG vil.
Tak
Uffe

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 14-03-07 14:29

> [...]
> skrive om det, men det er måske kun på min computer, at det fungerer på
> den måde? Eller har jeg bare ikke læst de rette steder?

To knapper til højre for er der en lille knap med en pil på, tryk på den og
du kan vælge at slukke din computer præcis som under XP.

/morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-03-07 15:32

Den 14-03-07 14.28 skrev Morten Astrup Christensen følgende:

> To knapper til højre for er der en lille knap med en pil på, tryk på den og
> du kan vælge at slukke din computer præcis som under XP.

Det ved jeg. Men med al den debat der har været i de senere år om
strømbesparelse og stand by-funktioner i diverse elektriske apparater,
så virker det meget specielt, at Microsoft laver en stand by-funktion,
som er mere strømkrævende end stand by-funktionen i mange andre
apparater, og som samtidig er valgt som standard. Der er garanteret
mange, som aldrig finder den rigtige sluk-funktion.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om RSS-feeds og forskellige RSS-læsere.

Fra : claus b. p.

Dato : 13-03-07 23:14

"Preben Q" <nospam@se.kd> wrote in message
> [...]
>
> Så må vi håbe på at Bill G. ser skriften på væggen og beordrer udvikling
> af et strømbesparende windows næste gang....

Det er jo egentlig også lige så langsomt sket, men med speciel vægtning på
laptops som jo helst skal køre så længe som muligt på et batteri. Det kræver
naturligvis et godt samarbejde mellem hardware- og softwareudviklere, og har
igennem tiden også voldt mange kvaler, når det ikke fungerede 100%.
Desværre er tendensen at stationære bliver mere og mere strømforbrugende,
før hen var 150W rigeligt til en stationær, idag er 500W ved at være normen.
Og i de varme lande (fx. USA) skal man jo også om sommeren flytte al varmen
igen med et tilsvarende aircon anlæg. Til gengæld er verdens mainframe anlæg
minimeret i strømforbrug over de sidste årtier. Fra de store vandkølede ECL
teknologiske anlæg med et forbrug på 100KW til små CMOS anlæg med et forbrug
på 1KW, men nu vokser de igen. Og samtidig vokser PC-server mængden samt
diskmængden eksponentielt, så det nu fylder og forbruger mere end før.
Jeg ved ikke om jeg her på min bredbåndsopkoblede multiserverarbejdsplads
skal grine eller græde!
/Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 13-03-07 23:17

"Preben Q" <nospam@se.kd> wrote in message
> Jeg læste et sted at indførelsen af Vista vil medføre en større stigning i
> strømforbruget på verdens plan.
Det kunne måske være anstødsstenen til at gå over til Linux istedet?

/Claus

Fra : Hans

Dato : 14-03-07 00:07

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Preben Q" <nospam@se.kd> wrote in message
> Det kunne måske være anstødsstenen til at gå over til Linux istedet?
>
> /Claus

Gør det, og red verden. Kontakt evt. Gore for at få nogle råd.

Fra : HS

Dato : 14-03-07 16:48

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse

> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gør det, og red verden. Kontakt evt. Gore for at få nogle råd.

Endnu et "guldkorn" fra Hans

Fra : claus b. p.

Dato : 15-03-07 09:49

"Hans" <hans@susaa.xx> wrote in message

> "claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Gør det, og red verden. Kontakt evt. Gore for at få nogle råd.

Gore den så gore den.

/Claus

Fra : Preben Q

Dato : 14-03-07 11:02

> Det kunne måske være anstødsstenen til at gå over til Linux istedet?
>
> /Claus

Det har jeg også overvejet. Jeg har rekvireret og modtaget en gratis Ubuntu installCD
fra https://shipit.ubuntu.com/
Har dog ikke haft tid til at prøvet den endnu.
Spørgsmålet er om Linux kan regulere på processoren lige som WinXP kan med PIII og P4.
På min PC er strømforbruget meget større under DOS end under XP fordi processoren under
dos kører hele tiden på fuld kraft, mens XP tager 'power' efter behov.
Hvis Linux gør som DOS vil det ikke være så interessant....

Fra : claus b. p.

Dato : 15-03-07 09:56

> [...]
> 'power' efter behov.
> Hvis Linux gør som DOS vil det ikke være så interessant....

Jeg har ikke checket fornylig, men med W2k og Linux var der en betydelig
forskel i strømforbrug, fordi Linux sætter processoren i halt når den ikke
laver noget, W2k går bare i loop. Der kan dog godt være sket noget siden
dengang, for dels har processorerne nu diverse speedstepping muligheder og
XP er blevet mere moden hvad strømstyring angår, (måtte ofte disable
strømstyring i W2k fordi systemerne crashede) dels satses der meget mere på
grafik applikationer i Linux idag. Men hvor god Vista er, ved jeg ikke, blot
at der kræves mere RAM og processorkraft samt større grafikkort bare for at
køre det man gjorde før, med samme oplevelse af ydelse.

/Claus

Fra : Henning

Dato : 14-03-07 09:04

On Tue, 13 Mar 2007 21:30:14 +0100, "Preben Q" <nospam@se.kd> wrote:

> [...]
>strømforbruget på verdens plan.
>Noget med at flere hundrede millioner strømslugende grafikkort skal anskaffes, plus det
Til gengæld afskaffes de gamle energislugende billedrørs-skærme, så
mon ikke det går lige op?

Fra : Peter T.

Dato : 14-03-07 14:43

Henning udviste en rettidig omhu og skrev:

> Til gengæld afskaffes de gamle energislugende billedrørs-skærme, så
> mon ikke det går lige op?

Min elregning gik fra kategori "Du er vores bedste privatkunde!!!" til
"Under gennemsnittet" hos DONG, da jeg skiftede 2 stk 19" CRT-skærme ud med
2 stk 17" fladskærme. :)
Spøg til side. Men der blev altså barberet MEGET af elregningen. Jeg tror
det i hvert fald var med 25% hvis ikke mere. Og det er for en person i en
husstand. Så de to fladskærme tjente sig ind på et par år i sparet
elforbrug.

--
"MUH!" sagde koen, hvorpå landmanden tænkte "Det var lige godt satans!".
Han drejede på sin kasket, og mumlede "Sikke' et held, at den ikke

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-03-07 15:26

Preben Q wrote:

> [...]
> Noget med at flere hundrede millioner strømslugende grafikkort
> skal anskaffes, plus det at LCDskærme bliver større og større.

Jeg har svært ved at se hvad større LCD's har med Vista at gøre?

Mht. grafikkort så har OSX vel samme problem? Det samme kommer til at
gælde mange Linux-installationer med Beryl. Set fra min stol er skiftet
til 3D-kort afhængighed en naturlig udvikling af grænsefladen, så Vista
som sådan er ikke en synder i den sammenhæng.

Det kunne så være lidt fikst, hvis grafikkortet kunne skrue op og ned
for ydeevnen, på samme måde som processorer i bærbare kan. At rendere
en grænseflade virker umiddelbart som et lettere job end at trække et
moderne spil, så jeg _gætter_ på at der brændes en masse energi af på
at lave ingenting det meste af tiden.

> Så må vi håbe på at Bill G. ser skriften på væggen og beordrer
> udvikling af et strømbesparende windows næste gang....
>
> Tiderne skifter.

Og Microsoft følger med.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Vidal

Dato : 15-03-07 13:33

On 14 Mar., 00:06, "Hans" <h...@susaa.xx> wrote:
> "claus b. p." <c...@hotmail.com> skrev i en meddelelsenews:45f722c0$0$48450$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Gør det, og red verden. Kontakt evt. Gore for at få nogle råd.

Jeg så i MetroExpress at Gore har et privat strømforbrug på
220.000 (!) KhW om året. Ganske vist har han et hus på
900 kvm, men alligevel. Mit hus er ca en femtedel så stort
som hans, men vi holder da forbruget på den rigtige side
af 5000 KhW.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard