bøvl med scroll ..
Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 21:05

Hej i gruppen

Først må jeg hellere indrømme at jeg er ret ny til det her webdesign, så
bære lidt over med mig

Jeg er ved at hjælpe min nabo med en hjemme side, og er ved at lave
skabelonen den skal laved i, men kan ikke få scrol baren til at virke som vi
gerne vil have.

se eks her ..
http://vistesen.dk/test/index.html

Der er et feldt i topen som er statisk, det er ok

MEn jeg vil gerne have det således der kun er en vertikal bar, den
horisontale skal altså fjernes.

Som det er nu tager en "bund baren" med, det skal den helle ikke den skal
stoppe i det feld hvor der er den del ´"sluder" tekst.

Nogen gode forslag

VH
Peter vistesen

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 22:07

"Peter Vistesen" <peter snabela vistesen punktum dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ved at hjælpe min nabo med en hjemme side, og er ved at lave
> skabelonen den skal laved i, men kan ikke få scrol baren til at virke som
> [...]

Siden findes ikke

> Der er et feldt i topen som er statisk, det er ok
>
> MEn jeg vil gerne have det således der kun er en vertikal bar, den
> horisontale skal altså fjernes.

I er ikke ved at rode jer ud i noget frames halløj vel? For det vil jeg
bestemt fraråde når I alligevel er ved at starte på en hel ny side

Men under alle omstændigheder må I ikke benytte noget kode som fjerner de
rullepaneler, da det i værste fald kan gøre siden ubrugelig. I skal i stedet
fjerne årsagen til de kommer. Årsagen er ganske enkelt at indholdet i feltet
er større end hvad der er plads til i det givne felt. Her skal man blandt
andet være opmærksom på de forskellige elementers standard margin og padding
(fyld), og evt. nulstille disse hvis det er margen eller padding som skaber
problemet.

> Som det er nu tager en "bund baren" med, det skal den helle ikke den skal
> stoppe i det feld hvor der er den del ´"sluder" tekst.
>
> Nogen gode forslag

Får vi et link, som virker, ja så bliver forslagene nok bedre

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Arbejde søges!
Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-07 23:30

Nu skulle den virke igen ...

Har den hostet på en vista med IIS 7.0 og så crashede skidtet så hårdt at
jeg måtte lave en system restore ..

/PSV

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-03-07 03:49

Peter Vistesen skrev:

> Nu skulle den virke igen ...

http://vistesen.dk/test/index.html fungerer slet ikke her,
der er 2 scrollbarer og noget tekst der slet ikke kan
læses.

Hvad er det der virker igen?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-03-07 11:51

> Nu skulle den virke igen ...

Okay. En anden gang så vær venlig at svare nedenunder det du svarer på, så
det fremgår hvad du svarer på Lige som jeg gør her.

Okay. Lige først et par generelle kommentarer. Start med at give siden en
fuldstændig doctype-erklæring så browseren sættes i standardmode, ellers
risikerer du senere ubehagelige overraskelser. Læs mere her:
http://hintzmann.dk/articles/doctype/

Dernæst bør du placere alt formattering i et ekstern stylesheet. Som det er
nu har du både noget CSS stående i headeren, inline CSS ved de enkelte
elementer, og for det ikke skal være nok har du også formattering stående
med forældede html parametre. Og så er spørgsmålet hvilken der får
indvirkning, da der er dobbelt definitioner nogle steder Så få ryddet
lidt op. Skal du have hjælp hertil må du sige til.

Dernæst bør du spare lidt på tabellerne. Tabeller bør kun benyttes til
præsentation af data, og ikke til design. Men det bestemmer du nu selv om du
vil rette. Der er dog overhovedet ingen grund til at bruge en tabel hvor du
blot har en enkelt celle. Der kan du ligeså godt bruge en <div>

Som det er nu har du to rullepaneler for meget. En lodret og en vandret.
Tager vi den lodrette først, ja så er den overflødig da siden i forvejen er
forsynet med et lodret rullepanel i højre side, og har skabt en ekstra fordi
har sat en højde på 600 pixels på diven og sat overflow:auto. Det
anbefales_ikke_at begrænse højden på denne måde. Det skaber som sagt en
unødig rullebjælke, som vil genere de fleste af dine brugere. Siden vises
nemlig kun optimalt i den vinduestørrelse den er designet til. Og er alle
andre vil opleve ulemper. Lad i stedet indholdet bestemme højden

Og så den vandrette som du spurgte til. Den skyldes ganske rigtigt som jeg
skrev før at indholdet af diven er breddere end diven. Du har givet diven
bredden 685 pixels, mens indholdet (blandt andet flere tabeller) har en
bredde på 776 pixels eller deromkring. Og det er her du skal have ryddet
lidt op blandt andet, for bredderne er givet flere gange