Sært problem på DHCP server
Fra : Schubert

Dato : 13-03-07 11:25

Hej !

I min ejendom har vi et beboer net, og har nu et sært problem med en enkelt PC
og vores DHCP server (Windows 2000).

På PC'en der har Windows Vista, ytrer fejlen sig ved atden fortæller IP
adressen allerede er i brug. På DHCP serveren ser det således ud:

172.16.3.203   bad_address   12-02-2007 23:43:44   DHCP   cb0310ac
This address is already in use

Jeg har forsøgt at låse PC'ens MAC til en fast IP, uden held. MAC overskrives
som det ses med cb0310ac (203.3.16.172) og det samme sker hvis den ikke låses.

Det sære er, at den nogen gange kommer på netværket og andre gange kan forsøge
flere hundrede gange uden held. Alt hardware er checket, switch i krydsfelt, nye
kabler, nyt netkort. For mig at se sker der følgende:

PC beder om en IP > DHCP tildeler > PC overskriver MAC med tildelt IP i omvendt
rækkefølge > DHCP melder adressekonflikt. Works as designed....men hvordan i
alverden løser man sådan et problem....reinstallation af PC'en Vista ?

VH

Martin Østerberg

Fra : N

Dato : 13-03-07 23:00

> [...]
> rækkefølge > DHCP melder adressekonflikt. Works as designed....men hvordan
> alverden løser man sådan et problem....reinstallation af PC'en Vista ?

Uden at jeg skal gøre mig klog, så ville jeg personligt installere XP
istedet for Vista.
Ihvertfald indtil M$ kommer med rettelser der får Vista til at køre
ordentligt.

Af alle jeg kender der indtil nu har prøvet Vista, anbefaler alle uden
undtagelser, at skippe Vista indtil videre.

Ingen tvivl om at Vista nok skal komme til at virke på længere sigt, men
indtil da er XP vist det bedste alternativ fra M$.

Allan

Fra : Martin Østerberg

Dato : 15-03-07 11:44

On Tue, 13 Mar 2007 23:00:21 +0100 skrev "N" <nuller@goj.net> .

> [...]
>
>Ingen tvivl om at Vista nok skal komme til at virke på længere sigt, men
>indtil da er XP vist det bedste alternativ fra M$.

Jeg er ikke uenig, men da det er et beboernetværk, er det beboernes frie valg
hvilket OS de vil køre med. Jeg kan selvfølgelig anbefale min beboer at skifte
til XP, men der vil givetvis snart dukke flere Vistamaskiner op, så hvis nogen
havde set et lignende problem og havde en løsning ville det være nummer 1

Tak for svaret !

Martin

Fra : Stoffer

Dato : 15-03-07 18:13

"Schubert" <dev_null@trashcan.dk> wrote in message
> [...]
> overskrives
> som det ses med cb0310ac (203.3.16.172) og det samme sker hvis den ikke

Det er ikke noget så åndsvagt, som 2 netkort har samme mac adresse?
XP's standart driver til SIS900 netkort giver ofte samme mac adr.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 16-03-07 09:12

On Thu, 15 Mar 2007 18:13:21 +0100 skrev "Stoffer" <smap@me.invalid> .

>Det er ikke noget så åndsvagt, som 2 netkort har samme mac adresse?
>XP's standart driver til SIS900 netkort giver ofte samme mac adr.

Nej ikke så vidt jeg kan se. Jeg har sat et andet netkort i brugerens maskine,
og det giver, omend ikke præcist samme fejl, så dog ingen tilslutning. Jeg har
søgt at låse ham på DHCP serveren, men det resulterer blot i at den MAC jeg
indtastede overskrives med IP adressen.

Hvis ikke jeg allerede var gråhåret ville jeg blive det....

VH Martin Østerberg

Fra : Stoffer

Dato : 17-03-07 00:07

"Martin Østerberg" <dev_null@trashcan.dk> wrote in message
> [...]
> jeg
> indtastede overskrives med IP adressen.
>
> Hvis ikke jeg allerede var gråhåret ville jeg blive det....

Prøv at indtaste en fast ip adresse på den pc istedet.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 17-03-07 09:13

On Sat, 17 Mar 2007 00:07:13 +0100 skrev "Stoffer" <smap@me.invalid> .

>Prøv at indtaste en fast ip adresse på den pc istedet.

Jeg tror ikke det gør det, den vil sikkert stadigvæk kunne fremprovokere en
mac/ip konflikt på vores DHCP server, men er villig til at prøve det. Jeg vil
dog lige prøve at sætte en lille router op hos manden, måske den kan gennemskue
Vistamaskinens bluff....

VH Martin