Andet multimedie
bentjuul 3670
Korrekt udskrevne farver
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-03-07 14:26

De farver jeg har i mine papirudskrifter ligner sjældent de farver jeg har
på skærmen. Kan man sikre at få korrekt udskrevne farver, så man reelt kan
udskrive sine egne (korrekte) farveskalaer?

Jeg mener at have hørt om noget software, hvor man kan scanne sin udskrift
og som så kan lære printeren, hvad den har gang i. Har det hold i
virkeligheden?

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-04-07 16:48

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> De farver jeg har i mine papirudskrifter ligner sjældent de
> farver jeg har på skærmen. Kan man sikre at få korrekt udskrevne
> farver, så man reelt kan udskrive sine egne (korrekte)
> farveskalaer?

Først skridt er at bruge farvestyrede programmer, for ellers er
det meningsløst. Næste skridt er at kalibrere og profilere sin
skærm. Sidst trin, som også ofte er det sværeste, er at få fat i
profiler som beskriver printerens farveskala på forskellige
papirtyper og farveblandinger, hvis man hører til "refill-typen",
som jævnligt skifter blækproducent.

> Jeg mener at have hørt om noget software, hvor man kan scanne
> sin udskrift og som så kan lære printeren, hvad den har gang i.
> Har det hold i virkeligheden?

Ja, men nøjagtigheden i den fremgangsmåde er en anden snak.
Det bedste er efter min mening at bruge et produkt som f.eks.
Eye-One Photo fra Gretagmacbeth(*), men det kommer selvfølgelig
an på, hvor meget man er villig til at betale for en ordentlig
farvestyring.

(*) <http://www.gretagmacbeth.com/index/products/products_color-mgmt-spec/products_cm-for-creatives/products_eye-one-photo.htm>

--
Hilsen