SMTP-virtuel-server og router problemer.
Fra : Lars

Dato : 12-03-07 20:57

Jeg har et problem med min SMTP server. Den kan ikke komme
igennem min router med emails. Sætter jeg min maskine direkte
på nettet, uden om routeren, så går det fint.
Min router er af typen Linksys. Jeg har forsøgt med en router
af typen Netgear. Her får jeg samme resultat. Ingen smtp-forbindelse
gennem denne router heller.
Der er selvfølgeligt et eller andet, som jeg ikke har taget højde for
i min router setup. Det kan måske også være i min specifikation
af min W2000 prof IIS SMTP virtuelle server.
Har nogen en god ide, så kom med den?

--
Mvh. Lars

Fra : Steen Suder

Dato : 12-03-07 22:09

Lars wrote:

> [...]
> i min router setup. Det kan måske også være i min specifikation
> af min W2000 prof IIS SMTP virtuelle server.

Nu er det 2. gang du lufter denne problematik i løbet af kort tid.
Jeg kom til at tænke på dette dokument:
<http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html>.

--
Steen Suder

Fra : Lars

Dato : 12-03-07 23:29

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det 2. gang du lufter denne problematik i løbet af kort tid.

Ja, jeg overvejede også om jeg skulle starte en ny tråd. De forslag som
jeg fik i den anden tråd hjalp mig en faktisk en del og var medvirkende til
at jeg nu synes, at kunne formulere mit problem mere simpelt.
Som du sikkert har set, så sluttede jeg tråden pænt, synes jeg selv, med
at skrive, at jeg startede en ny tråd med mine nye informationer.

> Steen Suder
> Prøv at forestille dig, at du er en anden, og læs så din artikel igennem
> inden du sender den. Alle har interesse i, at du staver og formulerer
> dig, så godt du kan. På den måde forstås det lettere, hvad du skriver.

Umiddelbart synes jeg, at jeg staver og formulerer mig lige så godt som
mange andre i gruppen. Når det bliver teknisk, så er læsernes
forudsætninger ofte forskellige, hvilket kan gøre at et indlæg kun
forstås af få.
--
Mvh. Lars

Fra : Madsen58

Dato : 12-03-07 22:29

Lars wrote:
> [...]
> i min router setup. Det kan måske også være i min specifikation
> af min W2000 prof IIS SMTP virtuelle server.

Port forward port 25 til din SMTP server
--
Hilsen Madsen

Fra : Lars

Dato : 12-03-07 22:40

> Port forward port 25 til din SMTP server

Det er gjort allerede og er ikke nok.

--
Mvh. Lars

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 12-03-07 23:43

"Lars" <spam@Lars.Kulle> skrev i en meddelelse

> Det er gjort allerede og er ikke nok.

Hvad er det helt nøjagtigt du ikke kan få til at virke?

En telnet 88.212.123.183 25 giver fint forbindelse til din SMTP server.

/Brian

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 06:33

> Hvad er det helt nøjagtigt du ikke kan få til at virke?

Med et php pgm. og manuelt (med notebook) danner jeg nogle mails,
som ligger i C:\Inetpub\mailroot\Queue og venter på at blive sendt
til en server på den anden side af routeren af min maskine, dvs. til
internettet.
Denne afsendelse sker først og kun når jeg omgår min router ved at
forbinde min maskine direkte til nettet.

> En telnet 88.212.123.183 25 giver fint forbindelse til din SMTP server.

Ja, min router forwarder port 25 opslag til min maskine. Det er min
SMTP server, som ikke kan komme af med sine ventende mails.

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-07 09:00

On Tue, 13 Mar 2007 06:32:55 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

> [...]
>internettet.

>Denne afsendelse sker først og kun når jeg omgår min router ved at
>forbinde min maskine direkte til nettet.

Sjovt problem...

Det kan næsten ikke ligge i routeren - men mindre du selv har opsat en
firewall regel i routeren, der spærrer for udgående trafik på port 25.

Men du kan jo teste med tracert / ping / telnet at den eksterne
mailseerver kan 'ses' fra dit lokalnet og at du kan 'nå' dens port 25.

Jeg gætter på problemet ligger i din egen mailservers opsætning.

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 09:24

> Men du kan jo teste med tracert / ping / telnet at den eksterne
> mailseerver kan 'ses' fra dit lokalnet og at du kan 'nå' dens port 25.

Min destignations server hedder domaeneshop.dk
ping finder serveren og afleverer dens ip.
tracert finder også serveren via hops.
Telnet domaeneshop.dk giver svaret:
der kunne ikke oprettet forbindelse til værten

> Jeg gætter på problemet ligger i din egen mailservers opsætning.
Det er da muligt. Men hvad ....

--
Mvh. Lars

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-03-07 09:28

Lars wrote:
> Telnet domaeneshop.dk giver svaret:
> der kunne ikke oprettet forbindelse til værten

Det er vel en skrivefejl? Du skal have
portnr. med:

telnet domaeneshop.dk 25

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-07 09:42

On Tue, 13 Mar 2007 09:24:25 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

>Min destignations server hedder domaeneshop.dk
> ping finder serveren og afleverer dens ip.
> tracert finder også serveren via hops.
> Telnet domaeneshop.dk giver svaret:
> der kunne ikke oprettet forbindelse til værten

Som Mogens også skriver, prøv:

Telnet domaeneshop.dk 25

Hvis telnet finder serveren på port 25 er der 'hul igennem'. Det
betyder at problemet definitivt ikke ligger i routeren...

>Det er da muligt. Men hvad ....

Tja, det er svært når vi ikke kender din SMTP server og dens
opsætning.

Men det kan jo tænkes at den ikke må kontakte servere på andre netværk
end det, den selv befinder sig på....

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 12:48

> Tja, det er svært når vi ikke kender din SMTP server og dens
> opsætning.

I aften laver jeg en hjemmeside med hardcopy billeder af
serverens opsætning, såfremt mit problem ikke er løst til den
tid.

> Men det kan jo tænkes at den ikke må kontakte servere på andre netværk
> end det, den selv befinder sig på....

Men hvorfor fungerer "telnet domaeneshop.dk 25" så udenom routeren?

--
Mvh. Lars

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 12:54

> Men hvorfor fungerer "telnet domaeneshop.dk 25" så udenom routeren?

Undskyld, men det gør den heller ikke. Har lige prøvet igen.

Fra : P. Rongsted

Dato : 13-03-07 16:08

On Tue, 13 Mar 2007 12:53:48 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

>"Lars" <spam@Lars.Kulle> skrev i en meddelelse

>Undskyld, men det gør den heller ikke. Har lige prøvet igen.
>I aften laver jeg en hjemmeside med hardcopy billeder af
>serverens opsætning.

Tillader din ydbyder at du kører smtp ud via dem? Jeg har hørt, at
nogle af dem har blokkeret det i deres firewall for at stoppe spam.

Hvilken ISP bruger du?

Peter

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 22:02

> Tillader din ydbyder at du kører smtp ud via dem? Jeg har hørt, at
> nogle af dem har blokkeret det i deres firewall for at stoppe spam.
>
> Hvilken ISP bruger du?

Min ISP er www.clearwire.dk som sagt før går det fint ved direkte
kobling af min computer til nettet.

--
Mvh. Lars
http://test.kaylarsen.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-07 13:01

On Tue, 13 Mar 2007 12:47:53 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

>Men hvorfor fungerer "telnet domaeneshop.dk 25" så udenom routeren?

Nu skal vi lige have tingene på det rene:

Med kommandoen

telnet domaeneshop.dk

laver du en forbindelse til domaeneshop's port 23 - Her sker der
formentlig ingen ting fordi domaeneshop ikke har en telnet server.

Men kommandoen

telnet domaeneshop.dk 25

skal meget gerne nå frem domaeneshop's SMTP-server på port 25.

Hvis du kan 'nå' den gennem routeren, ligger problemet i din egen SMTP
opsætning.

Hvis du kan 'nå' domaeneshop med computeren direkte på internettet,
men ikke gennem routeren, ligger dit problem i routeren..

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 22:08

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men kommandoen
>
> telnet domaeneshop.dk 25
>
> skal meget gerne nå frem domaeneshop's SMTP-server på port 25.

Jeg kan nå den med telnet smtp.domaeneshop.dk 25.

> Hvis du kan 'nå' domaeneshop med computeren direkte på internettet,
> men ikke gennem routeren, ligger dit problem i routeren..

Sådan opfatter jeg min situation.
http://test.kaylarsen.dk har jeg lavet et par hardkopies af den del
af SMTP-serveropsætning, som ikke er default ved IIS genereringen.

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-07 22:36

On Tue, 13 Mar 2007 22:07:59 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

>På http://test.kaylarsen.dk har jeg lavet et par hardkopies af den del
>af SMTP-serveropsætning, som ikke er default ved IIS genereringen.

IIS er bestemt ikke min stærke side...

Men hvad sker der hvis du tillader relay, dvs markerer linien

Vælg, hvilke computere der må videresende via denne virtuelle server
() Alle, undtagen de nedenfor nævnte

<mlr>

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 12:45

Beklager men

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 13-03-07 12:54

Lars wrote:
> Beklager men

Er "domaeneshop.dk" det rigtige navn?

I så fald skal du ikke gøre det på den måde.

Du skal slå MX'en op for dette domæne:

$ nslookup
> set type=mx
> domaeneshop.dk
Server: 172.20.0.1
Address: 172.20.0.1#53

Non-authoritative answer:
domaeneshop.dk mail exchanger = 10 mx01.domeneshop.no.
domaeneshop.dk mail exchanger = 10 mx02.domeneshop.no.

Og så kan du telnet'e til port 25 på mx01.domeneshop.no
eller mx02.domeneshop.no

$ telnet mx01.domeneshop.no 25
Trying 194.63.248.7...
Connected to mx01.domeneshop.no (194.63.248.7).
Escape character is '^]'.
220 mx01.domeneshop.no ESMTP Sendmail 8.13.8/8.13.8; Tue, 13 Mar 2007
12:52:35 +0100
quit
221 2.0.0 mx01.domeneshop.no closing connection

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 22:12

> Er "domaeneshop.dk" det rigtige navn?

Jeg kan nå den med telnet smtp.domaeneshop.dk 25. At
skrive domaeneshop.dk uden smtp førest var ikke rigtigt.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-03-07 23:02

"Lars" <spam@Lars.Kulle> crashed Echelon writing

> På http://test.kaylarsen.dk har jeg lavet et par hardkopies af den del
> af SMTP-serveropsætning, som ikke er default ved IIS genereringen.

Du har stadig ikke fuldt ud forklaret din opsætning samt hvilken server du
prøver at bruge som SMTP server.

Som Mogens fremlagde er der ikke nogen SMTP server, som hedder
domaeneshop.dk

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 13-03-07 23:52

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Lars" <spam@Lars.Kulle> crashed Echelon writing

> Du har stadig ikke fuldt ud forklaret din opsætning samt hvilken server du
> prøver at bruge som SMTP server.

Jeg troede, at man blot skulle finde en eller anden tilfældig server og så
sørgede den for den videre forsendelse til destignationsserveren.

> Som Mogens fremlagde er der ikke nogen SMTP server, som hedder
> domaeneshop.dk

Nej, der er en smtp.domaeneshop.dk. Jeg har fejlagtigt udeladt smtp foran
i et af mine indlæg. Beklager
--
Mvh. Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-07 08:59

> Jeg troede, at man blot skulle finde en eller anden tilfældig server
> og så sørgede den for den videre forsendelse til
> destignationsserveren.

Øhhh nej, det hedder relay og er bestemt ikke tilladt for alt og alle på
SMTP servere.

Akkurat som du selv har dokumenteret vedr din IIS server så er er det kun
authenticated users der må relaye via din IIS.

Alternativet er at du bruger din ISPs SMTP server.

Som taget fra google ved søgning på smtp.domaeneshop.dk
http://www.domaeneshop.dk/faq.cgi?id=44&session=f53a74bc4e4dfb92

"Dersom du af en eller anden grund ikke ønsker eller har mulighed til at
bruge SMTP-serveren til din lokale Internet-leverandør, så kan du bruge
smtp.domaeneshop.dk, men du må da også krydse af for at serveren kræver
godkenning/autentisering, og at SMTP-serveren skal benytte samme brugernavn
og password som for indkommende mail. Dette forutsetter at mail-programmet
dit har støtte for SMTP-autentisering. Nogle Internet-leverandører (f.ex
Chello) har spærret for brug af eksterne SMTP-servere på port 25. Dersom
dette er et problem for dig kan du ændre opsætet i mail-programmet dit slik
at det benytter port 587 i stedet for port 25."

Ergo skal du osse sikre dig at din ISP tillader du bruger anden SMTP server
end deres egen. Umiddelbart ud fra ClearWires hjemmeside kan jeg ikke selv
se dette.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 14-03-07 09:34

> Alternativet er at du bruger din ISPs SMTP server.

Jeg vil lave lidt eksperimenter lidt senere på dagen.

> [...]
server
> end deres egen. Umiddelbart ud fra ClearWires hjemmeside kan jeg ikke selv

Det går jo udmærket uden router, så hvorfor ikke med?

--
Mvh. Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-07 09:58

> Det går jo udmærket uden router, så hvorfor ikke med?

Det kommer vel an på router og dens opsætning (oplysninger du ikke har
givet endnu)

Du svarede Micahel tidligere at du sagtens kunne telnette til mailserveren?
For at få det på det rene, så lad os teste SMTP.

1. Kan du telnette smtp.domaeneshop.dk 25 når du er forbundet igennem din
router?
2. Kan du telnette smtp.domaeneshop.dk 25 når du forbundet direkte på
modem (uden router)?

I så fald ja til begge, så kan du sagtens foretage SMTP trafik, hvis du da
authenticater korrekt mod SMTP serveren. Prøv evt. med simpel mail klient
og sende mail derfra.

Hvis du ikke kan ovenstånde bag routeren, er du nødt til at hoste op med
oplysninger om hvad der er tale om af router og opsætning i den.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 14-03-07 21:26

> [...]
> authenticater korrekt mod SMTP serveren. Prøv evt. med simpel mail klient

Jeg har lagt flere tests og eksempler ud på http://test.kaylarsen.dk
I vil jo nok have lidt info om min Linksys WRTP54G-EU router. Så sig
til. Nu skal jeg lige have en kop kaffe.

--
Mvh. Lars

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 14-03-07 21:37

> Jeg har lagt flere tests og eksempler ud på http://test.kaylarsen.dk
> I vil jo nok have lidt info om min Linksys WRTP54G-EU router. Så sig
> til. Nu skal jeg lige have en kop kaffe.

Det var nu lettere hvis du gav de to svar her i tråden, men som jeg ser dine
tests så kan du fint telnette til port 25 både med og uden router, så dit
problem ligger sandsynligvis ikke i routerens nat del, men sikkert i noget
DNS.

Det understøttes af at du selv har lagt fejlmeddelelsen fra mailserveren på
siden, i den står der :: "Den eksterne server blev ikke fundet pga. en
intern DNS-fejl"

Hvordan er din ipopsætning på serveren?
Prøv at lave en ipconfig /all i en cmd-prompt når du er bag routeren.

/Brian

Fra : Lars

Dato : 14-03-07 23:27

> Hvordan er din ipopsætning på serveren?
> Prøv at lave en ipconfig /all i en cmd-prompt når du er bag routeren.

ipconfig /all
IP-adr: 192.168.15.103 (min maskine)
undernet msk: 255.255.255.0
standardgateway: 192.168.15.1 (routeren)
DHCP server: 192.168.15.1
DNS-servere: 192.168.15.1

--
Mvh. Lars

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-03-07 01:14

On Wed, 14 Mar 2007 23:27:07 +0100, "Lars" <spam@Lars.Kulle> wrote:

>ipconfig /all
>IP-adr: 192.168.15.103 (min maskine)
>undernet msk: 255.255.255.0
>standardgateway: 192.168.15.1 (routeren)
>DHCP server: 192.168.15.1
>DNS-servere: 192.168.15.1

Du bruger routeren som DNS-server...

Prøv at deaktivere DNS-proxy i router opsætningen og check om det
løser dit problem...

- - - - -

Men jeg gætter nu på dit problem ligger et helt andet sted, nemlig i
smtp-domaeneshop.dk authentication procedure:

Og det må hænge sammen med det faktum at din smtp-server uden router
optræder med en offentlig ip-adresse, og at den bag routeren har en
lokal ip-adresse.

Men herfra er jeg på glatis...

Kan det ligge i din opsætning af domænenavn ?!

Domaeneshops smtp-server laver formentlig reverse-DNS opslag for at
verificere afsenderen. Og stemmer afsender ip-adresse og domæne ikke
overens, blokeres posten....

<mlr>

Fra : Madsen58

Dato : 15-03-07 10:53

Brian R. Jensen wrote:
> [...]
> ikke fundet pga. en intern DNS-fejl"
>
> Hvordan er din ipopsætning på serveren?
> Prøv at lave en ipconfig /all i en cmd-prompt når du er bag routeren.

Er "ip nat loopback on" i din router?
Det er nødvendig når du skal tilgå din server med domænenavn fra en pc bag
en router, dette kan dog undværes hvis du har lavet din egen DNS server med
oplysninger om de domæner der ligger bag routeren.(kan også laves i host
filen)
--
Hilsen Madsen

Fra : Madsen58

Dato : 15-03-07 10:55

Madsen58 wrote:

> [...]
> pc bag en router, dette kan dog undværes hvis du har lavet din egen
> DNS server med oplysninger om de domæner der ligger bag routeren.(kan

Undskyld Brian Spørgsmålet/svaret var til Lars.
--
Hilsen Madsen

Fra : Lars

Dato : 15-03-07 20:35

"Madsen58" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Jeg har fået en løsning fra Bjarke længere nede i tråden, som
får mine e-mails til at fise afsted OK. På længere sigt ville
jeg dog gerne have en løsning i routeren, da jeg tror at det
er bedre at rette i een router, fremfor i flere computere
Kan det lade sig gøre i min router, så ....
I min routers adm. billed, har jeg ikke fundet noget felt
med en ledetekst som indikerer "ip nat loopback on".
Har faciliteten flere betegnelser?
Eller skal jeg blot acceptere at det kan min router ikke.
Jeg køber ikke en ny router, for kun at løse det problem.
Jeg kan sagtens leve med Bjarkes løsning.

--
Mvh. Lars

Fra : Madsen58

Dato : 15-03-07 22:03

Lars wrote:
> [...]
> Jeg køber ikke en ny router, for kun at løse det problem.
> Jeg kan sagtens leve med Bjarkes løsning.

Jeg tror ikke at det heder "ip nat loopback" på en linksys, men prøv at
finde noget om loopback i manualen, det kan godt være at kommandoen kun er
tilgængelig via en kommando line interface.
--
Hilsen Madsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-03-07 23:15

"Madsen58" <madsen58@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Jeg tror ikke at det heder "ip nat loopback" på en linksys, men prøv
> at finde noget om loopback i manualen, det kan godt være at kommandoen
> kun er tilgængelig via en kommando line interface.

Linksysen har auto loopback, eller født med det fra fødslen. Problemet er
DNS masqueradingen i routeren som vist ikke fungerer.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 15-03-07 23:49

> [...]
> finde noget om loopback i manualen, det kan godt være at kommandoen kun er
> tilgængelig via en kommando line interface.

En søgning i den 140 siders manual på "loopback" gav ikke noget resultat.

--
Mvh. Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-03-07 21:50

> [...]

> I vil jo nok have lidt info om min Linksys WRTP54G-EU router. Så sig
> til. Nu skal jeg lige have en kop kaffe.

Eneste forskel jeg kan se, hvis der ikke er tale om NAT fejl, er at DNS
serveren er routeren selv når du er bag router.

Hvad nu, hvis du på maskinen/serveren du tester fra, fortsat sidder bag
routeren, men manuelt angiver DNS til 217.74.208.66 (ns1.dansketelecom.com)

Kan du så telnette til smtp serveren på port 25?

I så fald ja, er det DNS i routeren som er fårked.

Kører du så med Linksys firmware eller 3. part?

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 14-03-07 23:32

> Hvad nu, hvis du på maskinen/serveren du tester fra, fortsat sidder bag
> routeren, men manuelt angiver DNS til 217.74.208.66
(ns1.dansketelecom.com)

Hvordan gør jeg det. I routeren?

> Kan du så telnette til smtp serveren på port 25?
>
> I så fald ja, er det DNS i routeren som er fårked.
>
> Kører du så med Linksys firmware eller 3. part?

Det skulle være Linksys firmware. Routeren har jeg købt for
en månedstid siden hos www.ippt.dk

Hilsen Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-03-07 08:51

> (ns1.dansketelecom.com)
>
> Hvordan gør jeg det. I routeren?

På computeren under egenskaber for netkortet og TCP/IP

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 15-03-07 19:54

> "Lars" <spam@Lars.Kulle> crashed Echelon writing

> På computeren under egenskaber for netkortet og TCP/IP
>
> --
> Bjarke Andersen

Fantastisk, det virkede. Jeg er imponeret. Tak. Mine opsamlede
e-mails blev sendt i løbet af 15 sekunder efter DNS rettelsen.

Madsen har et forslag til en rettelse i routeren, som
jeg også vil kikke på. Jeg synes, sådan ligesom, at det
en en ting, som routeren burde kunne håndtere.
Jeg laver nok lidt hardkopies af routerens skærmbilleder
i morgen.
Anyway, dit forslag fungerer, så problemet er løst.

--
Mvh. Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-03-07 21:12

> [...]
> Jeg laver nok lidt hardkopies af routerens skærmbilleder
> i morgen.
> Anyway, dit forslag fungerer, så problemet er løst.

Du kan evt. taste DNS manuelt ind i routeren under DHCP, så får computere
tildelt disse DNS servere ved DHCP.

--
Bjarke Andersen