Variabel gemmes i fil
Fra : Rune Jensen

Dato : 13-03-07 18:31

Jeg ville gerne have en enkelt variabel gemt i en fil, og så opdatere
denne ved tastetryk (den skal tælle antal gange, der bliver trykket
send) - hvordan gøres dette lettest? Altså henholdsvist hente
variablen, opdatere og gemme igen? Variablen kan sagtens bare være én
byte. Så det, jeg tænker på i første omgang, er ikke at gemme
variablen i en tekstfil (medmindre det ikke kan løses på anden måde)
men alene at gemme variablens værdi (og filen burde følgeligt kun
fylde én byte).

Håber, det er forståeligt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-03-07 19:40

On 13 Mar 2007 10:31:29 -0700, "Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com>
wrote:

> [...]
>send) - hvordan gøres dette lettest? Altså henholdsvist hente
>variablen, opdatere og gemme igen? Variablen kan sagtens bare være én

Det kan gøres med FSO (FileSystemObject) - se fx:
<url: http://www.html.dk/tutorials/asp/>
Lektion 14-16.

> [...]
>variablen i en tekstfil (medmindre det ikke kan løses på anden måde)
>men alene at gemme variablens værdi (og filen burde følgeligt kun

Hvis du kun gemmer én byte i en fil, så kan det nemmest betragtes som en
tekst-fil.
Ellers ved jeg ikke hvilken filtype, du tænker på det, det skulle være?

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen, Brønshøj

ALLE danske tropper HJEM fra Irak, NU
Demonstrér 17. marts: www.nejtilkrig.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-03-07 20:10

On 13 Mar., 19:40, Jørn Andersen wrote:

> Hvis du kun gemmer én byte i en fil, så kan det nemmest betragtes som en
> tekst-fil.
> Ellers ved jeg ikke hvilken filtype, du tænker på det, det skulle være?

Mjaeh... værdien af en byte kan jo godt tage tre cifre. Det vil vel
fylde 3 bytes i en tekst-fil. Gemmer man selve værdien, vil det kun
være den ene byte, man gemmer (+ måske lidt til at fortælle filnavn
mv.)

Jeg har selvfølgelig søgt selv, og der er bare ingen oplysninger om
denne måde at gemme værdier på. Det er egentlig mærkeligt, for det
skulle da være en ganske normal/gammelkendt metode på andre
systemer... Jeg kan bare ikke huske, hvad den kaldes.

Men ok, takker for svar, så må jeg jo bruge tekstfil-metoden, for ikke
at bruge for lang tid på projektet

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 13-03-07 22:22

On 13 Mar 2007 12:10:13 -0700, "Rune Jensen" <runeofdenmark@gmail.com>
wrote:

>Mjaeh... værdien af en byte kan jo godt tage tre cifre.

Jeg er ikke helt sikker på, hvor vi er på vej hen, men hvis du med 3
cifre mener, at 107 (hex: 6B) svarer til en byte, så er det jo rigtigt.

Hvis det er vigtigt, at den kun er én byte, så kan du fx gemme
ASCII-værdien af 107 (svarer til bogstavet "k").

Det kan fx gøres med:
strSkrives = Chr(107)

Skal den hentes igen, bruger du Asc-funktionen.
intLaest = Asc(strLaest)
- vil du lægge én til med det samme, er det:
intNyVaerdi = Asc(strLaest) + 1

Så længe du ikke er over 255 tastetryk, så vil det formentlig fungere
OK.

Hvis det ikke betyder noget, om der er mere end 1 byte i filen, så ville
jeg bare gemme tallet som tekst - så slipper du også for en øvre grænse.

>Det vil vel
>fylde 3 bytes i en tekst-fil. Gemmer man selve værdien, vil det kun
>være den ene byte, man gemmer (+ måske lidt til at fortælle filnavn
>mv.)

Der er ikke oplysninger om filnavn i en simpel tekstfil.

Good luck,
Jørn

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-03-07 01:39

On 13 Mar., 22:22, Jørn Andersen <j...@jorna.dk> wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på, hvor vi er på vej hen, men hvis du med 3
> cifre mener, at 107 (hex: 6B) svarer til en byte, så er det jo rigtigt.

Ja, det var der, jeg ville hen

> [...]
>
> Hvis det ikke betyder noget, om der er mere end 1 byte i filen, så ville
> jeg bare gemme tallet som tekst - så slipper du også for en øvre grænse.

Hele idéen var at slippe for FSO, som jeg synes virker overdrevet til
én byte. Derfor metoden med den binære fil, som jeg mente ville kunne
gøre tilgangen lettere. Noget i retning af Store Byte in fileX, Get
Byte from fileX. Desværre, så har min PC været nede en god del tid,
ligesom min udbyder i øjeblikket ikke tilbyder adgang til
nyhedsgrupper (den er ren af pommern til i dag, jeg er på Google
Groups), så jeg har ikke kunnet komme videre. Imidlertid har jeg
fundet

http://www.motobit.com/tips/detpg_BinASP/

hvilket så gør det mere besværligt at arbejde med end FSO, så vidt jeg
kan se. Der står også, man ikke kan arbejde med binære data i ASP
direkte.

> Der er ikke oplysninger om filnavn i en simpel tekstfil.

Nej, men selve navnet må vel naturnødvendigt optage plads på serveren?
Er ikke haj til det med filer, det er et gæt. Jeg takker for svaret,
men må nok vente til i morgen (hmmm, i dag) med at se på det igen, så
vil jeg også granske din metode.

MVH
Rune Jensen